موسسه آرمان (البرز ایرانیان) ورشکسته شد!

1

پس از موسسه کاسپین و ثامن الحجج حالا نوبت به موسسه غیرمجاز آرمان (البرز ایرانیان) رسیده که با پس ندادن پول مردم، سپرده‌گذاران را نگران کند.
اواخر اسفندماه سال گذشته، این موسسه در وب سایت خود با درج خبری با عنوان “مژده به مشتریان ارجمند” اعلام کرد که “ریاست محترم بانک مرکزی در مورخ بیست و یکم اسفند ماه سال ۱۳۹۵ در پی نوشت نامه سرپـرست محتــرم مـوسسه اعتباری آرمان (البرز ایرانیان) به ایشان، ضمن تایید و تاکید مجدد بر ادغام دو مـوسسه اعتبــاری آرمـــان و توسعه دستور ارجاع موضوع برای تصویب ادغام به شورای پول و اعتبار را صادر کردند.”

 

اما پیام های مخاطبان ما نشان از این دارد که موسسه آرمان (البرز ایرانیان) سپرده های مردم را بلوکه کرده است، سپرده گذارانی که برای دریافت سپرده های به شعب این موسسه مراجعه کرده اند با پاسخ های عجیبی از سوی مسوولان روبه رو شده اند، پاسخ هایی نظیر اینکه “شعبه هزار تومان هم پول ندارد”، “در حال ادغام با موسسه توسعه هستیم و به همین منظور پول ها را نزد بانک مرکزی سپرده کرده ایم”، “اعتباری برای بازپرداخت سپرده ها نداریم” و … رو به رو می شوند.

آیا بانک مرکزی و مسوولان نظارتی بانک و شورای پول و اعتبار از برخورد این موسسه با سپرده گذاران خود اطلاع دارد که نسبت به مژده این موسسه به مشتریان خود سکوت کرده است؟ و آیا دریافت مجوز صرفا با سپرده کردن پول مردم نزد بانک مرکزی برای کسب حداقل شرایط لازم برای دریافت مجوز، زمینه ایجاد موسسه ای دیگر مانند کاسپین که اتفاقا مجاز بوده و پول مردم را پس نمی دهد، فراهم نمی کند.

لازم به ذکر است، در حال حاضر چندین تعاونی اعتباری مانند تعاونی اعتباری البرز و وحدت ایرانیان، با نام موسسه اعتباری آرمان فعالیت می کنند که ظاهرا بلوکه کردن سپرده های مردمی هم اکنون مربوط به سپرده های نزد شعب تعاونی البرز ایرانیان است.

گفتنی است؛ در سایت اینترنتی این موسسه هیچ اطلاعاتی ثبت نشده است و حتی صفحه “درباره ما” موسسه اعتباری آرمان هم خالی است!

ماجرا از این قرار است که در روزهای گذشته، شایعاتی درباره ورشکستگی مؤسسه آرمان منتشر شد که به شدت سپرده گذاران این مؤسسه را نگران کرد؛ شایعاتی که با انسداد حساب برخی مشتریان این مؤسسه، رنگ و بوی واقعی یافت تا موجب روانه شدن سیل سپرده گذاران به برخی شعب این مؤسسه شده و پای پلیس و شورای تأمین را به ماجرا باز کند.

این واکنش در حالی بروز می‌کند که پیشتر نیز سپرده گذاران این مؤسسه با مشکلاتی مواجه شده بودند؛ مشکلاتی که ظاهرا ریشه در گذشته این مؤسسه داشت و از دو تعاونی «البرز ایرانیان» و «وحدت» به مؤسسه آرمان ارث رسیده بود؛ دو تعاونی که در نتیجه ادغامشان با یکدیگر، مؤسسه آرمان شکل گرفته بود.

البته این پایان راه نبود و چندی پیش خبر رسید که قرار است مؤسسه آرمان با مؤسسه توسعه ادغام شود؛ خبری که چندی بعد با تغییر تابلوهای شعب مؤسسه آرمان رنگ واقیت به خود گرفت تا مراجعه سپرده گذاران برای دریافت سود یا پولشان از شعب با پاسخ هایی از این دست مواجه شود؛ «به دلیل طی فرایند ادغام، پرداخت سود یا اصل پول ممکن نیست».

این در حالی است که برخی سپرده گذاران این مجموعه، نه تنها روحشان از پیشینه شکل گیری این مؤسسه خبر نداشت، که درباره چرایی ادغام مؤسسه آرمان به یک مؤسسه دیگر نیز چیزی نمی‌دانستند. بدین ترتیب نگرانی شکل گرفت که موجب شد، شماری از مشتریان این مؤسسه مالی روانه شعب شده و پس از اطمینان از غیرقابل بودن دریافت وجوه خود، در شعب تجمع کرده و خواستار رسیدگی عاجل مسئولان به مشکلاتشان شوند.

اتفاقی که صبح امروز، نمونه ای از آن در شوشتر رخ داد و با تدوام آن، مصطفی سمالی، فرماندار این شهر و دیگر همکارانش را مجاب به گرفتن تصمیماتی از جمله تشکیل جلسه شورای تأمین کرد. پس از این نشست بود که فرماندار، خبر ورشکستگی مؤسسه را رد و مسدود شدن حساب مشتریان را نتیجه تصمیم بانک مرکزی اعلام کرد.

این در حالی است که بر اساس فهرست بانک مرکزی از مؤسسات مالی مجاز، مؤسسه آرمان در زمره مؤسسات غیرمجاز قرار می‌گیرد؛ موضوعی که بر نگرانی سپرده گذاران می‌افزاید و اظهار نظر معاون استاندار در خصوص صدور دستور ویژه برای ممانعت از خروج سرمایه های شعب از استان و ورود دادستان به ماجرا هم نمی‌تواند از شدت نگرانی مردم بکاهد.

وضعیتی غیرقابل قبول که ظاهرا قرار نیست، پایانی داشته باشد و هر روز گریبانگیر مشتریان یک مؤسسه مالی یا تعاونی اعتباری غیر مجاز می‌شود؛ مجموعه ها و نهادهای مالی که به رغم غیرمجاز بودن، آنقدر فعالیت می‌کنند تا روزی که سپرده گذارانشان به ستوه آمده و تجمع اعتراضی کنند. انگار نه انگار که باید پیش از بروز مشکل به وضعیت این مجموعه های غیرقانونی رسیدگی کرد!

ورشکستگی موسسه کاسپین موسسه مالی و اعتباری توسعه موسسه اعتباری آرمان موسسه آرمان ورشکستگی لیست موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز عملکرد اقتصادی دولت روحانی ادغام البرز ایرانیان اخبار موسسه اعتباری ملل (عسکریه)
منبع : tabnak.ir/fa/news/697368
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. مالباخته آرمان می گوید

    خدا خیرتون بده. البرز ایلام از شهریور ٩۵ پول منو بلوک کرده
    تازه بعد از یکسال داری مینویسی مردم به خاطر پس ندادن پولشون نگرانن