آیا ماجرای “سبد کالا” برای مرحله دوم یارانه ها تکرار می‌شود؟

0
چند روز پس از اظهارات وزیر اقتصاد دولت یازدهم مبنی بر توزیع فرم های خوداظهاری دریافت یارانه تا قبل از عید، معاون اول روحانی خبر داد که توزیع این فرم ها به سال آینده موکول شده است.
این اطلاع رسانی های متناقض دولتی ها درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه ها یادآور مواضع آنها درباره نحوه توزیع سبد کالا در ماه گذشته است ،که سرانجام تخوبی نداشت، آیا قرار است همان بی برنامگی دامان مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را بگیرد و موجب آزار مردم شود؟

یکی از انتقادات اصلاح طلبان و افرادی چون حسن روحانی به دولت احمدی نژاد، بی برنامگی آن دولت و اتخاذ تصمیمات ناپخته بود که دولت مجبور بود به طور مکرر برای رفع معایب آنها تصمیمات جدید بگیرد و در مجموع سبب سردرگمی مردم و فعالان اقتصادی شده بود.

روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود نیز بارها از بی برنامگی دولت احمدی نژاد خصوصا در عرصه اقتصاد انتقاد می کرد و به عنوان نمونه، صدور بخشنامه های متعدد از سوی بانک مرکزی را مصداق بی برنامگی دولت های نهم و دهم می دانست و می گفت: «این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد و ثبات را می‌خواهند. مردم قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند.»

به رغم شعارهای فوق، در عمل، دولت یازدهم در هفت ماه ابتدای کار خود موارد زیادی از بی برنامگی در عرصه اقتصاد را بروز داده است که طرح سبد کالا، نمونه آشکار آن است.

تصمیم گیری درباره جزئیات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، نمونه جدید بی تدبیری دولت یازدهم است.

به عنوان نمونه، ۵ اسفند وزیر اقتصاد اعلام کرد که «تا قبل از عید و در روزهای آینده فرم های خود اظهاری در بین مردم توزیع خواهد شد تا مردم با تکمیل آن تمایل خود را برای دریافت و یا عدم دریافت یارانه اعلام کنند.»

ثبت نام سبد کالا

این اظهارنظر طیب نیا در بخش های مختلف خبری تلویزیون نیز پخش شد و ۷۵ میلیون ایرانی از این خبر مطلع شدند که قرار است طی چند روز آینده فرم های جدید برای دریافت یارانه منتشر خواهد شد.

به مدت ۹ روز اظهارات وزیر اقتصاد به عنوان آخرین تصمیم دولت یازدهم برای هدفمندی یارانه ها مورد استناد قرار گرفت و مردم نیز با دلواپسی چشم انتظار توزیع فرم هایی بودند که سرنوشت یارانه گرفتن یا نگرفتن آنها را تعیین می کرد.

اما به ناگاه، ۱۴ اسفند معاون اول روحانی اعلام کرد که فرمهای خوداظهاری یارانه پس از تعطیلات نوروزی و بر اساس برنامه زمانبندی که بعداً اعلام خواهد شد، در اختیار مردم قرار گیرد.

ثبت نام سبد کالا

این روند تصمیمات متزلزل دولت یازدهم در موضوعی که به جرات می توان آن را مهمترین مسئله مدنظر ۷۵ میلیون ایرانی دانست، کاملا با وعده ها و شعارهای روحانی در تضاد است و اتفاقا یادآور بخشنامه های متعدد بانک مرکزی دولت دهم است؛ اما اگر بخشنامه های متناقض بانک مرکزی دولت دهم سبب تزلزل در فعالان اقتصادی می شد، تصمیمات یارانه ای دولت یازدهم تقریبا دامان همه مردم را می گیرد.

ماجرای فرم های یارانه ای نشان می دهد دولت هنوز تصمیم نهایی در این زمینه را اتخاذ نکرده، زیرا علت موکول شدن توزیع این فرم ها به سال آینده، «اصلاح شکل و محتوای فرم درخواست افراد نیازمند و متقاضی دریافت یارانه» اعلام شده است. این حقیقت نشان می دهد دولت یازدهم از طرح سبد کالا درس عبرت نگرفته و همچنان تصمیمات متزلزل اقتصادی ادامه دارد.

مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ