نماز شب قدر چگونه خوانده میشود | آموزش خواندن نماز لیله القدر

0

اگر می خواهید بدانید که نماز شب قدر چند رکوع دارد و نماز شب قدر چگونه خوانده میشود و طریقه ی خواندن نماز شب قدر را بلد نیستید و می خواهید از چگونگی خواندن نماز شب احیا مطلع شوید و آموزش خواندن نماز شب لیله القدر را یاد بگیرید با ساتین همراه باشید.

نحوه ی خواندن نماز شب قدر ، طرز خواندن نماز شب اول قدر

نماز شب قدر یا نماز هفت قل هو الله نماز مستحبی که خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است. بر اساس حدیثی از پیامبر(ص) هر کس این نماز را بخواند و سپس هفتاد مرتبه ذکر استغفار بگوید، خداوند او و والدینش را مورد مغفرت قرار می‌دهد.

نماز شب قدر چگونه خوانده می شود

نماز شب قدر دو رکعت است. در هر رکعت بعد از سوره حمد، نمازگزار باید هفت بار سوره توحید را بخواند و بعد از تمام شدن نماز هفتاد مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» را تکرار کند. به علت تکرار هفت باره سوره توحید در این نماز این نماز به نماز هفت قل هو الله مشهور شده است.

اقامه صد رکعت نماز

یکی از مستحبات در هر یک از شب های قدر ، انجام صد رکعت نماز است . به عبارت دیگر مستحب است سیصد رکعت نماز در مجموع شب های قدر خوانده شود . البته در این زمینه چند تذکر لازم می باشد :

تذکر اول : این صد رکعت به صورت پنجاه نماز دو رکعتی است ، یعنی نماز گزار باید در هر دو رکعت تشهد بخواند و سلام دهد چرا که اصل اولی در همه نماز های مستحبی دو رکعت بودن است [۱] .

تذکر دوم : از آن جا که این صد رکعت ، نماز مستحبی است آن ها را به سه کیفیت می توان خواند: الف ) ایستاده . در این صورت باید نماز گزار رو به قبله و با آرامش بدن نماز بخواند مانند نماز های واجب . ب) نشسته . در این صورت نیز لازم است نماز گزار رو به قبله و با آرامش بدن نماز بخواند . ج ) در حال حرکت ، مثل این که در وسیله نقلیه یا در حال راه رفتن نماز می خواند . در این صورت رو به قبله بودن و نیز آرامش بدن لازم نیست ، و رکوع و سجده با اشاره سر انجام می گیرد .

تذکر سوم : از آن جا که این صد رکعت نماز مستحبی است انجام آن به صورت جماعت باطل است و حتما باید فرادا خوانده شود .

تذکر چهارم : از آن جا که این پنجاه نماز از جمله نماز ها مستحبی است بعد از حمد ، خواندن سوره در این نماز ها لازم نیست و نماز گزار می تواند بعد از پایان حمد ( جمله و لا الضالین ) به رکوع رود زیرا خواندن سوره در نماز های واجب ، واجب ، و در نماز های مستحب ، مستحب می باشد . البته شکی وجود ندارد که خواندن سوره بهتر است ، حتی مرحوم حاج شیخ عباس قمی ( متوفای ۱۳۵۹ هـ ، قمری ) در مورد این صد رکعت فرموده است : افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند [۲]

تذکر پنجم : در برخی شهر ها رسم بر این شده که بعضی اشخاص ، به جای صد رکعت نماز مستحبی نماز های قضای خود را در این شب ها می خوانند . این امر گرچه فی نفسه اشکال ندارد بلکه از جهت مبادرت ورزیدن به انجام نماز قضا امری مطلوب است ولی معلوم نیست در این صورت به استحباب صد رکعت عمل شده باشد زیرا ظهور روایات و کلمات فقها در این است که صد رکعت به عنوان نافله و مستحبی انجام گیرد.

تذکر ششم : می دانیم در مجموع شب های ماه مبارک رمضان ، هزار رکعت نماز نافله وارد شده است . اینک تذکر این نکته را لازم می دانیم که این سیصد رکعت وارد شده در شب های قدر غیر از نوافل وارد شده در تمام ماه مبارک است . مرحوم نراقى ( مولى محمد مهدى بن ابى ذر ، متوفای‌ ۱۲۰۹ ه‍ ق) در این زمینه می نویسد : « صد رکعتى که در هر یک از شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سیم گذارده مى‌شود، دخلى به صد رکعت نمازى ندارد که مخصوص شب قدر رسیده و به این جهت در این سه شب گذارده مى‌شود؛ زیرا که این سیصد رکعت، از نوافل رمضان است و آن صد رکعت، از نمازهاى مستحبه در شب قدر است و چون هر یک از این سه شب احتمال قدر دارد، آن صد رکعت در هر سه شب مستحب است» [۳]

[۱] – به استثنای مواردی خاص
[۲] – مفاتیح الجنان ، اعمال شب های قدر
[۳] – تحفه رضویه ، محمد مهدی نراقی ، ص ۵۸۸ ، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى حوزه علمیه قم ۱۴۲۶ ه‍ ق‌

 

نماز شب قدر شب قدر

کیفیت نماز شب قدر

پرسش : لطفا بفرمایید که کیفیت نماز شب قدر چگونه است؟

پاسخ : از اعمال مستحب شب قدر، دو گونه نماز است: ۱- دو رکعت نماز. در هر رکعت بعد از حمد، ۷ بار سوره توحید و بعد از نماز، ۷۰ بار بگوید: استغفرالله و اتوب الیه. ۲- صد رکعت نماز. (پنجاه نماز دو رکعتی). این نمازها و دیگر نمازهای مستحبی بجای نماز قضا محسوب نمی شوند. البته می توانند نماز قضا بخوانند که از ثواب اعمال این شب ها نیز بهره مند خواهند شد.

پیامبر صلی الله علیه و آله: هرکس در شب قدر دو رکعت نماز بخواند؛

در هر رکعت سوره‌ى فاتحه الکتاب( سوره حمد) را یک بار و سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ» را هفت بار و وقتى نماز را به پایان برد، هفتاد بار استغفار کند، از جاى خود برنمى‌خیزد مگر این‌که خداوند، او و پدر و مادرش را مى‌آمرزد
و فرشتگانى را مى‌گمارد تا سال آینده براى او اعمال نیک بنویسند و نیز فرشتگانى را به سوى بهشت‌ها گسیل مى‌دارد تا براى او درخت کاشته و قصر ساخته و جوى‌ها جارى کنند و پیش از آنکه از دنیا برود، این‌ها را مى‌بیند

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه آله: مَنْ صَلَّى رَکْعَتَیْنِ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ فَقَرَأَ فِی کُلِّ رَکْعَهٍ فَاتِحَهَ الْکِتَابِ مَرَّهً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سَبْعَ مَرَّاتٍ فَإِذَا فَرَغَ یَسْتَغْفِرُ سَبْعِینَ مَرَّهً فَمَا دَامَ لَا یَقُومُ مِنْ مَقَامِهِ حَتَّى یَغْفِرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِأَبَوَیْهِ وَ بَعَثَ اللَّهُ مَلَائِکَهً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ إِلَى سَنَهٍ أُخْرَى وَ…

مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد‏۷، صفحه ۴۵۵

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ