رموز طول عمر بیشتر را بدانید

0

سبک زندگی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی ما در دوران پیری داشته باشد. اگر دوست دارید از عمر طولانی‌ تر و زندگی سالم‌تر برخوردار باشید می‌توانید نکته‌های زیر را مدنظر داشته باشید.

انسان‌ها تا به امروز برای مقابله با پیری و کسب اکسیر جوانی تلاش‌های بسیاری کرده‌اند، اما این تلاش‌ها تقریبا بی‌حاصل بوده است. همه ما روزی پیر خواهیم شد، اما سبک زندگی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی ما در دوران پیری داشته باشد. اگر دوست دارید از عمر طولانی‌تر و زندگی سالم‌تر برخوردار باشید می‌توانید نکته‌های زیر را مدنظر داشته باشید.

ویژگی روابط سالم مسائل اجتماعی متخصص روانشناسی سبک زندگی سالم سبک زندگی روانشناسی شادی روانشناسی روانشناس روابط اجتماعی چیست؟ رژیم غذایی سالم رازهای طول عمر بیشتر دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی افزایش طول عمر

۱. حفاظت از DNA:

به مرور که مسن‌تر می‌شوید، انتهای کروموزوم که تلومور نامیده می‌شود، کوچک می‌شود. این عمل موجب می‌شود که بیشتر دچار بیماری شوید. ممکن است فکر کنید که کاری از دستتان برنمی آید، اما تحقیقات عکس این نظریه را نشان می‌دهد. در مطالعه مقدماتی، تغییر سبک زندگی موجب کمک به آنزیمی می‌شود که موجب افزایش طول تلومور می‌شود. سایر تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی و ورزش می‌تواند از تلومورها محافظت کند. عادات سالم می‌تواند روند پیری را کاهش دهند.

۲. وظیفه‌ شناس باشید.

تحقیقات ۸۰ ساله نشان داده است که یکی از عوامل طول عمر بیشتر این است که شخصیت باوجدان و وظیفه‌شناسی داشته باشید. محققان با توجه به جزئیات و پشتکار اندازه‌گیری‌هایی را انجام داده‌اند. آنها نتیجه گرفتند که مردم وظیفه‌شناس کارهای بیشتری برای حفظ سلامت و ایجاد ارتباط قوی‌تر و کار بهتر انجام می‌دهند.

۳. دوست شدن

محققان استرالیایی نشان داده‌اند افراد مسنی که دوستان زیادی دارند، احتمال مرگشان کمتر از افراد مسن با دوستان کم است.
این امر نشان‌دهنده ارتباط بین روابط اجتماعی با طول عمر  است.

۴. انتخاب عاقلانه دوستان

عادت‌های دوستان بر شما تاثیر می‌گذارد، پس بهتر است دوستانی را انتخاب کنید که موافق روش زندگی‌ شما هستند. مطالعات نشان داده است که چاقی، مسری است. بنابراین اگر دوست چاقی داشته باشید، به احتمال ۵۷ درصد شما نیز چاق خواهید شد. سیگار کشیدن نیز یکی از عادت‌هایی است که از راه روابط اجتماعی در فرد ایجاد می‌شود، اما خبر خوب این است که ترک سیگار نیز مسری است.

۵. ترک سیگار

با اینکه می‌دانید ترک سیگار چقدر می‌تواند برای زندگی مفید باشد، ادامه ترک سیگار هم می‌تواند فواید بی‌شماری داشته باشد. طبق تحقیقات ۵۰ ساله بریتانیا، ترک سیگار در ۳۰ سالگی می‌تواند به طول عمر فرد ۱۰ سال بیافزاید. ترک سیگار در سن ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ سالگی می‌تواند امید به زندگی را به ترتیب ۹ ، ۶ یا ۳ سال افزایش دهد.

۶. چرت زدن

محققان در تحقیقی که بر روی ۲۴۰۰۰ نفر انجام شد، به این نتیجه رسیدند که افرادی که هنگام خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز کمی چرت می‌زنند، ۳۷ درصد کمتر به بیماری‌های قلبی و به دنبال آن به مرگ دچار می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که چرت زدن باعث کاهش هورمون‌های استرس زا می‌شود و در نتیجه از قلب محافظت می‌کند. همچنین باعث تقویت حافظه می‌شود.

۷. تابع رژیم مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه ای مقدار زیادی میوه، سبزی، غلات سبوس‌دار، روغن زیتون و ماهی دارد. تحقیقات ۵۰ ساله نشان داده است که بیشتر افراد از فواید این رژیم بهره‌مند هستند. این رژیم باعث کاهش بیماری‌های متابولیک می‌شود. مانند: چاقی، افزایش قندخون، افزایش فشارخون و سایر بیماری‌های قلبی و دیابت.

۸. مانند ژاپنی‌ ها غذا بخورید

امید به زندگی در ژاپن بسیار زیاد است. محققان یکی از دلایل آن را، عادات صحیح غذا خوردن می‌دانند. غذاهای آنها مقدار زیادی سبزیجات سبز و زرد رنگ و مقدار کمی کالری دارد.

۹. ازدواج کنید

مطالعات گوناگون نشان داده است که افراد متاهل نسبت به افراد مجرد، بیشتر عمر می‌کنند.
در ازدواج، افراد از نظر اجتماعی و اقتصادی نیز حمایت می‌شوند.
حتی مطالعات نشان داده است که مرگ و میر در افرادی که طلاق گرفته‌اند یا بیوه شده‌اند کمتر از افرادی است که هرگز ازدواج نکرده‌اند.

۱۰. کاهش وزن

اگر شما اضافه وزن دارید، کاهش وزن کمک می‌کند که در مقابل دیابت، بیماری قلبی و سایر بیماری‌هایی که موجب کاهش طول عمر می‌شود، مقاومت کنید. چربی شکم بسیار خطرناک است. مطالعات نشان داده است که خوردن فیبر بیشتر و انجام ورزش منظم راه موثری برای کاهش چربی دور شکم است.

۱۱. تحرک داشته باشید

شواهد بسیاری نشان می‌دهد، افرادی که ورزش می‌کنند، بیشتر عمر می‌کنند. ورزش منظم باعث کاهش بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، انواع سرطان‌ها و افسردگی می‌شود.
ورزش نیز موجب تقویت ذهن می‌شود. بهتر است ورزش با شدت متوسط را دو ساعت و نیم در هفته انجام دهید.

۱۲. معنویت را افزایش دهید

تحقیقات نشان داده است افرادی که در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، زندگی طولانی‌تری دارند.
یک مطالعه ۱۲ ساله بر روی افراد ۶۵ سال به بالا انجام شد، این افراد کسانی بودند که بیشتر از یک بار در هفته در مراسم مذهبی شرکت می‌کردند. این مطالعه نشان داد که این افراد سیستم ایمنی بالایی دارند و کمتر می‌میرند. شرکت در مراسم عبادی دسته جمعی مثل نماز جماعت، موجب افزایش سلامت افراد می‌شود.

۱۳. بخشش

دوری از کینه و تنفر، فواید زیادی برای سلامتی دارد. عصبانیت مزمن باعث کاهش عملکرد ریه، بیماری قلبی، سکته و سایر بیماری‌ها می‌شود. بخشش موجب کاهش اضطراب و فشارخون می‌شود و نیز تنفس را راحت‌تر می‌کند. این فواید موجب می‌شود تا دیرتر پیر شوید.

۱۴. استفاده از وسایل ایمنی

تصادفات یکی از مهمترین علت مرگ و میر در بین افراد ۱ تا ۲۴ ساله است. پوشیدن کلاه ایمنی یکی از راهکارهایی است که موجب افزایش طول عمر می‌شود. بستن کمربند ایمنی موجب کاهش ۵۰ درصد مرگ و میر یا جراحات جدی می‌شود. در حوادث دوچرخه سواری، غالبا بیشتر مرگ‌ها در اثر ضربه به سر است، پس هرگز کلاه ایمنی را فراموش نکنید.

۱۵. خواب را در اولویت قرار دهید

خوابیدن با کیفیت خوب می‌تواند خطر ابتلا به چاقی، دیابت، بیماری قلبی و اختلالات خلقی را کاهش دهد. خواب کافی به بهبودی سریع‌تر بیماری کمک می‌کند. خوابیدن کمتر از ۵ ساعت در شب موجب افزایش مرگ زودرس می‌شود.

۱۶. استرس خود را کنترل کنید

تحقیقات نشان داده است که تغییر در شیوه زندگی مانند کنترل استرس به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.
اگرچه اکثر مردم نمی‌توانند همواره از استرس دوری کنند، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان آن را کنترل کرد. یوگا یا تنفس عمیق از راه کارهای کنترل استرس هستند.

۱۷. داشتن هدف

یافتن سرگرمی و فعالیت می‌تواند موجب طول عمر شود.
تحقیقات ۱۳ ساله ژاپنی‌ها نشان داده است مردانی که با هدف زندگی می‌کنند، کمتر به مرگ ناشی از سکته، بیماری قلبی و یا سایر بیماری‌ها دچار می‌شوند. مطالعه دیگری در مرکز پزشکی نشان داده است که داشتن هدف در زندگی موجب کاهش ابتلا به آلزایمر می‌شود.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ