سرطان چشم کاربران تلگرام را تهدید می‌کند +علائم سرطان چشم

0

با پیشرفت روزافزون علم و دنیای تکنولوژی روزانه شاهد مسائل جدید و پدیده های نوظهوری هستیم که یکی از آنها افزایش سرطان و بیماریهای نادر است. کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همه شاهد بیماریهایی هستند که معتقدند در گذشته اصلا به چشم نمی آمدند.

بهره گیری از تکنولوژی آن هم طبق شرایطی نامناسب باعث شده شاهد پدیده ای تازه به نام سرطان چشم Eye neoplasm باشیم. شاید برای یکسری از افراد، اکنون هم این بیماری خیلی دور و تاحدی ناممکن به نظر رسد اما در واقع سرطان چشم درهمین نزدیکی است، ابتلا به برخی بیماریها یا حتی استفاده از گوشی موبایل در تاریکی شب چشمان را آسیب پذیر و بیمار می کند.
ملانوما مجله پزشکی متخصص چشم پزشکی علت سرطان چشم عکس سرطان چشم سندروم چشم رتینوبلاستوم درمان سرطان چشم پیشگیری از سرطان Eye neoplasm
کارکردن با موبایل در تاریکی شب یا حتی با نور زیاد می تواند بینایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد به گونه ای که حتی نابینایی را به ارمغان آورد و یک عمر دیدن لذتهای دنیا را برای فرد به حسرت تبدیل کند.
سرطانهایی که به چشمها هم رحم نمی‌کنند
محمد کی‌پور اپتومتریستملانوما را شایع ترین نوع سرطانهای چشمی دانست و گفت: این نوع سرطان سلولهای رنگدانه ساز در ناحیه خارج از چشم ملتحمه یا پلک را دربر می گیرد. در واقع بیشتر تومورهای چشمی از پیامدهای گسترش سایر سرطانها نظیر سرطان سینه، پروستات یا ریه محسوب می شوند.
وی با بیان اینکه رتینوبلاستوم به عنوان شایعترین سرطان چشم کودکان در بافت شبکیه ایجاد می‌شود، ادامه داد: تومورهایی نظیر رتینوبلاستوم در کودکان و ملانوما در بزرگسالان مستقیما از چشم سرچشمه می گیرند.
این اپتومتریست بیان کرد: رتینوبلاستوم از سرطانهای عمده ای است که در کودکان زیر ۵ سال دیده و با برق زدن چشمان کودک و تبدیل مردمک به رنگ سفید در نور ظاهر می شود.
به گفته وی، در صورت تشخیص زودرس این بیماری عمدتا در سن یک سالگی تا ۱۸ ماهگی با درمان های مقتضی و موثر بینایی افراد حفظ می شود.
ملانوما مجله پزشکی متخصص چشم پزشکی علت سرطان چشم عکس سرطان چشم سندروم چشم رتینوبلاستوم درمان سرطان چشم پیشگیری از سرطان Eye neoplasm
با تضعیف سیستم ایمنی، راه را برای سرطان باز می کنید
کی‌پور با بیان اینکه بارزترین نوع لنفوم در چشم ظهور می کند، اظهار داشت: یکی از این لنفوم ها به لنفوم اولیه داخل چشمی موسوم است که از پیامدهای تضعیف سیستم ایمنی به شمار می رود. احتمال ابتلا به آن در سالمندان، افرادی که با تضعیف سیستم ایمنی پس از انجام اعمال پیوند اعضا مواجه هستند یا مبتلایان به بیماری ایدز بیشتر است.
وی درباره تدابیر و راههای درمان انواع سرطان های چشمی اظهار داشت: عموما از تدابیری چون انجام عمل جراحی به منظور خارج کردن تومور، شیمی درمانی و رادیو تراپی برای درمان سرطانهای چشمی مورد استفاه قرار می گیرد که این تدابیر درمانی برمبنای اندازه و قابلیت تهاجمی تومور توسط پزشک متخصص تعیین می شود.
مردان یا زنان، کدام آسیب پذیرترند؟
این اپتومتریست با اشاره به بالاتر بودن ریسک بروز سرطان چشم در مردان نسبت به زنان بیان کرد: مردان بالای ۵۰ سال و همچنین افراد با رنگ چشمهای روشن نظیر آبی، خاکستری و سبز در برابر ابتلا به سرطانهای چشمی آسیب پذیرتر هستند.
کی پور با اشاره به افرادی که نسبت به سرطانهای چشمی آسیب پذیرتر هستند، ادامه داد: افرادی که دارای تعداد زیادی خال‌های غیرطبیعی از لحاظ شکل و رنگ هستند نیز بیشتر در معرض ابتلا به ملانوم های پوستی و چشمی قرار دارند، همچنین افراد مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (hpv) نیز بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطانهای چشم هستند.
به گفته وی، خطر ابتلا به این عارضه در مبتلایان به ویروس ایدز نیز به مراتب بالاتر است.
کی پور عنوان کرد: امکان بروز سرطان چشم در برخی مشاغل که با چشم غیرمسلح و بدون محافظ های ویژه در معرض اشعه های مضر نوری هستند (نظیر جوشکاری) نسبتا بیشتر است.
عینک آفتابی بزنید تا از مهلک ترین بیماریها در امان باشید
وی ادامه داد: استقرار مستمر دربرابر نور خورشید و اشعه مضر فرابنفش می تواند علاوه بر تشدید خطر ابتلا به ناهنجاری های چشمی مثل آب مروارید امکان ابتلا به سرطانهای چشمی را افزایش دهد، به این ترتیب استفاده از عینکهای آفتابی استاندارد (UV400) مورد تایید متخصصان اپتومتری توصیه می شود.
این اپتومتریست بیان کرد: عینکهای آفتابی استاندارد برمبنای مقتضیات بینایی و شغلی هر فرد به طور اختصاصی تجویز و برمبنای موازین اصولی ساخته شده باشد می تواند فرد را از طیف وسیعی از مهلک ترین بیماری های چشمی از جمله سرطانها تا حد زیادی مصون نگاه دارد.
نورهایی که ذره ذره بینایی را می گیرند
این اپتومتریست درباره استفاده مداوم از تلفن های همراه به ویژه در نبود نور و تاریکی تصریح کرد: نورآبی که از صفحات نمایشگر رایانه یا گوشی های تلفن همراه بازتاب می شود نیز از تاثیر مخرب چشمگیری برخوردار است.
وی با اشاره به راه پیشگیری از تاثیر عوارض نور بازتاب شده مضر رایانه ها اظهار داشت: با استفاده از فیلترهای مخصوص و پوشش های ویژه در سطح عدسی ها که در عینک های ویژه کار با کامپیوتر لحاظ می شود می تواند نقش بازدارنده موثری را در پیشگیری از بیماری های چشمی و کاهش عوارض شایعی نظیر خستگی یا خشکی چشم ایفا کند.
سندرم دید رایانه مشکلی است که از نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه یا گوشی های هوشمند حادث می‌شود و عوارضی همچون خشکی چشم، سردرد، تاربینی و نزدیک بینی را به همراه دارد. هرفرد به طورعادی ۱۶ تا ۲۰ بار در دقیقه پلک می زنیم اما هنگام نگاه کردن به صفحه موبایل فقط ۶ تا ۸ بار پلک می زنیم که این امر ممکن است عوارضی مانند خشکی چشم را به همراه داشته باشد.
موقعیت قرارگیری نامناسب گردن و دید ثابت در استفاده طولانی مدت از موبایل احتمال بروز سردرد را افزایش می دهد؛ همچنین حین استفاده از موبایل، ماهیچه های چشمی ثابت دیگر نمی توانند در فواصل مختلف متمرکز شوند و این مشکل شاید در آغاز موقتی باشد اما به مرور به صورت یک مشکل دائمی مانند تاربینی بروز پیدا می‌کند. در همین حال تمرکز روی صفحه نمایش از فاصله نزدیک برای مدت طولانی باعث خشک شدن ماهیچه های چشمی و بروز عارضه ای به نام نزدیک بینی می شود که در حالت عادی این ماهیچه ها در فاصله ۲۰ پایی متمرکز می شوند.
با استفاده مداوم از رایانه هم می توان چشمانی سالم داشت
کی پور درباره افراد با دید ضعیف یا کسانی که تحت عمل جراحی لیزیک یا لازک برای رفع عیوب انکساری  خود قرار گرفتند، بیان کرد: تمام این افراد درصورت استفاده طولانی مدت از رایانه باید عینکهای ویژه کار با رایانه بزنند که دارای پوشش ویژه ضد تابشهای مضر است.
وی ادامه داد: بدون استثنا استفاده از عینکهای آفتابی برای تمام افراد در تمام فصول اکیدا توصیه می شود چرا که تابشهای مستمر نور خورشید مخرب ترین تاثیر را در بینایی و افزایش خطر ابتلا به تومورهای چشمی برجا می گذارند.
بنابراین بهتر است پیش از زیاده روی در استفاده از تکنولوژی های روز مانند تلفن همراه و نرم افزارهای هیجان انگیزش به فکر خود و سلامتیمان باشیم و از نحوه بهره گیری مطلوب آنها مطلع شویم، درواقع اگر بنا باشد استفاده از هرچه آن شرایط روز ایجاب می کند تهدیدی برای زندگی آینده باشد مطمئنا نمی تواند راهی برای پیشرفت انسان و دنیا مطرح شود.
ملانوما مجله پزشکی متخصص چشم پزشکی علت سرطان چشم عکس سرطان چشم سندروم چشم رتینوبلاستوم درمان سرطان چشم پیشگیری از سرطان Eye neoplasm
چشم ها تنها عضوی از بدن هستند که بدون نیاز به جراحی می توان به آن ها نگاه کرد و رگ ها و عصب های بینایی را دید، پزشکان این عضو بدن را به مثابه پنجره ای برای بدن معرفی می کنند. 
هریک از اندام های بدن عملکرد و توانایی خاصی دارند، چشم اندام پیچیده ای است که بسیاری از پزشکان از روی آن  نشانه های سرطان یا بیماری های مزمنی مانند ایدز را تشخیص می دهند، مشکلاتی مثل آب سیاه، آب مروارید و برخی لکه ها و خال های داخل چشم با معاینه تشخیص داده می شوند.
پرکاری تیروئید را از چشمانتان بفهمید 
 بیرون‌زدگی کره چشم از حدقه چشم یکی از بیماری های چشمی است که اغلب در بیماری گریوز یا نوعی پرکاری تیروئید دیده می‌شود. میزان برون‌زدگی چشم با وسیله‌ای بنام اگزوفتالومتر سنجیده می شود. از دیگر علائم بیماری گریوز نبض سریع و نامنظم، کاهش وزن، عصبانیت، چشم های متورم و پف کرده است.
از رنگ چشمتان بفمید آب مروارید گرفتید یا نه!
آب مروارید با کدر شدن عدسی در دید چشم تاثیر می گذارد، این بیماری در یک یا هر دو چشم رخ می دهد و به طور معمول در افراد مسن اتفاق می افتد. بنابر گزارش موسسه ملی بهداشت آمریکا بیش از نیمی از مردم در ۸۰ سالگی مورد جراحی آب مروارید یا کاتاراکت قرار می گیرند. آب مروارید از جمع شدن پروتئین در یک منطقه کوچک از عدسی به وجود می آید، کدر شدن و به رنگ سفید شیری در آمدن مردمک یک دیگر از علائم این بیماری است.
چشم هایی که کاسه خون می شوند 
چشم های پر از خون هشدار جدی است و به دلیل آن که عروق سطحی قسمت سفید چشم متورم و چشم ها قرمز می شوند این حالت در اثرقرار گرفتن در معرض نور خورشید، هوای خشک، گرد و غبار، آلرژن ها و یا ورود یک آلودگی خارجی در چشم ایجاد می شود.
تغییر اندازه مردمک نشانه تومور است 
برخی مواقع اتفاق عجیبی برای مردمک چشم می افتد و مردمک یکی از چشم ها بزرگتر از دیگری می شود، این نشانه نگران کننده نیست اما اغلب در  ۲۰ درصد مردم دیده می شود، در برخی موارد ممکن است در اثر سندرم هونر به وجود بیاید که یکی از علائم تومور در قفسه سینه یا گردن است و به همین دلیل باید سریع درمان شود.
ایدز و سرطان از چشمانتان قابل تشخیص است 
یکی از نکات مهم در مورد چشم آن است که پزشکان می توانند بیماری  ایدز و بسیاری از سرطان ها را با معاینه چشم تشخیص دهند. ایدز می تواند منجر به ایجاد بیماری های جدی چشم مانند رتینیت، التهاب شبکیه  و در نهایت باعث کوری شود. علایم اولیه رتینیت تاری دید، لکه های سیاه و سفید در دید ، یک نقطه کور و چشمک زدن چراغ های روشن در چشم است.
دیابت دست از سر چشم بر نمی دارد 
بیماران مبتلا به دیابت ممکن است عوارض چشمی ناشی از بیماری های مزمن را تجربه کنند. این بیماران شانس بیشتری در ابتلا به گلوکوم دارند. شبکیه چشم و یا رتینوپاتی، مانند رتینوپاتی غیر پرولیفراتیو و رتینوپاتی پرولیفراتیو فشار در چشم از عوارض دیگر دیابت است.
از التهاب مفصال تا التهاب چشم
هر بیماری التهابی که بر کلاژن (جزء اصلی بافت همبند بدن ) مانند بیماری های آرتریت روماتوئید و التهاب مفاصل تاثیر بگذارد، به صلبیه یا سفیدی چشم و قرنیه نیز می تواند آسیب برساند.
گزارش از محیا معصومی /باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ