راهکار خروج سرمایه‌گذاران بورس از زیان

0

حسین خزلی‌خرازی در گفت‌وگو با  فارس، با اشاره به شرایط فعلی بازار سهام و افت و خیزهای شاخص بورس گفت: استنباط این است که بازار سهام در قیمت‌ها به کف رسیده‌اند و در شرایط برگزاری مجامع اطلاعات خوبی از عملکرد سال گذشته و تقسیم سود نقدی نیز منتشر شده است.

* ۲ ماه پیش‌رو ماه‌های گرم بازار سهام/ افزایش حجم معاملات معیار تحلیل حرفه‌ای‌ها

وی ادامه داد: دو ماه پیش رو با توجه به انتشار اطلاعات جدید شرکت‌ها و مجامع جدید فصل گرم بازار خواهد بود اما در سال جاری پیش‌بینی این است که بازار به طور میانگین ۴۰ تا ۵۰ درصد بازدهی داشته باشد.

این کارگزار بورس با بیان اینکه تحلیل بازار بستگی به حجم معاملات آن دارد، گفت: شاخص بورس برخی مواقع مثبت و در برخی منفی می‌شود اما این روند شاخص بی‌تأثیرتر از تأثیر شرکت‌های بزرگی است که افزایش یا کاهش قیمت دارند.

وی ادامه داد: شاخص بورس اوراق بهادار در یک روز با تأثیر مثبت چند نماد انگشت‌شمار مثبت و منفی می‌شود اما کلیت بازار بسته به تحلیل‌های بنیادی و حجم معاملات است.

خرازی با اشاره به اینکه افزایش حجم معاملات بازارهای سهام (بورس و فرابورس) نشان از حرکت درست بازار دارد، گفت: مهم‌ترین عامل برای تحلیل روند بازار، حجم معاملات بازارهاست.

این کارشناس بازار سهام با تأکید بر اینکه فعالان حرفه‌ای شاخص را مدنظر قرار نمی‌دهند، گفت: ممکن است شاخص منفی یا مثبت باشد اما روند تحلیلی سرمایه‌گذاران بر مبنای شاخص نیست و تحلیل‌های بنیادی سهام بیشتر مدنظر قرار دارد.

وی افزود: برخی شرکت‌های کوچک در بازار با توجه به وضعیت سودآوری حتی در روزهای منفی شاخص بازدهی‌های بالایی نصیب سرمایه‌گذاران خود کردند، بنابراین روند تحلیل را نمی‌توان بر مبنای شاخص پیش‌بینی کرد.

* لزوم استفاده از مکانیزم معاملات اعتباری با توجه به تجربه موفق بورس‌های دنیا

خرازی با اشاره به تزریق منابع از سوی صندوق توسعه بازار و ارائه راهکاری در این خصوص تصریح کرد:‌ از مصاحبه‌های انجام شده متوجه شدیم که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان منابع به بازار از طریق صندوق توسعه تزریق شده است که به طور کلی پیشنهادی ارائه شد که در شرایط نزولی بازار منابع از طریق مکانیزم معاملات اعتباری تزریق شود.

وی افزود: در این صورت منابع در دست افراد و مدیران خاصی از بازار قرار نمی‌گیرد و در این مکانیزم تمام منابع بین اکثریت سرمایه‌گذاران توزیع می‌شود که در نهایت طرف تقاضا را به شدت تحریک خواهد کرد؛ این مکانیزم در تمام بورس‌های دنیا تجربه موفق‌تری داشته است.

* راه‌کار خروج سرمایه‌گذاران از زیان و نحوه سرمایه‌گذاری تازه‌ واردها و قدیمی‌های بازار

این کارگزار بورس با تأکید بر اینکه به افراد توصیه می‌کنم که حداقل به صورت شش ماهه در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند، گفت:‌ با توجه به اینکه از طیف مختلفی از سلایق سرمایه‌گذاری در بازار حضور دارند نمی‌توان به یک شکل توصیه داشت اما مردم عادی حداقل شش ماهه سرمایه‌گذاری داشته باشند.

وی گفت: سرمایه‌گذاران باید به سمت سهام بنیادی که رشد سودآوری و تولید دارند سرمایه‌گذاری داشته باشند و سهامدارانی که پس از سرمایه‌گذاری در سهام بنیادی متضرر شدند قطعا در آینده زیان‌ آنان جبران خواهد شد و افرادی که تاکنون وارد بازار نشده‌اند با توجه به تحلیل بنیادی اقدام به خرید سهام کنند.

خرازی تأکید کرد: افرادی نیز در بازار وجود دارند که ضمن زیان در سهام خریداری‌ شده منابع مازاد دیگری دارند که توصیه می‌‌شود در شرایط فعلی همان سهام بنیادی خود را خریداری و میانگین قیمتی خود را کاهش دهند؛ چرا که اکنون فرصت خرید مناسبی به وجود آمده است.

وی با تأکید بر اینکه سرمایه‌گذاران از طریق صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری حرفه ای که قیمت واحدهای آن نیز تا محدوده ارزنده‌ای پایین آمده وارد شوند، گفت: صندوق‌ها مدیران پرتفوی حرفه‌ای دارند که می‌توانند بازده خوبی در آینده نصیب سرمایه‌گذاران کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ