تایید دستمزدهای نجومی بازیگران سریال شهرزاد توسط تهیه کننده

0

بخشی از گفتگو فرزانه طهرانی خبرنگار روزنامه شرق با محمدامامی از داخل زندان اوین

من از شما به‌عنوان منبع موثق و مطلع می‌پرسم که دستمزدها در سریال شهرزاد چقدر بوده؟

کلیتی را من برای شما مطرح می‌کنم و شما به‌عنوان یک فرد پرسشگر این موضوع را دنبال کنید. تفاوت شما با دیگر افراد این است که باید پرسشگر باشید؛ کاری که آقای علیزاده با رشیدپور کرد. سؤال مطرح کرد. گفت می‌شود بگویید؟ این متفاوت است با اینکه ادعایی را مطرح کنیم. شما به جریان‌سازی در دستمزدهای سینما اشاره کردید. بنده حاضرم در شرایط برابر زمانی‌ که داشتم شهرزاد را تولید می‌کردم، دستمزدهایی را که پرداخت کردم، با سریال معمای شاه قیاس کنید. من هزارو ۵۰۰ دقیقه تولید داشتم، آنها هم هزارو ۵۰۰ دقیقه تولید داشتند. بازیگرانی را که من استفاده کردم، با بازیگران آن سریال مقایسه کنید و نهایتا کیفیتی را که من تولید کردم، با کیفیتی که آنها تولید کردند، بسنجید. خودتان از مقایسه سریال شهرزاد و معمای شاه می‌توانید قضاوت کنید که چه تفاوتی وجود داشت. این را هم در نظر بگیرید که مردم باید سریال شهرزاد را می‌خریدند؛ اما معمای شاه از تلویزیون پخش می‌شد. فارغ از تمام مسائل کیفی، شما هزینه تولید معمای شاه را با سریال شهرزاد مقایسه کنید. ببینید آنها که با بودجه تلویزیون محصول ساختند، کمتر هزینه کردند یا من با بودجه بخش خصوصی؟ من می‌گویم قطعا من.

شبکه نمایش خانگی کجاست سیدمحمد امامی کجاست سریال شهرزاد دستمزد نجومی بازیگر سینما دستمزد بازیگران بیوگرافی شهاب حسینی بیوگرافی سیدمحمد امامی بیوگرافی ترانه علیدوستی بازیگران سریال شهرزاد انواع پولشویی اختلاس بانک سرمایه

هزینه تولید شهرزاد چقدر شده؟

من اسناد در اختیارتان می‌گذارم. تولید هزارو ۵۰۰ دقیقه سریال شهرزاد حدود ۱۲.۵ میلیارد تومان هزینه داشته است. این مبلغی است که برای سریال‌های درجه ۲ تلویزیون هزینه می‌شود.

 رقم دستمزد بازیگران نقش اول چقدر بوده؟

من یک شرطی گذاشتم. گفتم در شرایط برابر. امروز بعد از شهرزاد ۳ حدود ۱۱ سریال وارد نمایش خانگی شده. در شرایط برابر در مقایسه با فروش شهرزاد و در مقایسه با ساز‌و‌کار مالی شهرزاد، در تمام این سریال‌ها هزینه‌های گزافی شده با کمترین مخاطب و کیفیت و کمترین کیفیت قصه و روایت. شما اینها را با شهرزاد مقایسه کنید. این کار رکوردهایی را جابه‌جا می‌کند. وقتی شما دارید رکوردی ثبت می‌کنید، بعضی وقت‌ها، تأکید می‌کنم بعضی وقت‌ها با یک ساز‌و‌کار درست، با استفاده از سه دوربین در صحنه به جای اینکه یک بازیگر را شش ماه داشته باشید، سه ماه دارید و جلوی دوربین می‌برید… . این روش یک روش علمی است. تهیه یک سریال به روش اقتصادی است. این ساز‌و‌کار اقتصادی تولید یک سریال است. کسی این جنبه‌های ساخت سریال را بررسی نمی‌کند. همه می‌گویند خانم علیدوستی چقدر دستمزد گرفت؟ آقای حسینی چقدر دستمزد گرفت؟ بیاییم ببینیم دیگران چقدر دستمزد گرفتند؟

 شما دستمزد خانم علیدوستی و آقای حسینی را بگویید تا ما مقایسه کنیم.

من اسناد را به شما می‌دهم، شما منتشر نکنید و فقط مقایسه کنید. نامه‌ای به آقای شاهسواری تحویل دادم که من در تمام پروژه‌ها، نه‌فقط شهرزاد، چند چیز می‌خواهم. یک اینکه شما حسابرس خانه سینما و سینما‌گران را بفرستید تا حساب‌ها را بررسی کنند. هرچند من سریال شهرزاد را برای حسابرسی فرستاده‌ام؛ اما من این کار را انجام داده‌ام و شاید مورد پذیرش شما نباشد، شما از خانه سینما نماینده بفرستید تا شرکت از بُعد منابع ورودی که عده‌ای بدون سند و مدرک آن را وابسته به پول معلمان و فرهنگیان، وام‌های بانکی و لاشه‌های قیر و… می‌دانند؛ حسابرسی شود. عده‌‌ای ما را درگیر فرایندی ناسالم معرفی می‌کنند که منجر به ساخت سریال شهرزاد و شاهگوش و… شده است. ( این توضیح از طرف نویسنده مصاحبه لازم است داده شود که تا لحظه انتشار مصاحبه سندی درباره دستمزدها و هزینه‌کرد در سریال شهرزاد ارسال نشده است).

 شما معتقدید که ۱۲.۵ میلیارد تومانی که برای ساخت سریال شهرزاد هزینه کردید، از محل تسهیلات بانک سرمایه نبوده است؟

خیلی شفاف می‌توانید آن را ثابت کنید. زمانی ادعای شما یک وایت‌برد در دادگاه است که این می‌شود یک سند. سند دیگر می‌شود شرکتی که واحد حسابرسی دارد، سهامی خاص است، حسابدار دارد و ورودی و خروجی آن مشخص است. به همین دلیل به آقای شاهسواری نامه زدم. در این نامه خواستم در شرایط برابر در شبکه نمایش خانگی که همه تشکیک ورود پول‌های آلوده دارند و می‌گویند ازطریق نمایش خانگی سینما آلوده به پول‌های کثیف شده، بررسی و حسابرسی صورت گیرد. دومین موردی که در نامه خواستم این بود که در سریال رسانه‌های خانگی و در سینما دستمزدها را در همان تاریخ یعنی سال ۹۳ برای شهرزاد تا الان بررسی کنند. حتی اگر دیگر تهیه‌کنندگان حاضر نشدند اسناد را در اختیار خانه سینما بگذارند من اسنادم را در اختیار می‌گذارم تا بدانند چیزهایی که درباره دستمزد آقای حسینی و خانم علیدوستی گفته شده است، باورپذیر نیست.

 یعنی دستمزدهایی که عنوان می‌شود اشتباه است؟

دستمزدها را می‌گویم اما منتشر نکنید… (به‌دلیل تعهدی که دادم از نوشتن ارقام معذورم).

  رقم‌هایی که شما گفتید دور از آنچه عنوان می‌شود، نیست.

برای یک پروژه دستمزد پارامتر تعیین‌کننده نیست. برای سرمایه‌گذار هزینه کلی مهم است. من وقتی می‌بینم در یک سازوکار اقتصادی می‌شود با یک عدد ۱۲ میلیارد تومانی هزارو ۵۰۰ دقیقه سریال با کیفیت الف ویژه بسازیم؛ برای ساخت حتما برنامه‌ریزی می‌کنم. برای سرمایه‌گذار اینکه یک فردی ایکس تومان می‌گیرد فرد دیگری ایکس به علاوه یک دریافت می‌کند، مهم نیست. برای من جمع جبری هزینه‌های آن پروژه اهمیت دارد. هزینه تولید یک سریال مهم است. بگذارید نتیجه حسابرسی بیرون بیاید بعد می‌توان بهتر درباره هزینه‌ها صحبت کرد. همین امروز هستند کسانی که با این نوع حسابرسی‌ها و شفاف‌سازی‌ها مخالفت می‌کنند. من مطمئنم با این نوع شفاف‌سازی‌ها یک جریان مخالفی شروع می‌شود.

 شما گفتید برای ساخت سریال شهرزاد ۱۲.۵ میلیارد تومان هزینه کردید. این رقم از منابع شخصی تأمین شده است؟

مگر تفاوتی دارد؟ منابع باید تمیز باشد. منابع تمیز می‌شود اسپانسری که اول سریال تبلیغ می‌کند، می‌شود ۲۰ هزار سوپرمارکتی که شما کالا را به آنها پیش‌فروش می‌کنید. ببینید یک موضوعی به نام پول‌شویی مطرح می‌شود. در هیچ جای دنیا حتی آمریکا که سینمای میلیارد دلاری دارد، سینما مقصد مناسبی برای پول‌شویی نیست. سینما تاریکخانه‌های فساد را روشن می‌کند. آدم‌ها را در معرض قضاوت قرار می‌دهد و این بدترین مقصد برای افرادی است که دنبال پنهان‌کردن خلاف‌هایشان هستند. این را درباره محمد امامی نمی‌گویم. درباره همه کسانی می‌گویم که در سینما سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که آن طرف گود نشسته‌اند با انتشار چند عکس و تهمت‌زدن، سرمایه‌گذاران را از ورود به حوزه سینما می‌ترسانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ