بیمه کارگران ساختمانی متوقف شد

1

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اعلام اینکه اجرای بیمه کارگران ساختمانی با اعلام مجلس متوقف است و در سال جاری هنوز هیچ کارگری در این بخش بیمه نشده است، گفت: ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی شناسایی شده در کشور داریم.

به گزارش مهر، ابوالفضل فتح الهی با اعلام اینکه بیمه کارگران ساختمانی تصمیم مناسبی بود که در سالهای گذشته برای حمایت از اقشار آسیب پذیر از سوی مجلس گرفته شده بود، گفت: با این حال، از خردادماه سال جاری مجلس اعلام کرد که اجرای آن متوقف شود.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: البته این طرح در سال‌‌های گذشته و در ابتدای کار مسائل و برخی حواشی را با خود به همراه داشت. برخی می آمدند و با ارائه یک کارت مهارت درخواست استفاده از بیمه کارگران ساختمانی را می دادند. بنابراین شناسایی کارگران واقعی ساختمانی چالشی بود که در این بخش وجود داشت.

فتح الهی خاطر نشان کرد: مجلس در دی ماه سال گذشته برخی اصلاحات را در این قانون اعمال کرد و قرار بود تامین اجتماعی همه کارگران ساختمانی را به صورت کامل و با نظارت دقیق شناسایی و بیمه کند. برای این منظور کارگروهی از سازمانها، وزارتخانه ها، تشکلهای کارگری و کارفرمایی و کمیسیونهای مجلس تشکیل شده بود.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: قبلا برای استانها سهمیه در نظر گرفته می شد اما قانون اصلاحی در مهر ماه سال گذشته، تعیین سهمیه برای استانها را حذف کرد. در ابتدا نیز اعتبار لازم برای بیمه کارگران ساختمانی از محل جوازهای صادر شده برای پروانه های ساختمانی بود که ۲۰ درصد سهم کارفرما تامین می شد و کارگر ساختمانی باید همان سهم ۷ درصدی خود را می پرداخت.

وی افزود: در دی ماه سال گذشته مجلس مصوب کرده بود دریافت حق بیمه از کارفرمایان از طریق صدور پروانه های ساختمانی متوقف شود و سازمان مالیاتی از درآمد ۹ ماهه مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداری ها و دهیاری ها ۹۰۰ میلیارد تومان تامین و به حساب تامین اجتماعی واریز کند. در حال حاضر برخی نمایندگان مجلس به دنبال قانونی کردن این موضوع هستند.

نایب رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران گفت: اشکال کار این است که هم اکنون ما ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که از این طریق نمی توان همه را تحت پوشش قرار داد. مشکل دیگر این است که از محل درآمدهای مالیاتی دولت اعتبار بیمه کارگران ساختمانی تامین شود که معمولا دولتها آن را نمی پذیرند.

فتح الهی اظهار داشت: البته شورای نگهبان نیز پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه کارگران ساختمانی را فاقد ماهیت بودجه ای دانسته بود. یک اشکال عمده کار این است که اگر کار به صورت ۹ ماهه در نظر گرفته شود و در سال آینده نیز بودجه به موقع نرسد، تکلیف بیمه کارگران ساختمانی چه خواهد شد؟

این مقام مسئول کارگری کشور خاطر نشان کرد: اگر اعتبار این کار به صورت سالیانه دیده شود و به صورت دائم باشد نیز این سئوال پیش می آید که آیا امکانپذیر است؟ آیا دولت می تواند بودجه کارگران ساختمانی را در سال های آینده نیز تامین کند. اصرار کارگران این است که ۲۰ درصد سهم دولت همچنان از طریق صدور پروانه های ساختمانی باشد.

وی با اعلام اینکه تاکنون بخشی از کارگران ساختمانی بیمه شده اند اما آمار دقیق در دسترس نیست بیان داشت: در سال جاری هنوز هیچ کارگر ساختمانی بیمه نشده است. در مجلس صحبت کردیم که تنها راه شناسایی کارگران واقعی ساختمانی، استفاده از تشکل ها است.

نایب رئیس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تاکید کرد: برای اجرای کامل بیمه کارگران ساختمانی، سالیانه حداقل ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است تا بتوان این کار را انجام داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. رضاصمدی می گوید

    سلام چراپیگیری سهمیه بیمه کارگران ساختمانی تاآخرسال ۱۲\۱۲\۹۷راپیگیری نمی شود لطفن پیگیری شود باتشکر از شما شماره تماس من۰۹۰۵۲۶۴۹۹۱۸صمدی ازشهر خمینی شهر لطفن نامه پیگیری کنید باتشکر از شما