فرمول خانه‌دار شدن قشر متوسط تهران + جدول

0

این روزها خانه‌هایی که نزدیک به نیمی از قیمت خرید آن را وام تامین می‌کند بازار مسکن را کمی رونق داده‌اند. یکی از فعالان بازار مسکن در غرب تهران می‌گوید: بیشتر خانه‌هایی که به فروش می‌رود با استفاده از وام ۴۵ میلیون تومانی بانک مسکن و همچنین مبلغی است که خریدار بلافاصله با رهن آپارتمان خریداری ‌شده به یک مستاجر، برای یک‌سال آن را تامین می‌کند. این روش باعث شده بخشی از خریداران مسکن برای حداقل یک‌سال، نتوانند از آنچه تصاحب کرده‌اند استفاده کنند، بلکه از طریق اجاره آن به مستاجر، حدود ۱۵ درصد هزینه خرید را تامین‌ می‌کنند.

او معتقد است هنوز نقدینگی اقشار متوسط کفاف خرید خانه بدون بسته‌های حمایتی را نمی دهد. او اضافه می‌کند: بیشتر خانه‌های زیر ۷۰ متر در مناطقی مانند شهران، فردوس و… به همین طریق به فروش می‌رود و بعد از چند سال خریداران با پس‌‌‌‌‌انداز و جبران مبلغ رهن، سرانجام در خانه خود ساکن می‌شوند.

به گفته وی گروهی از خریدارانی که به این شیوه آپارتمان‌های کوچک را خریداری می‌کنند، سرمایه‌گذاران کوچک بازار سکه و ارز هستند که بعد از ثبات این بازار، به دنبال بازار بدون ریسک تازه‌ای هستند و به خرید این نوع خانه‌ها که قیمتی حدود ۱۶۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دارند، تمایل نشان می‌دهند.

یکی از خریداران آپارتمانی ۷۰ متری در منطقه ستارخان درباره نحوه پرداخت هزینه ۲۶۴ میلیونی این خانه می‌گوید؛ ۴۵ میلیون وام مسکن را با خرید ۸ میلیون تومان اوراق تامین کرده و ۳۰ میلیون نیز از یکی از صندوق‌های قرض‌الحسنه وام گرفته است. او ادامه می‌دهد ۱۰ میلیون از پست بانک و ۷ میلیون نیز از بانک ملت وام گرفته است. مبلغ رهن خانه‌ای که در حال حاضردر آن سکونت دارد ۵۰ میلیون است. ۸۵ میلیون از کل هزینه‌ها را وام پرداخت می‌کند و مبلغ حدود ۲ میلیون تومان قسط ماهانه وام‌های دریافتی برای این خانه است.

این خریدار با وجود قسط سنگینی که ماهانه پرداخت می‌کند از این خرید راضی است و می‌گوید: با توجه به افزایش دائمی قیمت اجاره احتمالا تا ۳ سال دیگر، مبالغ اجاره‌بها به مراتب بیشتر از اقساط وام‌‌های دریافتی می‌شود که این، صرفه اقتصادی خرید مسکن با تسهیلات را نشان می‌دهد.

یکی از فعالان بازار مسکن می‌گوید: تعداد معاملاتی که با وام بالا و رهن انجام می‌شود نسبت به خریداران نقد تقریبا دو برابراست. بسیاری از این خانه‌ها با مستاجری که در آن سکونت دارد منتقل می‌شود و مستاجران با مالک جدید قرارداد دیگری می‌بندند.

او به فروش چند ساعته آپارتمانی ۵۱ متری در خیابان سپه اشاره می‌کند که به قیمت ۱۴۰ میلیون برای فروش گذاشته شده و برای خرید آن ۵۰ میلیون نقد، ۴۵ میلیون تومان وام، ۳۰ میلیون رهن و ۱۵ میلیون هزینه پارکینگ محاسبه شده بود. در زیر لیست خانه‌هایی که زیر ۲۰۰ میلیون قیمت دارند و می‌توان با فرمول رهن و وام خریداری کرد می‌آید.

وام خرید مسکن وام خرید خانه ثبت نام وام خرید مسکن اخبار بورس امروز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ