درون کارخانه خودروسازی “فراری” چه می‌گذرد؟ + تصاویر

0

مجموعه عظیم کارخانه فراری در مارانلو در شمال ایتالیا به شکل حرف L ساخته شده و شامل کارگاه نقاشی، خط مونتاژ و البته رستوران کارخانه است. در صبح روز یکشنبه که هوا هم کاملا آفتابی است، کارگران مثل ساعت مشغول کارند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند. لوگوی کارخانه فراری در جای جای کارخانه دیده می‌شود.

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari

کارخانه فراری آنقدر تمیز و با دقت ساخته شده که به نظر می‌رسد جای جای آن را با خط‌کش اندازه‌گیری کرده‌اند. راستش را بخواهید، برخی از بهترین معماران جهان در این کارخانه مشغول به کار بوده‌اند.

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari
فراری از سال ۲۰۱۲، سرویس سفارشی سازی جدیدی را راه‌اندازی کرد

«تونل باد» توسط «رنزو پیانو،» معمار برج شارد لندن، طراحی شده است. استانداردهای زیبایی شناختی کارخانه فراری کارکردی دوگانه دارند. این استانداردها علاوه بر کارآمدی در تولید خودرو، در واقع محل طراحی و ساخت یکایک خودروهای لوکس فراری است. اما در کنار این مسئله، حضور مشتری‌ها در محل کارخانه برای سفارش خودروی مورد نظرشان نیز ماهیت خاصی به استانداردهای زیبایی شناختی آن داده است.

به کارخانه لوکس فراری خوش آمدید. در اوایل ماه جاری میلادی بود که یکی از خودروهای مدل ۱۹۵۷ فراری به ارزش ۳۶ میلیون دلار در یک حراجی فروخته شد. فراری به واقع بر تخیل «ماشین بازها» احاطه دارد و به آن جهت می‌دهد.

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari
طراحی فراری مانند لوگوی آن منحصر به فرد است

صرفا داشتن یک “فراری” برایتان کافی نیست؟!
در یکی از ساختمان‌های این کارخانه اتاقی قرار دارد که هیچ شباهتی به تم کلی فراری ندارد. این اتاق پنجره ندارد، اما نورپردازی آن کاملا زیبا و مدرن است و با چوب و فولاد ضد لکه تزئین شده‌اند. حتی پرده‌های داخل این اتاق هم از اعلی‌ترین جنس ممکن ساخته شده بودند و مبلمان آن نیز تمام چرم بودند.

اگر صرفا داشتن یک فراری برایتان کافی نیست، باید به آنجا بروید. از سال ۲۰۱۰، فراری طرح شخصی سازی فراری را پیاده کرد تا هر شخص بنا به سلیقه خود، خودروی مورد نظرش را تحویل گیرد.

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari

تقریباً ۷۰ سالی از عمر فراری می‌گذرد. برندی به جای مانده از «انزو فراری» بزرگ؛ همان مهندس خبره‌ای که در دنیای رانندگی مسابقات سرعت فوق‌العاده بود. او سال‌ها در کنار برند «آلفا ‌رومئو» تجربیات خوبی کسب کرد و در سال ۱۹۴۷ توانست برند مستقل فراری (Ferrari) را به نام خودش ثبت کند. طی این سال‌ها گویی رقابت، جدال و رویایی با رقبا بخش جدایی ناپذیر بدنه فراری بوده است. به طوری که حتی در سال ۲۰۰۸ وقتی فیات ایتالیا ۸۵ درصد سهام فراری را خرید، تضمین داده شد که خللی در بخش ریسینگ کمپانی فراری ایجاد نشود.

فراری سفارشی چه ویژگی‌هایی دارید؟
آندرا باسی، رئیس بخش شخصی سازی فراری می‌گوید: «ما می‌توانیم جنس و رنگ اتومبیل و لوازمش را بنا به درخواست مشتری تولید کنیم. ما حتی قادریم بدنه خودرو را متناسب با نیاز مشتری وفق دهیم؛ البته این کار یک شرط دارد و آن این است که استانداردهای شرکت فراری زیر سوال نرود.»

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari
یکی از کارکنان بخش کنترل نهایی شرکت فراری

برای نمونه یکی از مشتری‌ها خواسته بود تا طراحی خودرو دلخواهش مانند قایقی که دارد باشد. شخص دیگری نیز یک خودروی ضدگلوله سفارش داده بود و نفر دیگری نیز طرح ورزش چوگان را برای خودروی مورد نظرش انتخاب کرده بود.

البته تنها یک درصد از مشتری‌های فراری سالانه از این خدمات استفاده می‌کنند. میانگین سفارش هر مشتری حدود ۳۰ درصد قیمت نهایی خودرو تمام می‌شود و تاکنون موردی نبوده که قیمت شخصی سازی معادل قیمت کلی خودرو تمام شود.

باسی می‌گوید که کار کردن با مشتری کار ساده‌ای نیست. زیرا طرح اصلی فراری کاملا شکیل بوده و ایجاد تغییرات در آن باید در جهت ارتقای آن باشد.

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari
اسب سرکش: لوگوی فراری
کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari
کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari

تمام کارهای طراحی داخلی به صورت دستی انجام می‌شود

باسی در ادامه می‌گوید: «اینکه یک شخص می‌خواهد خودرویی را بخرد، برند آن خودرو نیست، بلکه تجربه رانندگی با آن است. کسانی که به اینجا می‌آیند می‌خواهند عضوی از خانواده فراری باشند. آن‌ها می‌خواهند به اینجا بیایند تا در کنار خانواده فراری بمانند و خودروی دلخواهشان را تحویل بگیرند.»

۷ ماه طول می‌کشد!
از روزی که مشتری تصمیم خودش را می‌گیرد، تا روزی که خودرو وارد خط تولید می‌شود، مجموعا ۷ ماه طول می‌کشد. تیمی متشکل از ۴۰ نفر در یک سوی خط ایستاده و تمام کارهای طراحی داخلی را با دست انجام می‌دهند.

در دنیای مصرف کنندگان، دو چیز معنا دارد: مفاهیم تجربی و ارزش افزوده و مجلل بودن جایگاهش متفاوت است. از قدیم گفته‌اند که یک ساندویچ فروش سوسیس نمی‌فروشد، بلکه صدای سرخ شدن آن است که مشتری را جذب می‌کند.

اینجا، یعنی در آتلیه آندرا باسی، ما در میان پارچه‌هایی از پوست جانوران و دنیای لوکس فراری هستیم. در همین اتاق است که مشتری برای ورود به دنیای فراری خود را آماده می‌کند: نوعی غسل تعمید از جنس فراری.

کارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrariکارخانه فراری عکس کارخانه فراری صنعت خودروسازی انزو فراری Ferrari

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ