از علاقه به شجریان تا کوهنوردی و شنا / می خواستند او را وزیر اطلاعات کنند قبول نکرد

0

تایم در گزارشی تحت عنوان “حسن روحانی کیست؟ نوشت: زمانی که ایرانیان حسن روحانی کاندیدای میانه رو را به عوان رئیس جمهور خود انتخاب کردند، واشنگتن و دنیا را غافلگیر ساختند.

پروسه رمزگشایی از معنای انتخاب او به عنوان رئیس جمهور جدید ایران تازه آغاز شده است. پیروزی روحانی  فرصتی برای ترمیم رابطه ی ایران با غرب ایجاد کرده است.

روحانی بیش از ۵۰ درصد آراء را از آن خود کرد که مجموعاً از تعداد آراء ماخوذه پنج کاندیدای دیگر بیشتر بود. وی در مبارزات انتخاباتی خود بر اعتدال و عقلانیت تاکید داشت.

او خواستار گشایش مذاکرات با غرب و یپشرفت در زمینه ی اقتصاد، همگام با برنامه ی هسته ای شده بود.

روحانی در نخستین سخنرانی خود پس از برگزیده شدن به عنوان رئیس جمهور گفت: این پیروزی، پیروزی عقلانییت و اعتدالگرایی است.

تایم در ادامه نوشت: روحانی فردی نیست که آمریکایی ها بتوانند او را به راحتی فریب دهند یا گول بزنند. یکی از انقلابیون اصیل است که همراه آیت الله خمینی دوران تبعید را در پاریس می گذارند.

وقادارای او به رهبر انقلاب ایران غیرقابل انکار است.  او فردی است که به مدت چندین دهه سمت های بلندپایه ای در جمهوری اسلامی در اختیار داشته است.

خب، پس حسن روحانی کیست؟ یک اصولگرا، یک اصلاح طلب؟ یک خدمتگذار صادق و بیطرف؟  درحالیکه ایران به خط قرمز اسرائیل نزدیکتر می شود،  و ریسک یک درگیری نظامی وجود دارد، روحانی می تواند به صورت بالقوه کلید  جنگ یا صلح در منطقه باشد.

از اواخر دهه ۱۹۷۰، در محافل عمومی از روحانی به عنوان “دکتر” یاد می شود که عنوانی افتخاری به بسیاری از دانشجویان ایرانی است که به خاطر انقلاب درس خود را ناتمام گذاشته و به کشورشان بازگشتند.

در سال ۱۹۹۵، روحانی  فوق لیساس خود را در رشته ی فلسفه از دانشگاه کالدونیان  گلاسکو دریافت کرد و چهار سال بعد در همان دانشگاه دکترای خود را به اتمام رساند.

او به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی سخن می گوید.

رئیس جمهور منتخب ایران مقام هایی چون دبیری شورای امنیت ملی و معاون فرمانده نیروهای مسلح را در کارنامه خود دارد. او پست وزرات اطلاعات را در سال ۱۹۸۹ رد کرد.

کلیف کاپچن تحلیلگر مسائل ایران در گروه اوراسیا که با روحانی در کنفرانس امنیت خلیج فارس  دیدار کرده است می گوید: این مرد به واقع فرزند انقلاب است.

وی می افزاید: او خصوصیات مشترکی با محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق ایران دارد. اما او خود خاتمی نیست.

فرانکویس نیکولاد سفیر فرانسه در ایران در زمان دبیری شورای امنیت ملی روحانی بیان داشت: انتخاب او مرا خوشبین می کند، چراکه معتقدم، این مرد قادر است گام های مهمی بردارد.

حسین موسویان عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گوید: روحانی بیشتر یک شنونده است. او پیش از سخن گفتن بسیار فکر می کند.

به گفته ی موسویان، روحانی هنگامیکه نزدیک به ۲۰ سال سن داشت ازدواج کرد که ثمره ی آن پنج فرزند بود.

این مقام ارشد سابق ایران افزود: روحانی معتاد به کار است، ساعت ۷ صبح در محل کارش حاضر می شود و به ندرت پیش از ساعت ۱۰ شب آنجا را ترک می کند.  او همچنان دو تا سه بار در هفته به کوه های شمال تهران در منطقه ولنجک می رود و به طور منظم به “شنا” می رود.

موسویان می گوید: روحانی عاشق سینمای ایران و هنر سنتی کشورش است و خواننده ی محبوبش شجریان است.

حسین موسویان اظهار داشت: برخی می گویند او اصلاح طلب است و برخی دیگر او را اصولگرا می دانند اما من او را می شناسم. او هرگز یک اصولگرا یا یک اصلاح طلب نبوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ