۷ ماده غذایی که باعث “خنگی” و “کاهش هوش” شما می‌شود

1

به گزارش ساتین ، شاید فکر می کنید که هوش و حواس ذاتی است و نمی توانید بیش از این باهوش شوید اما بعضی از خوراکی ها کارایی مغزتان را تحت تاثیر قرار داده و شما را باهوش یا کم هوش تر می کنند.

بنابراین اگر می خواهید عملکرد مغزتان رو به افزایش باشد و روز به روز هم بیشتر شود, باید از مصرف گروهی از مواد غذایی پرهیز کنید و آنها را به رژیم غذایی تان راه ندهید. در اینجا غذاهای «خنگ کننده» را بهتر بشناسید و هرچه بیشتر از آنها فاصله بگیرید.

۱- آدامس

گروهی از محققان بر این باورند که آدامس جویدن در بعضی شرایط کارآیی مغز را کاهش می دهد. پژوهش ها نشان می دهند آدامس جویدن هنگام انجام فعالیت هایی که به تمرکز و وقت نیاز دارند حفظ داده ها را در کوتاه مدت مخدوش می کند. آدامس جویدن ثبت داده ها و اطلاعات مختلف در مغز را با مشکلاتی روبه رو می کند. با این وجود, پژوهش های دیگری نشان می دهند آدامس جویدن به افزایش تمرکز کمک می کند. در این زمینه پژوهش های متناقضی دیده می شود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در این زمینه دچار سردرگمی شوید. به هرحال, اگر به جویدن آدامس عادت دارید بهتر است نیم نگاهی به این هشدارها هم داشته باشید یا عادت های مضر دیگر برای سلامت مغز را کنار بگذارید. به اندازه کافی آب بنوشید, خواب کافی داشته باشید و مغزتان را فعال نگه دارید تا مشکلات کاهش حافظه به سراغ تان نیاید.

۲- کره

اگر رژیم غذایی شما سرشار از چربی های اشباع شده باشد, عملکرد مغرتان کاهش می یابد. نتیجه پژوهش های محققان دانشگاه هاروارد این موضع را تایید می کند. در این تحقیق پژوهشگران شش هزار خانم را به مدت چهارسال بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند خانم هایی که در رژیم غذایی شان چربی های اشباع شده بیشتری وجود داشت, در آزمون های تست هوش و حافظه ضعیف تر بودند و مغزشان عملکرد پایین تری داشت ولی خانم هایی که در رژیم غذایی شان تک غیراشباع شده وجود داشت, مانند چربی موجود در روغن زیتون و آووکادو, امتیازهای بیشتری را در آزمون های مختلف به دست می آوردند. البته نیازی به حذف کامل این مواد غذایی نیست و مقدار کمی از این چربی ها در رژیم غذایی مشکلی ایجاد نمی کند. پس بهتر است نمونه های کم چرب تری از فرآورده های حیوانی مانند پنیر, ماست و شیر را انتخاب کنید و از مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس هم پرهیز کنید. متخصصان تغذیه توصیه می کنند بهتر است پروتئین مورد نیاز بدنتان را از منابع گیاهی تامین کنید و بیشتر به سراغ مصرف سویا و حبوبات بروید.

۳- چیپس, سیب زمینی سرخ کرده و پیتزا

پژوهش هایی که روی چهارهزار کودک انجام شده نشان می دهند کودکان سه ساله ای که در رژیم غذایی شان مقدار زیادی غذاهای کم ارزش و فست فودهایی مانند چیپس, پیتزا و سیب زمینی سرخ کرده وجود داشت در سال های بعد ضریب هوشی کمتری داشتند. بنابراین مهم است که پدر و مادرها از همان سال های اولیه به رژیم غذایی فرزندانشان توجه داشته باشند. عالوه براین, داشتن تغذیه خوب در دوران کودکی هوش زبان شناختی کودکان را تقویت می کند. پژوهشگران تاکید می کنند مصرف غذاهای مفید برای رشد و پرورش مغز در دوران کودکی ضروری است. با این وجود, شاید سخت باشد که کودک ایرادی تان را راضی کنید تا از مصرف فست فودهای چرب و خوشمزه دست بکشد و به سراغ غذاهای سالم تر برود. برای رسیدن به این هدف باید پشتکر داشته باشید. زود مایوس نشوید. یادتان باشد که باید کودکان را بارها و بارها به خوردن غذاهای سالم تشویق کرده و آنقدر این کار را تکرار کنید تا به این رژیم غذایی عادت کنند. حتی می توانید با کمک ساندویچ و اسنک های خوش قیافه این مواد غذایی سالم را به رژیم غذایی فرزند دلبندتان راه دهید.

۴- رژیم غذایی کم کربوهیدرات

خیلی ها دوست دارند لاغر شوند و برای انجام هرکاری حاضرند, اما معمولا اولین فکری که به ذهن شان می رسد حذف تمام هیدرات ها از رژیم غذای شان است. غافل از اینکه اگرچه ممکن است این کار در کوتاه مدت باعث لاغری شان شود اما در دراز مدت عوارض زیادی برای سلامت شان دارد. حذف کربن یا کاهش قابل توجه هیدرات های کربن هم با کاهش فعالیت مغز در ارتباط است و شما را به سمت کند ذهن شدن پیش می برد. به گزارش فان خونه؛ پژوهشی که اواخر سال گذشته روی ۱۹ خانم ۲۲ تا ۵۵ ساله انجام شده نشان می دهد افرادی که برای لاغر شدن رژیم های سفت و سختی را دنبال می کردند و در رژم غذایی شان هیدرات کربن نمی خورند, بخشی از مهارت های مغزشان ضعیف شده بود و در آزمون های حافظه عملکرد ضعیف تری داشتند. در مقابل افرادی که به اندازه کافی هیدرات کربن می خوردند ذهن فعال تری داشتند و حافظه شان از سرعت قابل قبولی برخوردار بود.

همان طور که ذکر شد افراد دلخوشی از مواد غذایی حاوی هیدرات کربن بالا ندارند و آن را عامل اضافه وزن شان می دانند؛ درحالی که متخصصان تغذیه به شما توصیه می کنند که با هیدرات های کربن دشمن نباشید و آنها را عامل اصلی چاقی تان نپندارید. چاقی در اثر افزایش کالری بدن به وجود می آید و هیدرات های کربن اگر به میزان کافی مصرف شوند, سبب چاقی شما نمی شوند. ضمن اینکه این گروه مواد غذایی سوخت مغز بوده و مصرف شان برای افزایش عملکرد مغز ضروری است.

فقط برای یادآوری می گوییم خوراکی هایی مانند ماکارونی, برنج قهوه ای و نان های سبوسدار بهترین منابع هیدرات های کربن هستند که نباید فراموش شوند.

۵- شکر

درست است که مزه خوب و دلچسبی دارد اما شکر برای مغزتان چندان هم شیرین و خوشایند نیست و سلامت شما را تهدید می کند. شاید شنیده باشید که شکر برای دندان ها مضر است, کبد را دچار مشکل می کند و وزن را بالا می برد. اما گذشته از همه اینها مصرف مداوم شکر روی عملکرد مغز هم تاثیر گذاشته و به نظر می رسد کارایی آن را کاهش می دهد. دانشمندان در این زمینه پژوهش های مختلفی انجام داده و تاثیر شکر را روی موش های آزمایشگاهی امتحان کرده اند. نتایج بررسی های آنها نشان می دهد موش هایی که در رژیم غذایی شان فروکتوز زیادی وجود داشت, وقتی در صفحه های پر پیچ و خم یا ماز قرار می گرفتند حرکت شان آهسته شده و قدرت حافظه شان کاهش می یافت. اما موش هایی که در رژیم غذایی شان به جای فروکتوز, امگا۳ وجود داشت, مغزی فعال تر و حرکت های فرزتری داشتند. براساس این نتایج و دیگر بررسی ها, پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که آن دسته از رژیم های غذایی که فقط شامل قند فروکتوز هستند فعالیت های مغز را تحت تاثیر قرار می دهند چون توانایی انسولین را برای کمک به سلول های مغز مختل می کنند. از سوی دیگر, اسیدهای چرب امگا۳ می توانند مغز را در مقابل اثرهای منفی شکر مصون نگه دارند.

قند فروکتوز در گروهی از میوه ها پیدا می شود اما مصرف این مقدار فروکتوز مشکل زا نیست. مشکل زمانی ایجاد می شود که شربت های شیرینی که در شیرینی جات پیدا می شود و همین طور نوشیدنی های شیرین به مقدار زیاد مصرف می شوند. با وجود اینکه این تحقیقات هنوز در مراحل مقدماتی قرار دارد اما متخصصان توصیه می کنند برای حفظ سلامت تان مصرف شکر را محدود کرده و به جای آن اسید چرب امگا۳ بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید. گردو, ماهی سالمون و سویا از جمله منابع غنی از اسید چرب امگا۳ هستند که مصرف آنها برای بهبود عملکرد مغز ضروری است.

۶- نمک

نمک هم به اندازه شکر برای مغز شما مضر است, به ویژه هنگامی که نمک داخل فست فودها و گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس, چیپس و همبرگر باشد. نمک جدای از اینکه سبب افزایش فشارخون شما می شود, فعالیت شناختی مغز را تحت تاثیر قرار داده و سرعت انتقال داده ها را در میان افراد میانسال به طور قابل توجهی کاهش می دهد. اگر نمک به طور مستقیم کمی قبل از خوردن غذا به آن اضافه شود بسیار مضرتر از زمانی است که همراه با غذا پخته شود.

۷- غذاهای کم ارزش

خیلی از میان وعده های غذایی مانند چیپس و پفک, شیرینی و همین طور فست فودهای لذیذ و خوشمزه در گروه غذاهای کم ارزش قرار می گیرند. متخصصان تغذیه دانشگاه آکسفورد دریافتند که خوردن همبرگر, کباب های آماده, چیپس و دیگر مواد غذایی دارای چربی زیاد می تواند در کاهش عقل و هوش آدم ها موثر باشد.

متخصصان با انجام آزمایش هایی روی موش ها به این نتیجه رسیدند که موش هایی که در مدت ۱۰ روز به طور مداوم فست فود مصرف می کردند حافظه کوتاه مدت شان آسیب می دید. خوردن انواع فست فود توان تحرک و فعالیت بدنی را کاهش می دهد. علاوه براین, محققان معتقدند فست فودها سرشار از چربی هستند که منجر به چاقی, ابتلا به بیماری دیابت و تهدید سلامت بدن در دراز مدت می شوند.

افکارنیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. احمد اشرفی نوشنق کارگر اردبیلی می گوید

    من خیلی این ها را مصرف کردم و الان فهمیدم چرا انقدر خنگ و کم حافظه شدم
    ممنون خیلی خوب بود