آمریکا، یک ایرانی دیگر را به گروگان گرفت

0

دادگاهی در آمریکا یک شهروند ایرانی-آمریکایی را در اتهامات تلاش برای خرید موشک‌های ضدهوایی و قطعات یدکی هواپیماهای نظامی برای حکومت ایران مجرم شناخت و وی را به تحمل ۲۵ سال حبس محکوم کرد.

این حکم را روز چهارشنبه قاضی منطقه «منهتن» در نیویورک علیه «رضا اولنگیان» که ۵۷ سال سن دارد صادر کرد.

آقای اولنگیان اکتبر سال ۲۰۱۲ در استونی دستگیر و مارس ۲۰۱۳ به ایالات متحده آمریکا مسترد شده است.

به گزارش فارس، وزارت دادگستری آمریکا پیشتر اولنگیان را به تلاش برای ارسال موشک‌های ضدهوایی و قطعات هواپیماهای نظامی به حکومت ایران متهم کرده بود.

وی همچنین به تلاش ناکام برای عقد قراردادی جهت ارسال ۳۷۵ فروند موشک به حکومت ایران در سال ۲۰۰۸ متهم شده بود.

مهاجرت به آمریکا شعار مرگ بر آمریکا سفر به آمریکا رضا اولنگیان کیست چرا مرگ بر آمریکا جنگ ایران و آمریکا ایرانیان زندانی در آمریکا ایرانیان آمریکا امنیت زندگی در آمریکا اخبار جدید ایران و آمریکا اخبار بین المللی امروز اخبار آمریکا آزادی در آمریکا

طبق مدارک ارائه شده به دادگاه؛ رضا اولنگیان، متولد ایران، در سال ۱۹۷۹ میلادی برای ادامه تحصیل وارد آمریکا شد. وی در سال ۱۹۹۹ با کسب تابعیت آمریکا، شهروند قانونی این کشور شد و در سال ۲۰۰۴ به زادگاه خود، ایران بازگشت.

رضا اولنگیان در اکتبر ۲۰۱۲ در کشور استونی دستگیر و در جریان یک عملیات محرمانه که توسط اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا (DEA) ترتیب داده شده بود، به آمریکا مسترد شد.

بازپرسان پرونده اتهامات رضا اولنگیان ادعا می کنند که در سال ۲۰۱۲، این شهروند دوتابعیتی ایرانی- آمریکایی در کشور اوکراین برای خرید موشکهای زمین به هوا و قطعات مختلف هواپیمای نظامی با یک خبرچین وابسته به اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا که خود را یک دلال اسلحه روس معرفی کرده بود، ملاقات کرد.

بازپرسان همچنین مدعی شدند که اولنگیان برای خرید ۱۰ فروند موشک و قطعات هواپیما مذاکره کرد و در جریان یک کنفرانس ویدئویی با این خبرچین آمریکایی اعلام کرد که در نهایت خواستار دریافت دست کم ۲۰۰ فروند موشک است. آنها همچنین ادعا کردند که هدف رضا اولنگیان از این معامله، کسب سودی قابل توجه از محل فروش این تسلیحات بود.

***

البته این ماجرا یکی از روشهایی است که آمریکا برای آزاد کردن جاسوسان دستگیر شده در ایران به کار می برد.

آمریکا برای چند نفر از ایرانیان پرونده سازی می کند و آنها را زندانی می کند و سپس با جاسوسان دستگیر شده در ایران مبادله می کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ