با روش های موثر لکه های پوستی بارداری را درمان کنید

0

بارداری بدن زنان را با موجی از دگرگونی های هورمونی و فیزیکی مواجه می‌کند. بخشی از این تغییرات، روی پوست بدن تاثیر گذاشته و خود را به اشکال مختلفی از جمله تغییر رنگ نمایان می‌کند.

لکه‌های قهوه‌ای روی پوست که اصطلاحا ملاسما نامیده می‌شود یکی از مشکلات پوستی رایج میان بانوان باردار است. این اختلال، بسته به رنگ پوست ممکن است در قالب لکه‌های قهوه‌ای، قرمز، قهوه‌ای مایل به خاکستری، یا خاکستری مایل به آبی، روی صورت بروز کند.

مراقبت پوستی مجله سلامت لکه پوستی سلامت پوست و مو سلامت پوست دوران بارداری حفظ سلامت پوست بارداری

اگرچه دلیل اثبات‌شده و روشنی برای بروز ملاسما شناخته نشده است و تعداد معدودی از مردان نیز ممکن است این تغییرات پوستی را تجربه کنند اما از جمله محرک‌های رایج آن نور خورشید، بارداری و قرص‌های ضد بارداری‌اند.

اگر پوستتان دچار لکه‌ شده است، برای رسیدن به رنگ پوستی یک‌دست‌تر این توصیه‌های متخصصان را به کار بگیرید:

۱) هر روز از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

یکی از رایج‌ترین درمان‌های لکه‌های قهوه‌ای، محافظت از پوست در برابر آفتاب است.

از آن‌جایی که نور خورشید از عوامل محرک و مسبب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای شناخته می‌شود، بسیار مهم است که از پوستتان- حتی در روزهای ابری، بعد از شنا یا تعریق- مراقبت کنید. تا جایی که امکان دارد وقتی بیرون از خانه‌اید، به دنبال پیدا کردن سایه باشید، کلاه‌های لبه‌پهن روی سر بگذارید یا عینک‌های آفتابی استاندارد بزنید. برای احتیاط بیشتر و محافظت موثرتر، کلاهی را انتخاب کنید که برچسب شماره محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UPF) دارد.

روی تمام قسمت‌هایی که با لباس پوشیده نشده است، کرم ضد آفتاب بمالید. برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب به این نکات توجه کنید: دارای طیف گسترده محافظت باشد، ضد آب باشد، حاوی اس‌پی‌اف ۳۰ (فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید) و دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی برای محدودسازی اثرات اشعه خورشید داشته باشد.

یادتان باشد که همیشه ۱۵ دقیقه پیش از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و دست‌کم هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید.

در کنار محافظت از پوستتان در برابر خورشید، بهتر است دور تخت‌های برنزه‌کننده و سولاریوم را خط بکشید و از لامپ‌های آفتابی هم استفاده نکنید.

دستگاه‌های برنزه‌کننده خانگی، وضعیت لکه‌های ملاسما را وخیم‌تر و از درمان آن جلوگیری می‌کنند.

۲) محصولات مراقبت از پوست ملایم و بدون عطر انتخاب کنید

اگر کرمی که استفاده می‌کنید سبب سوزش یا گزگز پوست شما می‌شود، پوستتان به این کرم حساس است. همین ممکن است لکه‌های قهوه‌ای را تیره‌تر کند. همیشه قبل از استفاده از کرم‌های پوستی آن را بر روی بخشی از پوست مانند قسمت میانی آرنج امتحان کنید تا از حساسیت زا نبودن آن مطمئن شوید.

۳)  موهای آن مناطق را به حال خود رها کنید

حواستان باشد که از برداشتن فیزیکی موها ( اپیلاسیون) در بخش‌هایی از پوست که دچار لکه‌های قهوه‌ای شده است، خودداری کنید. استفاده از موم می‌تواند سبب التهاب پوست شود و لکه‌ها را از آنچه هست پررنگ‌تر کند. از یک متخصص پوست در مورد سایر روش‌های برداشت موهای زائد مشورت بگیرید.

با وجود رعایت اصولی که گفته شد، اگر لکه‌های پوستتان از بین نمی‌رود، به یک متخصص مراجعه کنید تا در مورد روش‌های درمانی و داروهای تجویزی شما را راهنمایی کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ