آیا دندانپزشکی روزه را باطل میکند

0

آمپول بی حسی دندان روزه را باطل میکند مکارم و آیا پر کردن دندان روزه را باطل میکند ، کشیدن دندان روزه را باطل میکند ،  بی حسی دندانپزشکی روزه را باطل میکند

آیا رفتن به دندانپزشکی روزه را باطل میکند

در صورتی که درمان دندانپزشکی شامل بیهوشی نشود (که در این صورت به دلیل عدم قدرت اختیار و تسلط بر خوردن غذا، واجب است قضا و کفاره داده شود) و به صورت کاملاً خشک انجام شود، درمان دندانپزشکی روزه را باطل نمی‌کند. با این حال، بهتر است قبل از شروع درمان، به دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال روزه داری هستید تا پزشک بتواند رعایت ملاک‌های لازم را در درمان شما رعایت کند. همچنین اگر در حین درمان حس کرده‌اید که آب در دهانتان جمع شده‌است، باید آن را بیرون کنید و دست خود را با آب شسته و آن را بر روی دهان بریزید. در نهایت یکبار دیگر باید تاکید کنم که این موضوع بستگی به اراده و نیت روزه‌دار دارد که آیا قصد نقض روزه خود را دارد یا خیر.

پاسخ برخی مراجع تقلید به دندانپزشکی رفتن روزه دار

آیت‌الله خامنه‌ای:

اگر چیزى وارد حلق نشود، مانعی ندارد ولى اگر بداند چیزى وارد حلق می‌شود، جایز نیست هنگام روزه به دندان‌پزشکی مراجعه نماید مگر در فرض ضرورت و مشقت که در این صورت اگر چیزى وارد حلق شده، صِرفاً قضا کردن آن کفایت مى‌کند و کفاره‌اى به‌عهده او نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
چنانچه مواظبت کند ولی چیزی بی‌اختیار فرو رود روزه‌اش اشکالی ندارد.

آیت‌الله سیستانی:
اگر بدون التفات و قصد پایین رود روزه‌اش صحیح است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی:
چنانچه درد دندان قابل تحمل باشد با علم به رسیدن آب یا مواد دیگر به حلق، رفتن به دندان‌پزشکی جایز نبوده و چنانچه چیزی وارد حلق شود علاوه بر قضا موجب کفاره هم خواهد بود.

آیت‌الله نوری همدانی:
اگر رفتن آب و مواد در حلق عمدی نباشد، روزه‌اش صحیح است ولی روزه‌دار نباید جایی برود که می‌داند چیزی از گلویش داخل خواهد شد.

پاسخ سوالات شرعی احکام روزه

آیا پر کردن و ترمیم دندان روزه را باطل می‌کند؟

امام خمینی(ره) در یکی از مسائل مربوط به احکام دندانپزشکی در ایام روزه‌داری می‌فرمایند «احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولی که به‌جای غذا به‌کار می‌رود، خودداری کند. تزریق آمپولی که عضو را بی‌حس می‌کند یا به‌جای دوا استعمال می‌شود اشکال ندارد.» (مسأله ۱۵۷۶)

ایشان در عین حال در تحریر الوسیله با عبارت (کما أنه یکره نزع الضرس بل مطلق ما فیه إدماء‌)، کشیدن دندان و هر کاری را که به‌واسطۀ آن از دهان خون بیاید از مکروهات روزه دانسته‌اند، و نیز هر کاری را که سبب ضعف می‌شود. (و منها ــ اخراج الدم المضعف بحجامه او غیرها، بل کل ما یورث ذلک…) بر این اساس چنان‌چه در دندانپزشکی کاری انجام شود که سبب ضعف یا موجب آمدن خون از دهان می‌شود و همچنین کشیدن دندان برای روزه‌دار مکروه است، همچنان که طبق نظر اکثر مراجع هر عملی که سبب خونریزی و یا ضعف روزه‌دار شود، مکروه است.

از نظر رهبر معظم انقلاب اگر چیزى وارد حلق نشود، مانعی ندارد، ولى اگر بداند چیزى وارد حلق می‌شود، جایز نیست هنگام روزه به دندان‌پزشکی مراجعه کند مگر در فرض ضرورت و مشقت که در این صورت اگر چیزى وارد حلق شده، صِرفاً قضای آن کفایت مى‌کند و کفاره‌اى به‌عهده او نیست.

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی کشیدن دندان را مکروه می‌داند و بعد ادامه می‌دهد «۱ــ در مراجعه به دندانپزشک و یا ترمیم دندان، اگر مراقبت کند که مواد، دارو و آبی که وارد دهان می‌شود، از حلق پایین نرود، روزه صحیح است. ۲ــ اگر یقین دارد پانسمان دندان به‌مرور زمان حل شده و وارد حلق می‌شود روزه باطل است. ۳ــ آمپول بی‌حسی که در رگ تزریق نمی‌شود، روزه را باطل نمی‌کند.

از سوی دیگر آیت‌الله صافی گلپایگانی درباره حکم پرکردن دندان و برخی اعمال دندانپزشکی در ماه رمضان و ایام روزه‌داری می‌فرماید «پر کردن، جرم‎گیری و کشیدن دندان در ماه رمضان برای پزشکان مانعی ندارد و برای شخص روزه‎دار، زمانی جایز است که مطمئن باشد خون یا آبی که به‌وسیله دستگاه، وارد فضای دهان می‎شود، فرو نخواهد رفت، والله العالم»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ