چند سرپرست خانوار توانستند سبد کالا بگیرند؟

0
بررسی های میدانی حکایت از توقف توزیع سبد کالا در برخی فروشگاه های زنجیره ای دارد که متصدیان این فروشگاه ها با نصب بنرهایی اعلام کرده اند که در این فروشگاه عرضه فیش و سبد کالا صورت نمی پذیرد.

 با اعلام آمار دریافت سبد کالا از سوی ۱۴.۵ میلیون سرپرست خانوار برخی فروشگاه های زنجیره ای عرضه این سبد را متوقف کرده و با نصب بنرهایی اعلام کردند که دیگر سبد کالا را توزیع نمی کنند.

بر این اساس عرضه سبد کالا که در آن دولت به منظور بهبود معیشت خانوارها ۱۰ کیلوگرم برنج، ۴ کیلوگرم مرغ، یک شانه تخم مرغ، دو بسته ۴۰۰ گرمی پنیر و دو بطری ۹۰۰ گرمی روغن مایع قرار داده بود، در برخی فروشگاه ها متوقف شده است. این در شرایطی است که بر اساس برنامه ریزی های دولت، مقرر شده بود تا ۱۶ میلیون سرپرست خانوار در یک مرحله در سال ۹۲ سبد کالا دریافت کنند که هم اکنون بر اساس اعلام مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت تا کنون ۱۴.۵ میلیون سرپرست خانوار این سبد را دریافت کرده اند و البته باقی مانده خانوارها بر اساس اعلام قبلی دولت تا چهارشنبه شنبه ۲۸ اسفند مهلت دارند تا سبد کالایی خود را دریافت کنند.

یک مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: ممکن است خانوارهایی که تاکنون برای سبد کالا مراجعه نکرده اند در روزهای پایانی سال نیز مراجعه ای نداشته باشند و بر این اساس برخی فروشگاه ها به دلیل نبود مشتری در روزهای گذشته اقدام به توقف عرضه این سبد کرده باشند.

بررسی های میدانی نشانگر آن است که در برخی فروشگاه های زنجیره ای تنها یک یا دو قلم از اقلام این سبد کالایی در حال توزیع است که تخم مرغ از جمله اقلامی است که با توقف عرضه سبد کالا در برخی فروشگاه ها باز هم عرضه می شود به این معنا که فروشگاه ها با نصب دو بنر در کنار یکدیگر علاوه بر اینکه اعلام می کنند سبد کالا دیگر توزیع نمی شود در بنر دیگر عنوان می کنند که «فقط تخم مرغ سبد کالا عرضه می شود».

دولت در مصوبه ای اعلام کرده بود که در دو مرحله در سال ۹۲ قرار است سبد کالا به مردم اختصاص دهد تا بتواند بخشی از مایحتاج آنها را در شرایط رکود تورمی تامین کند در حالی که به مرور زمان و با اضافه شدن مشمولان دریافت سبد کالا این سبد از دو مرحله به یک مرحله تقلیل یافت و هم اینک مجتبی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز می گوید که دولت قرار نیست سبد دوم کالا را در سال ۹۲ عرضه کند.

بر اساس این گزارش در مصوبه دولت مقرر شده بود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ارایه دو سبد کالایی به مردم اختصاص یابد که هم اکنون با دو برابر شدن تعداد مشمولان دریافت سبد کالا از ۸ میلیون به ۱۶ میلیون وزارت صنعت، معدن و تجارت می گوید که تمام ۱۵۰۰ میلیارد تومان صرف توزیع سبد کالای مرحله اول شده است و چنانچه دولت بخواهد سبد جدیدی را آن هم به ۱۶ میلیون سرپرست خانوار اختصاص دهد باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این منابع اضافه کند.

حال مشخص نیست که در اولین سبد کالایی سال ۹۳ چه تعداد سرپرست خانوار در چه زمانی و با چه اقلامی سبد کالای خود را دریافت خواهند کرد.

مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ