آنچه از حجامت نمی دانید ، زمان و انواع حجامت +عکس

3
پرسش هایی از استاد حسین خیراندیش درباره حجامت Hijama

۱- چرا با وجودی که می گویید «حجامت» فایده های بسیاری دارد، اما برخی از پزشکان مخالفند؟

به نظر ما مخالفان هم حق دارند، چون از علم خودشان دفاع می کنند. هیچ پزشکی از ابتدا تا انتهای دوران تحصیل در دانشگاه، چه در دوره ی عمومی و چه در دوره ی تخصصی، حتی یک ساعت از یک واحد درسی درباره حجامت را نگذرانده است. پس علت اساسی مخالفت ها عدم آگاهی به موضوع می تواند باشد. همچنان که بسیاری از پزشکانی که اکنون حجامت می کنند، قبلاً از مخالفان این کار بودند.

مرکز حجامت متخصص طب سنتی فواید حجامت عکس حجامت خدمات طب سنتی بهترین زمان حجامت انواع حجامت استاد حسین خیراندیش Hijama

۲- آیا پزشکان هم از «حجامت» استقبال کرده اند؟

هم اکنون ۱۶۰۰ پزشک عمومی و متخصص آموزش دیده با پروانه ی حجامت که توسط وزارت بهداشت تایید شده است، در سراسر کشور فعالیت می کنند که اگر هر کدام حداقل روزانه ۱۰ نفر را حجامت کنند، در سال بیش از ۴ میلیون نفر را حجامت می کنند. جالب این که بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان قبل از حجامت، در بالاترین سطوح تخصصی ویزیت شده اند و سپس به حجامت روی آورده اند. فقط تعداد پزشکانی که حجامت شدند و در موسسه پرونده دارند ۵ هزار نفر هستند. به علاوه پزشکان بسیاری هم اهل حجامت شدن هستند که تشکیل پرونده نداده اند.


۳- تفاوت «حجامت» با فصد در چیست؟

حجامت یک تطهیر کلان است که کل ترکیبات بیوشیمی بدن را تنظیم می کند، ولی فصد (رگ زدن) بخشی از اندام را تحت درمان قرار می دهد.

۴- «حجامت» در دیگر کشورها چه جایگاهی دارد؟

پس از این که جرقه ی کارهای علمی حجامت در ایران در سال ۱۳۶۴ زده شد، اولین کشوری که به شکل علمی این موضوع را دنبال کرد، کشور آمریکا بود و پزشکان زیادی در این خصوص به فعالیت پرداختند که ثمره ی آن تالیفات ارزشمندی درباره ی حجامت است.

دکتر ایلکی چرالی در آمریکا یک جلد و دکتر یوهان آبله در آلمان دو جلد (حجامت گرم و خشک و حجامت تر) کتاب وزین در این باره نوشته اند. در سوریه کتابی با عنوان دواءالعجیب کشف قرن بیستم، با امضای ۳۳ متخصص طب کلاسیک به رشته ی تحریر در آمده و در کشورهای دیگری نیز کتاب های خوب و مقالات پرمحتوایی نوشته شده که برخی از آنها در موسسه ی تحقیقات حجامت ایران در حال ترجمه است.

در بسیاری از کشورها شیوع حجامت شتاب گرفته است. در دانشگاه الازهر مصر کارهای علمی خوبی انجام شده و در چین به شکل سیستماتیک این روش درمانی اجرا می شود. در بیمارستان های چین یک بخش درمان طب سوزنی ، یک بخش درمان از طریق حجامت، یک بخش داروهای گیاهی و یک بخش طب کلاسیک است.

۵- یعنی معتقدید حجامت به عنوان یک سیستم در بخش های درمان کشور ما وارد شود؟

ما معتقدیم کار علمی درباره حجامت و سیستمی شدن این روش درمانی، کار درمان را بسیار کوتاه تر و هزینه ها را هم کمتر می کند.

 اگر یک صدم اعتبارات پژوهشی کشور در بخش درمان به تحقیقات حجامت و طب سنتی اختصاص یابد، معتقدیم نرخ درمان به یک صدم نرخ جاری کاهش پیدا می کند. این در حالی است که ۲۰ درصد اعتبارات ملی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف هزینه های درمانی می شود که رقم فاحشی است.

الان ۷۰ درصد سهام داران عمده ی شرکت های دارویی دنیا، صهیونیست ها و اتفاقاً عمده ی مصرف کنندگان داروهای شیمیایی، مسلمانان هستند. ۵/۱ میلیارد، جمعیت مسلمانان است که روزانه میلیون ها دلار از این شرکت ها دارو خریداری می کنند و سیستم درمانی این کشورهای مسلمان از جمله ایران طوری طراحی شده که حتی یک روز نمی تواند دارو خریداری نکند، چون جان بیماران به خطر می افتد و از طرفی سیستم به شدت وابسته است.

اما ما می گوییم اگر حجامت جاری شود، هیچ دهی به ده دیگر وابسته نخواهد شد، چون درمان مستقل، با ابزار ساده و کارآیی فوق العاده ای است.

مرکز حجامت متخصص طب سنتی فواید حجامت عکس حجامت خدمات طب سنتی بهترین زمان حجامت انواع حجامت استاد حسین خیراندیش Hijama

 ۶- سازمان انتقال خون از کسانی که حجامت می کنند یک سال خونگیری نمی کند و علت آن را احتمال عفونت می داند، در این خصوص چه توضیحی دارید؟

زخم حجامت بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت ترمیم می شود. در ۴ میلیون مورد حجامت تر در سال جاری و حتی سال های گذشته هنوز یک مورد عفونت گزارش نشده که این را متخصص و پزشک می تواند تشخیص دهد.

براساس تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از نقش خراش در بدن کرده، در بحث خون گیری شش ماه دوران پنجره را تعیین کرده است. سازمان انتقال خون، اهدا کننده ای که حجامت کرده باشد را تا یک سال نمی پذیرد که ما معتقدیم این تعریف از خراش، مشمول حجامت نمی شود.

برای اثبات این قضیه حاضریم روی ۵۰۰ نفر کار پژوهشی کنیم که از طریق حجامت آسیبی به بدن وارد نمی شود و خون را آلوده نمی کند، بلکه حتی بر اساس پژوهش هایی که انجام شده در کاهش فاکتورهای خونی که سلامت را به خطر می اندازند، فوق العاده موثر است.

 

۷- آیا حجامت به بیماری های سخت نظیر مشکلات قلبی پاسخ می دهد؟

به هر حال مخالفت بدون تحقیق و از روی جهل به موضوع، ناسپاسی است و ضررهای آن متوجه مردم و جامعه می شود. هم اکنون نرخ سکته ی قلبی  در کشور را ۴۳ درصد اعلام کرده اند، در حالی که حدیث معتبر داریم که می فرمایند: حجامت کنید قبل از این که قلیان خون، شما را بکشد.

ابوعلی سینا در این باره می گوید: هر کسی بر اثر سکته ی قلبی مرد تا ۷۲ ساعت او را دفن نکنید، اگر درمانی داشته باشد «حجامت» است. حجامت قلب او را به کار می اندازد، لیکن مغز مرده است و عطسه آور بدهید، قلب و مغز به هم مرتبط و حیات به جان وی برمی گردد.

ما در تجربیات خودمان هزاران مورد بیماری قلبی با شکایت عروق کرونری و انسداد عروق داشتیم که با چند نوبت حجامت درمان کردیم. حالت اورژانسی هم وجود داشته که با کم کردن فواصل حجامت درمان صورت گرفته است. نکته ی آخر این که نمی توان اثرات مفید حجامت را انکار کرد و باید به دستورات رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) و ایمه اطهار(علیهم السلام) توجه داشت.

۸- جناب آقای خیراندیش، بفرمایید با وجود شتاب علم در دنیای امروزی، می توانیم از “حجامت” به عنوان یک روش درمانی استفاده کنیم؟
 

هر روش درمانی که سابقه ی بیشتری داشته باشد، از نظر علمی معتبرتر به حساب می آید، زیرا تجربیات درمانی مثبت یا منفی به معنای حیات انسان ها یا اتلاف جان انسان هاست.

وقتی گفته می شود یک روش درمانی هزار ساله یا هفت هزار ساله، یعنی میلیاردها انسان در طول سال های متمادی، این روش درمانی را تجربه کرده اند و از آن بهره گرفته اند، بنابراین ما حق نداریم تجربیاتی را که به قیمت جان انسان ها تمام شده است، به راحتی زیر پا یا کنار بگذاریم.

این که برخی می گویند روش درمانی قدیمی به جرم قدیمی بودن منسوخ است، از نظر علمی استدلال غیرعقلایی و غیرعلمی است، زیرا اگر بخواهیم هر روشی را جایگزین کنیم، باید دوباره جان انسان ها را ملاک تجربه قرار دهیم تا بعد از سال ها بفهمیم این روش درمانی مفید هست یا خیر؟

۹- در بین روش های طب سنتی، چه روشی می تواند برای درمان همواره مورد استفاده قرار گیرد؟

در بین مجموعه ی روش های طبی که شامل استفاده از گیاهان دارویی، داروهای معدنی و حیوانی و رفتارهای درمانی است، تنها رفتار استراتژیک، فراگیر و عمیق مورد استفاده در تمامی طول عمر از طفولیت تا کهنسالی، “حجامت” است که به منظور درمان یا پیشگیری انجام می شود.

انسان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها می تواند با سالی حداقل یک یا دو مرتبه حجامت کردن، بسیار کمتر در معرض بیماری قرار گیرد و برای درمان به تناسب نوع بیماری، مزاج و طبع خود می تواند از یک نوع حجامت خاص به صورت حجامت گرم و خشک (بادکش) یا حجامت تر(خون گیری) استفاده کند.

در موسسه ی تحقیقات حجامت ایران بیش از۴۰ طرح برای حجامت گرم و خشک و حدود ۷۰ طرح برای حجامت تر طراحی شده و هم اکنون توسط پزشکان اجرا می شود.

بنابراین اولاً همه ی حجامت ها خون گیری نیست. ثانیاً میزان دفع خون نقش اساسی در درمان ندارد، به طوری که حتی با گرفتن تنها ۳ سی سی خون می توانیم به درمان برسیم و بالاترین حجم خون در حجامت ۳۰ تا ۵۰ سی سی است و جریان خون بعد از آن قطع می شود.

پس نگرانی در مورد کاهش حجم خون بی مورد است. ضمن این که درمان به وسیله ی حجامت برای بیماری های مختلف فرق دارد. مثلاً حجامت بیمار مبتلا به سردرد میگرنی  با بیمار دیابتی  یا بیمار دارای دیسکوپاتی (بیماری های مربوط به دیسک) با بیمار سیاتالژی(مربوط به عصب سیاتیک) متفاوت است.

۱۰- با اهدای خون، گردش خون بهتر انجام می شود و خون اهدا شده هم مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که خون حجامت دور ریخته می شود؟ آیا خون ورید(اهدا شده) با خون حجامت تفاوتی دارد؟

در طرحی پژوهشی که در بیمارستان لقمان حکیم تهران انجام شد، فاکتورهای بیوشیمی موجود در خون وریدی(خون اهدا شده) را با خون حجامت، هم زمان مقایسه کردیم که تفاوت های فاحشی مشاهده گردید. طوری که فقط میزان کلسترول خون  حجامت، ۵/۲ برابر بیشتر از خون ورید بود، بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است.

هم زمان سم موجود در خون حجامت را با سم خون وریدی مقایسه کردیم که دریافتیم سم موجود در خون حجامت ۲۳ برابر سم خون وریدی بود که با توجه به فراوانی مسمومیت های غذایی،  شیمیایی، آلرژیک  و تنفسی که بر اثر پراکندگی سرب و آلاینده های دیگر در محیط های صنعتی و عمومی و شهرهای بزرگ وجود دارد، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی کافی است.

جالب است بدانید که پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)، حضرت علی(علیه السلام) و امام صادق(علیه السلام) این موضوع را متذکر شده اند که “سم از هر کجا وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می شود” یا “از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی شود”.

۱۱- آیا حجامت می تواند برای مجروحان و مصدومان شیمیایی، مفید باشد؟

ما کشوری هستیم که به اشکال مختلف در معرض تهاجم دشمن قرار داریم و جنگ های قرن بیستم به بعد جنگ های میکروبی و شیمیایی است که روش جدید پزشکی در مقابله با این جنگ ها هیچ راه جلوگیری ندارد.

در زمان جنگ تحمیلی، بسیاری از جانبازان شیمیایی که حتی به آلمان اعزام شدند در همان جا شهید شدند و الآن هم هر روز شاهد شهادت جانبازان شیمیایی هستیم.در حالی که ما تجربه کردیم کسانی که موقع شیمیایی شدن حجامت کردند به طور کلی ریه آنها پاک شد و متخصصان ریه ی ُبُرنش مشاور موسسه ی تحقیقات حجامت ایران می گویند: تنها کسانی از مرحله ی درمان ما خارج می شوند که حجامت کرده باشند.

بنابراین اگر خدای نکرده بمبی شیمیایی و میکروبی در شهری یک میلیونی منفجر کنند چه کاری می توانیم کنیم؟ ما می گوییم در این لحظه هر کسی می تواند دیگری را بلافاصله حجامت کند که به گفته رسول خدا(ص) “سم از محل حجامت خارج می شود” و ما این را در تحقیقات و پژوهش های خود ثابت کرده ایم.

نمونه های دیگری از بیماری ها وجود دارد که با حجامت درمان شده اند؛ مثلاً برای درمان یک کودک ۲ ساله که دارای بیماری هیدروسفالیک (سر بچه بزرگ می شود و در طب کلاسیک با گذاشتن “شنت” آب مغز را به طور مستمر دفع می کنند) بود، سه مرحله حجامت در طول سه ماه، با حجم خون گیری ۳ سی سی در هر مرحله انجام شد و کودک درمان گردید.

در مورد دیگری حجامت باعث تقویت هورمون رشد برای افزایش قد در ۵۰ نفر شد.

بسیاری از پزشکان تعجب می کنند و می گویند: ” مگر می شود چنین بیمارانی را درمان کرد؟” جواب این است که بله، این کار شدنی است.

بنابراین حجامت روشی به ظاهر ساده و در واقع فوق العاده پیچیده است که مزاج فرد، موضع حجامت، تعداد خراش، میزان خراش، میزان بادکش، زمان حجامت و تمهیدات آن نقش مهمی در درمان و پیشگیری از بیماری دارند.

بر اساس طب سنتی  انسان های دارای مزاج دموی، صفراوی و معتدل بیشتر به حجامت تر (خون گیری)، انسان های بلغمی به حجامت گرم و خشک (بادکش) و انسان های سوداوی مزاج با تمهیدات دارویی به حجامت تر نیاز دارند.

مرکز حجامت متخصص طب سنتی فواید حجامت عکس حجامت خدمات طب سنتی بهترین زمان حجامت انواع حجامت استاد حسین خیراندیش Hijama

یک پزشک طب سنتی با اشاره به پیشگیری از ۱۳۰ بیماری با حجامت، بهترین ایام و روزها برای حجامت را تشریح کرد.

سکینه مهرابی با اشاره به اینکه حجامت یک اقدام درمانی اصیل و ‏قدیمی است، اظهار داشت: به‌طور کلی حجامت قبل از اسلام در کشور چین هم وجود داشته است و در اسلام هم در زمان پیامبر اکرم(ص) ‏انجام عمل حجامت توصیه فراوانی شده است به‌طوری که ملائک به پیامبر اکرم(ص) فرمودند: ای پیامبر حجامت کن و امتت را هم ‏به حجامت سفارش کن.‏

مهرابی در ادامه تصریح کرد: بر اثر عمل حجامت یک قسمت از خون که دارای مواد زائد بیشتری است و محل جمع شدن آن بین ‏دو کتف و روی مهره تقریباً پنجم ستون فقرات از سمت راست گردن است دفع می‌شود و به تصفیه و تمیز شدن خون و سبک ‏شدن بدن کمک می‌کند.‏

این پزشک طب سنتی فصل بهار را بهترین فصل برای انجام عمل حجامت دانست و افزود: در فصل بهار غلیان و جوشش خون و ‏جمع شدن مواد سمی در خون شدت پیدا می‌کند به‌طوری که در این فصل بسیاری از بیماری‌ها به‌دلیل آن جوششی که در بهار دارد ‏شدت پیدا می‌کند و مواد زائد خون که باید دفع گردند نیز افزایش می‌یابند.

وی با اشاره به زنده شدن طبیعت در فصل بهار و تأثیرپذیری طبیعت و حیوانات از تغییرات آب و هوایی افزود: انسان نیز به‌عنوان ‏یکی از مخلوقات از این قاعده مستثنی نیست و از تغییرات جوی تأثیر می‌گیرد. این تأثیرات را می‌توان کاملاً محسوس در بدن دید و ‏این تغییرات و کرختی زمستان را می‌توان از طریق حجامت از بدن زدود.

مهرابی با بیان اینکه حجم خونی که در حجامت گرفته ‏می‌شود بسیار کمتر از خونی است که‌ هنگام اهدای خون از فرد گرفته می‌شود، تصریح کرد: نهایت خونی که در حجامت ممکن است گرفته شود ۵۰ تا ۷۰ سی‌سی است، در حالی که بسیاری از محققان معتقدند ‏شاید حجم بالایی که هنگام اهدای خون از فرد گرفته می‌شود در بسیاری از مواقع توسط بدن قابل جبران نیست.‏

‏وی انجام عمل حجامت در نوزادانی را که زردی دارند خوب دانست و افزود: حجامت از سنین نوزادی به‌خصوص در نوزادانی ‏که از زردی رنج می‌برند تا افراد ۸۰ تا ۹۰ سال بسیار مفید است و فقط یک‌سری محدودیت‌های پزشکی باید در آن رعایت شود.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سمنان، استان سمنان را استانی گرم و خشک دانست و افزود: طبع اکثر مردم سمنان نسبت به گرمی میل دارند و معمولاً ‏حجامت با طبع ۹۰ درصد افراد این استان سازگار است و ۱۰ درصد باقی‌مانده نیز با تشخیص پزشک می‌توانند عمل حجامت را ‏انجام دهند.‏

مهرابی ‏با بیان اینکه ۱۳۰ نوع بیماری با حجامت پیشگیری می‌شوند، اظهار کرد: حجامت برای هر نوع ‏بیماری که ناشی از جوشش خون باشد مفید است، همچنین برای درمان بیماری‌های ناشی از خون، دید بیشتر چشم، غلیان خون، ‏سردردها، قولنج‌ها، چربی خون، فشار خون، اختلالات قاعدگی، دردهای مزمن بدنی، عفونت‌های لگنی در زنان و مخصوصاً ‏در عفونت‌های زنان و آرتروز بسیار مفید است.‏

‏وی بهترین زمان برای انجام عمل حجامت را روزهای ۱۷، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ از ماه‌های قمری عنوان و خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای حجامت از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خردادماه است که حجامت‌های پیشگیرانه انجام می‌پذیرد و به ‌طور کلی بهترین زمان حجامت نیمه دوم ماه قمری است. همچنین روزهای چهارشنبه و جمعه در ایام هفته روزهای خوبی برای ‏حجامت نیست ولی بقیه روزهای هفته حجامت مانعی ندارد.‏

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. حامدعظیمی می گوید

    حجامت خیلی خوبه ولی چند سری حتمن انجام بدهید تاجواب گیریدیاعلی….یاعلی….!!!!!!،

  2. مرتضی می گوید

    سلام
    من به دیسک کمر و گرفتگی سیاتیک دچار شدم و با دو مرحله حجامت در بین کتفها و باسن و یک ماساژ کاملا خوب شدم فقط در عرض دو هفته
    حجامت عالیه

  3. یونس. قربانیان می گوید

    ماتا بخواهیم. به خودمان بفهمانیم حجامت چقدر مفید و کارسازه دیگران گوی سبقت را از ما ربودند وقتی علم فواید حجامت را زیر میکروسکوپ ثابت میکند دیگر چه جای درنگ است بگازید وبجنبید قبل از اینکه بپاشید و بموتید