۱۰ دلار؛ قیمت هر دختر زیبای سوری

12
افزایش پدیده تن‌فروشی دختران و زنان آواره سوری در اردوگاه‌های کشورهای همسایه برای امرار معاش و تامین نیازهای ضروری زندگی روندی نگران کننده به خود گرفته است.

زنان آواره سوری

گروه بین‌الملل مشرق – سمر دختر بیست ساله سوری که با خانواده خود از سوریه به یکی از کشورهای همسایه مهاجرت کرده است، می‌گوید: ما به اینجا فرار کردیم ولی متوجه شدیم که زندگی در اینجا بدتر از زندگی در زیر آتش و گلوله است.

روزنامه الحیات از زبان این دختر خشمگین می‌گوید: “ما شدیداً تنگدست هستیم و آنها می‌دانند چطور از این درماندگی ما استفاده کنند.” به حرام افتادن درست نیست، درست نیست، درست نیست. ولی من نمی‌توانم خانواده‌ام را گرسنه رها کنم، هرچند هزاران بار تن فروشی کنم.

گزارش‌های اخیر رسانه های مکتوب حاکی از آن است که شبکه های سوء استفاده جنسی در داخل و خارج سوریه (کشورهایی که این دخترها بدانجا فرار می کنند) افزایش یافته است. این شبکه ها با شکار این دختران از نیازمندی‌های آنها در زندگی سوء استفاده می‌کنند. این دخترها دو بار قربانی می شوند. یک بار قربانی خشونت و بار دیگر قربانی زیاده‌خواهی افرادی که به وضعیت مردم سوریه به عنوان بازار برده‌فروشی نگاه می‌کنند.

زنان آواره سوری

رباب دختر ۱۷ ساله سوری با صدای گرفته می‌گوید: “هر ساعت ۱۰ دلار. میدانید یعنی چه؟” یعنی آب و نان؛ یعنی تأمین داروی پدر مریضم.

رباب با بیان اینکه “من از این وضعیت نفرت دارم ولی چاره‌ای جز این ندارم” می‌گوید: هیچ کس نباید بر من خرده گرفته و مرا مسخره کند. کسی که این وضعیت را بد می‌داند، بیاید و آن را تجربه کند.

لیلا یکی دیگر از دخترانی است که در اردوگاهی خارج از سوریه زندگی می‌کند، وی می‌گوید: به اجبار دوبار ازدواج کردم. چه کار باید می‌کردم؟ مردی متمول مدتی با من بود و سپس مرا طلاق داد ومبلغی را به من داد… دیگر چیزی را احساس نمی‌کردم.  چه چیز مهم است وقتی من خود را فروخته‌ام و خانه و کاشانه‌ام ویران شده و نزدیکانم مرده و یا ناپدید شده‌اند؟ قاچاقچیان انسان از این وضعیت سوءاستفاده می‌کنند، چرا که شرایط سخت، برخی از خانواده‌های آواره سوری را مجبور می کند که دختران کم سن خود را شوهر دهند. اگر چه این نوع ازدواج شبیه نوعی خرید و فروش است، لیکن آنها معتقدند این اقدام، مانع از به فساد افتادن دخترانشان می‌شود.

یک جوان اردنی که نخواسته است نامش فاش شود، می‌گوید: “در این روزها هر فردی می تواند با چند دینار با یک دختر زیبای سوری ازدواج کند.” این جوان صبح‌ها در یک سوپر مارکت کار می‌کند و بعد از ظهرها به جوانان عرب که در پی ازدواج متعه با دختران سوری ساکن در اردوگاه‌های اردن هستند، کمک می کند. وی با لحنی تمسخرآمیز می‌گوید:  با این کار، من وخانواده‌های نیازمند سوری مقدار اندکی پول کاسب می‌شویم…

زنان آواره سوری

فقر شدیدِ سمر و رباب در خارج از سوریه راهی جز آنچه گفته شد برایشان باقی نگذاشته است. این در حالی است که برخی از دختران کم سن و سال در داخل سوریه قربانی تاجران فساد جنسی شده‌اند. اوضاع ناگوار این کشور، باعث آوارگی صدها هزار نفر شده است و افرادی که با به دوش کشیدن رنج‌ها و گرفتاری‌های خود در پی مکانی آرام و یک لقمه نان هستند، برای خود به دنبال جایی امن می گردند. امری که باعث شده است دختران کوچک این خانواده ها که هیچ قدرت و توانی ندارند، شکاری خوب برای تاجران سوء استفاده جنسی باشند!

آیا نه این است که در پی بی‌توجهی‌ها، روزانه بر تعداد این دختران افزوده می‌شود و برای گدایی یا دستیابی به کار و پناهگاه، روانه خیابان‌ها می‌شوند؟! آیا نه این است که تاجران انسان که وجدانشان مرده است، از شرایط فوق‌العاده به وجود آمده و نیز جنگ و مشغول بودن مردم به حفظ امنیت و جان خود، سوء استفاده کرده و با مبالغی وسوسه کننده به شکار دختران معصوم و کم سن و سال می پردازند؟

زنان آواره سوری

تجارت جنسی یکی از بدترین حالات ظلم به انسان است. این عمل می تواند اختیاری و یا اجباری باشد. این تجارت شامل دختران جوان و نیز دختران کم سن و سال می‌شود. این پدیده زاییده فقر و جهالتی است که در محیط‌های فقیرنشین و بی سواد شیوع پیدا می‌کند. افزون بر آنچه گفته شد، ازدواج اجیاری دختران کم سن و سال به دلیل ضعف اقتصادی خانواده، نوعی فاحشگی به حساب می‌آید، چرا که بهره‌کشی از این دخترها  از طرفی راحت‌تر و مقرون به صرفه‌تر بوده و ازطرفی نیز آنها قادر به مطالبه حقوق خود نیستند.

زنان آواره سوری

هشدار

اگر چه بسیاری از دولت ها تلاش دارند تا با هدف حمایت از قربانیان فاحشگی در برابر بسیاری از خطرات بهداشتی و اجتماعی و نیز تلاش برای مهار این پدیده با از بین بردن منشأ و ریشه های آن، قوانینی را در این باره وضع کنند، اما آینده بسیاری از دختران سوری در هاله ای از ابهام وجود دارد. آنها در شرایط ناگواری به سر می برند که هیچ کس نمی تواند آن را مهار کند. شرایطی که خطرات و پیامدهای منفی ناگواری را برای اجتماع به بار خواهد آورد که تا مدت ها از بین نخواهد رفت.

گزارش تجارت جنسی دختران سوری به خبر روز تبدیل شده است. راما دختر سوری ساکن بیروت با ریشخندی تلخ می‌گوید: وقتی سخنان سرزنش‌آمیز وفریادهای تحلیلگران و کارشناسان درباره این قضیه را می شنوم، لبخندی تلخ بر لبانم نقش می‌بندد… چرا که هیچ یک از آنان از واقعیت های موجود و عمق گرفتاری‌های ما خبر ندارد. این دختر سوری هق هق کنان و با چشمانی اشک آلود می‌گوید: آنها از تحلیل‌ها و چرایی های خود سخن می‌گویند حال آنکه من تنها خدا را دارم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 12 )
  1. emad می گوید

    اهای منتقدان کجایید بخونید و قدر کشور خودتون و امنیتشو بدونید اینها مسلمون واقعی اند هی هات

    1. مهرداد می گوید

      چرا باید ایران با چنین فرهنگ و عقبه تاریخی و ۸۰ میلیون جمعیت و… با کشور های بدبخت و کوچک و همیشه فلک زده مثل افغانستان،سوریه ،عراق و… مقایسه شود مگر در همین همسایگی ما امارات ،عربستان ،ترکیه و… نیستند !؟ آیا مردمانشان در بدبختی زندگی میکنند !؟ اصولا چرا ما خودمان را با کشورهای خوب دنیا مقایسه نکنیم!! مگه چی کمتر از کره و سنگاپور و مالزی داریم !؟

    2. آیت پورغلامی می گوید

      توایران بدتراز هر کشوریه منتها رسانه ای نمی شود به نظرشما از هر ۱۰ازدواج ۴تاطلاق میگیرند برای ادامه زندگی و روابط کحا میروند

  2. سينا می گوید

    ما هم بریم سوریه….. از دخترای مملکت خودمون که خیری ندیدیم!!!!!

    1. مهرداد می گوید

      من اشتباهی مثبت دادم ، نگران نباش برای خودتم اتفاق میافته (شاید هم تا الان اتفاق افتاده باشه!)اون موقع است که مردان غریبه هم چنین حسی نسبت به تو و …دارن ، فقط کمی صبر کن

    2. فرهنگی می گوید

      واقعا یا احمقی یا……فکر کن اونا خواهر و مادرته البته اگر غیرت داشته باشی.

  3. امير می گوید

    لازم شد ما هم یک سر بریم سوریه. ثواب داره

    1. mahgol می گوید

      خاکبرسر هرچی … مثل تو که فقط فکرمنافع خودشونن

    2. فرهنگی می گوید

      اگر حرف نزنی نمیگن لالی احمق فکر کن این بلا سر خونواده ات بیاد

  4. حسام ترک قشقایی می گوید

    خجالتم خوب چیزیه سوریه ای ها هم مثل ما مسلمان شیعه هستند ناموس اونها با ناموس ما فرقی نداره

  5. عباس می گوید

    خاک برسرتان.که همه چیز رادر هوای نفس میدانید باید از مردم سوریه دفاعکنیم اسد بدلیل گرایش به ایران این همه دشمن دارد.

  6. اسی می گوید

    ای بابا این چه وضعشه باید به حسن بگم این دخترای بی سر پناه بیاره ایران دلم براشون میسوزه……