زنگ ششم دختران دانشجو؛ شال‌های عقب رفته، آرایش‌های تند و …

0

در این گزارش از جایی می‌خوانید که زنگ ششم دختران دانشجو در آن می گذرد، جایی که شال‌های عقب رفته، آرایش‌های تند، دست‌های گره خورده به هم و گاهی روابط فراتر از آن و خنده‌های مستانه را در چهره افراد حاضر در این مکان به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

عکس دختر دختر دانشجو دختر تهرانی دختر بی حجاب حجاب دختر تهرانی اخبار تهران

مهد کودک، آمادگی که البته هم اکنون به نام پیش دبستانی تغییر نام پیدا کرده است،دوران ابتدایی،راهنمایی ،دبیرستان و در نهایت دانشگاه سیر تکاملی ورود کودکان به ابتدائی ترین نهاد اجتماعی است.

نهادی که با توجه بِه زمان طولانی مدتی که افراد در آن سر می کنند از اهمییت بسیار بالایی در زندگی آن ها و خانواده هایشان برخوردار است.

اما با توجه به حساسیتی که در تربیت کودکان در مدارس وحود دارد متاسفانه در ایران توجه خاصی به پرورش کودکان و نوجوانان در این مکان ها نمی شود و هرساله پس از به پایان رسیدن آموزش های کتب درسی سال تحصیلی به إتمام و دانش آموزان تا شروع سال تحصیلی بعدی از مدرسه خداحافظی و خانه نشین می شوند.

حال در این شرایط نوجوانان پس از به پایان رساندن ١٢ سال تحصیلی بدون هیچ پرورشی و با کمترین اطلاعات وارد برهه ای جدید از زندگی خود یعنی دانشگاه می شوند.

دانشگاهی که بر اساس اظهارات بسیاری از کارشناسان دنیایی متفاوت از مدرسه و دبیرستان دارد و نوجوانان با ورود به آن وارد برهه ای جدید از زندگی خود می شوند.

**محیط تحصیلی جدید با رنگ و لعابی شگفت آور

از آنجایی که در مدارس تنها اطلاعاتی که به نوجوانان در خصوص دانشگاه ها داده می شود کنکور و نحوه شکستن شاخ این غول معروف است ، نباید انتظار زیادی از آن ها درباره محیط اجتماعی و نحوه تعاملات داشته باشیم.

با تمامی شرایط موجود و تلاش نوجوانان پس از یک سال درس خواندن سرانجام آن ها موفق به ورود به دانشکده ها می شوند،مکان هایی که تفاوت دو چندانی با محیط هایی که در گذشته آن ها مشغول تحصیل بودند دارا هستند و حال با محیطی جدید همراه با رنگ و لعابی بسیار مواجه می شوند که متاسفانه مشکلات متعددی برای برخی از آن ها به همراه دارد.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در خصوص عدم آمادگی نوجوانان برای ورود به دانشگاه می گوید: متاسفانه والدین با توجه به برخی از معیارهای نادرستی که در ذهن دارند،در سنین ١٨ تا ٢٠ سالگی که زمان ورود دانش آموزان به دانشگاه ها است اطلاعات کافی را از محیط های دانشگاهی در اختیار آن ها قرار نمی دهند.

وی گفت: بنابراین با توجه به شرایط حاکم در دانشگاه های کشور نوجوانان با اطلاعاتی محدود با محیطی مواجه می شوند که بر خلاف دوران تحصیلشان در مدارس روابط دختران و پسران بدون هیچ حد و مرزی است و در صورتی که نتوانند خود را با محیط فعلی وفق دهند مشکلات دیگری برایشان به وجود می آید.

**گشت و گذار در سفره خانه‌ها بعد از ساعت تعطیلی

بعد از آغاز تحصیلی جدید و ورود نوجوانانی از همه جا بی خبر به دانشگاه ها،روش زندگی بسیاری از آن ها تغییر و شکل و شمایلی نو و به قول معروف مدرن و امروزی به خود می گیرد، شکلی که خانواده ها نیز نمی توانند آن را تغییر دهند و به نوعی مجبور هستند خود را با شرایط جدید فرزندانشان تطبیق دهند.

در این میان یکی از تغییرات عمده ای که در رفتار آن ها نمود پیدا می کند، روابط راحت دختران با پسران است که با نام دوست اجتماعی با یکدیگر تعامل می کنند و در صورتی که شخصی در میان آن ها از این رویه پیروی نکند بِه نوعی کوته فکر به حساب می آید و رفته رفته دیگر جایی در جمع های خودمانی آن ها ندارد.

با گشتی در شهر با کافی شاپ هایی مواجه می شویم که تعدادشان از کتاب فروشی های موجود پیشی گرفته و در خیابان ها همچون قارچ رشد کرده اند،در همین راستا خبرنگار ما برای کسب اطلاعاتی دقیق از خود دانشجویان روانه این کافی شاپ ها و سفره خانه ها شد و به گپ و گفتی خودمانی با آن ها پرداخت.

حوالی خیابان انقلاب با توجه به اینکه دانشکده های متعددی وجود دارد به تبع آن کافی شاپ های بسیاری نیز به چشم می خورد، با ورود به یکی از این کافی شاپ ها در لحظه ی اول با انبوهی دود مواجه می شویم که ناشی از قل قل قلیان های همان دوره همی های صمیمی و مختلط است.

شال‌های عقب رفته، آرایش‌های تند، دست‌های گره خورده به هم و گاهی روابط فراتر از آن و خنده‌های مستانه را در چهره افراد حاضر در این مکان به وضوح می‌توان مشاهده کرد.

عکس دختر دختر دانشجو دختر تهرانی دختر بی حجاب حجاب دختر تهرانی اخبار تهران
لعیا،الهام،رضا،پارسا،محمد رضا افرادی بودند که در گوشه ای دنج از کافی شاپ نشسته و با استعمال قلیان به قول خودشان لذت دنیا را کسب می کردند.

رضا در خصوص اینکه چرا کلاس دانشکده را نمانده و به کافی شاپ آمده بود گفت:من خیلی علاقه ای به ادامه تحصیل نداشتم و به اجبار و اصرار والدین خود کنکور شرکت کردم و در این دانشگاه قبول شدم ،هرچند هم اکنون بسیار خوشحال هستم که به دانشگاه راه یافتم چرا که دنیای دانشجویی خیلی خوب و متفاوت است و لذت های بسیاری را در این دوره همی ها تجربه کرده ام و حتما بعد از دانشکده و یا در میان کلاس ها زمانی را برای حضور در کافی شاپ در نظر می گیریم.

محمد رضا که از دیگر افراد حاظر در جمع بزرگتر بود گفت: رابطه های دوستانه فارغ ار محدودیت در دانشگاه ها خیلی معمولی است و افرادی که در این روابط حضور نداشته باشند ، تفکر قدیمی و بسیار خنده داری دارند.

دختری جوان در جمعی دیگر که گویی خواسته یا ناخواسته صحبت‌ها را شنیده بود ،کمی موهایش را مرتب می‌کند و کفش‌های‌ پاشنه بلندش را می‌پوشد و در حالی که صدای قدم هایش میان صدای خنده جوانان دیگر گم می‌شود، حرف های پسر جوان را تایید می کند.

**دربند ،درکه و خیابان اندرزگو پاتوق بچه مایه دارهای دانشجو

در این میان هستند دانشجویانی که به قول خودشان از رفاه نسبی بیشتری نسبت به هم کلاسی های دیگر خود برخوردار هستند و با توجه به اینکه اتومبیلی برای گشت و گذار دارند بعد از اتمام کلاس خود، به صورت گروهی تا پاسی از شب در سفره خانه های دربند و درکه و یا در خیابان شهید اندرزگو حضور دارند.

بچه پولدارهایی که زنگ ششم دانشگاه خود را در خیابان های بالا شهر و با مسابقه دادن با حریفانی همچون خود می گذرانند و به قول خودشان پس از إتمام مسابقه به سمت دربند و درکه می روند تا افرادی که در این مسابقه پیروز میدان بودند،مابقی را به صرف شام و یا نوشیدن آبمیوه میهمان می کنند.

غفار تبریزی روان شناس درباره تفریحات دانشجویان پس از اتمام کلاس دانشکده می گوید: با توجه به اینکه جوانان در دوران تحصیل با محدودیت هایی روبه رو بودند و هم اکنون از آزادی نسبی برخوردار شده اند سعی دارند تایید همسن و سالان خود را مبنی بر مدرن بودن و دارا بودن آزادی تفکر را دریافت کرده به همین منظور به هر طریقی که شده ساعاتی را پس از إتمام کلاس با هم کلاسی های خود و در جمع های نه چندان مناسب می گذرانند.

وی گفت: البته عدم وجود شادی و تفریحات سالم در برخی از خانواده ها نیز موجب حضور جوانان در این دورهمی های ناسالم نیز می شود.

این جوانان رشد کرده و حاظر در خودمانی های پس از درس و دانشگاه که هم اکنون در سنین ٢٠ تا٢٨ سال قرار دارند همان کودکان از همه جا بی خبر هستند که در محیطی آرام و امن و با بهترین تربیت رشد کرده اند اما متاسفانه به دلیل وجود برخی کاستی هایی که در نحوه پرورش آن ها در خصوص چگونگی محیط دانشگاه با رنگ و لعاب دلفریبی که در این محیط ها وجود دارد،مواجه شده و بزرگترین صدمه به آن ها وارد می شود و برای اینکه از دیگر همسالان خود عقب نمانند به هر طریق و شیوه ای خود را با محیط جدید وفق داده و تا سر حد امکان تغییر می کنند تا جایی که حضور مختلط در مکان های دنج را پس از اتمام کلاس دانشکده امری طبیعی و فراخور زمان حال می دانند که امید است خانواده ها،رسانه و البته مدارس با تغییر نحوه ی آموزش و پرورش کودکان ،آن ها را از حضور در این مکان ها و روابطی نامعلوم بازدارند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ