خرید خودروی دست دوم و کارکرده؛ فرصت یا تهدید؟

2

داشتن یک خودروی ایمن و مناسب، یکی از نیازهایی است که خانواده‌های ایرانی با تلاش فراوان، درصدد پاسخگویی بدان هستند و با توجه به آنکه بسیاری از اقشار جامعه تمکن مالی لازم جهت خرید خودروی صفر را ندارند، خودروهای کارکرده را انتخاب می‌کنند. خرید خودروهای کارکرده دارای مزایای ذاتی فراوانی است و مهم‌ترین آن نیز، کاهش هزینه پرداختی می‌باشد ولیکن این نوع از خرید می‌تواند خطرات خاص خود را به همراه داشته باشد.

بر اساس آمار سال ۹۴ و بر اساس بررسی‌هایی که در بازار خودرو انجام شده است، ۸۱% خودروهای موجود سالم معرفی شده‌اند، این در حالیست که از هر ۴ خودرویی که فروشندگان مدعی سلامت آن‌ها هستند، یک خودرو ناسالم بوده و دارای مشکلات فنی است، به عبارتی ساده‌تر، در خرید خودروی کارکرده بدون استفاده از کارشناسی خودرو، احتمال متضرر شدن شما ۲۴% می‌باشد. فروشندگان برای فروش به دروغ متوسل می‌شوند در ادامه می توان اشاره کرد:

روزانه به طور متوسط حدود ۱۸۵۰۰ خودرو (اعم از صفر و دست دوم)، در وبسایت‌های مختلف به صورت آنلاین، دیده می شوند، که ۶۳ % از این خودروها در زمره خودروهای کارکرده، قرار می‌گیرند، این موضوع بدان معناست که بالغ بر ۱۱۶۰۰ دستگاه از خودروهای آماده فروش، خودروهای دست دوم می‌باشند.

به صورت روزانه، ادعایی بر سلامت بیش از ۹۳۰۰ خودرو وجود دارد. به طور خلاصه، اگر تمامی این خودروها، به فروش برسند، روزانه، بیش از ۲۳۰۰ مشتری از خرید خودروی کارکرده متضرر می‌شوند که در نوع خود فاجعه‌ای عظیم است.

 حال چه باید کرد که احتمال این نوع زیان‌ها کمینه شود؟ قطعا جواب کارشناسی سلامت خودرو  پیش از خرید است. منظور از کارشناسی سلامت خودرو، اطمینان از صحت عملکرد فنی، اطمینان از کیفیت بدنه و شاسی و عملکرد صحیح آپشن‌ها و امکانات خودرو است. ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که موارد یادشده، تنها بخشی از بررسی‌هایی است که در هنگام خرید خودرو باید بدان توجه داشت و قطعا یک کارشناسی سلامت فنی، باید شامل تست رانندگی، تست دیاگ، تست ترمز و … باشد. متاسفانه در این میان هستند خریدارانی که به واسطه عدم تسلط کافی به دانش فنی خودرو، به دوستان و آشنایان خود و یا برخی کارشناسان بی‌تجربه اعتماد می‌نمایند. این کارشناسان، بر اساس تجربه و نه مبانی علمی و همچنین با بررسی چشمی و کاملاً مبتنی بر تجربه، به بررسی خودرو می پردازند و این موضوع خود احتمال خطر را بیشتر می کند.

کارشناسی خودرو در تهران کارشناس ماشین در محل کارشناس رنگ خودرو قیمت خودرو دست دوم خرید خودرو دست دوم آموزش و راهنمای خرید خودرو

 امیدوارم که هیچکدام از شما جز آن ۲۳۰۰ هموطنی نباشید که روزانه متضرر می‌شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. حسین می گوید

    تشکر از مقاله خوبتون
    میخواستم یه ۲۰۶ بخرم این مقاله یعنی اینکه حتما برم سراغ کارشناس.

    1. رفیعی ایرج می گوید

      من به عنوان یع مکانیک پیشنهاد میکنم سمند ای اف سون ۸۸یا۸۹ را بخرید چون قطعات ان المانیه نه چینی .موفق باشید عزیزم