چرا “شاوان” تعدیل منفی داد؟

0
با ارایه گزارش های شرکت های پالایشی و اعمال تغییرات جدید در صورت های مالی آنها از بابت تعدیل نرخ ارز شش ماهه دوم سال ۹۱، اغلب فعالان بازار سرمایه انتظار رشد سودآوری این شرکت ها را دارند. حال آنکه در این میان با ارایه گزارش فعالیت هیأت مدیره شرکت پالایش نفت لاوان شاهد کاهش سود هر سهم سال ۹۲ این مجموعه بورسی نسبت به سال ۹۱ هستیم.

با بررسی بیشتر گزارش “شاوان” می توان دریافت که علت کاهش سود هر سهم سال ۹۲ آن، عدم رشد درآمد فروش شرکت در سال ۹۲ نسبت به سایر هم گروهی های خود می باشد.

در همین ارتباط یک مقام مسئول در شرکت پالایش نفت لاوان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اصلی ترین دلیل عدم رشد درآمد فروش “شاوان” بحث سهم صندوق توسعه ملی و عدم اعمال مصوبه مربوط به آن در صورت های مالی می باشد.

وی ادامه داد: با عنایت به اینکه چندی پیش موضوع سهم درآمدی صندوق توسعه ملی و عدم واریز بخشی از درآمد شرکت های پالایشی به این صندوق توسط مجلس شورای اسلامی حل و فصل شده و به طور طبیعی از این پس نباید درآمدی از شرکت های پالایشی کسر شود و به حساب این صندوق واریز گردد. اما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که در خصوص ارسال نامه در این زمینه رخ داده، همانند سابق سهم صندوق از حساب ها کسر شده است که این مبلغ رقمی معادل ۳۱۰ میلیارد تومان می باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: البته قابل توجه است که هیچگونه نگرانی از این بابت وجود ندارد و برگشت ۳۱۰ میلیارد مذکور به حساب ها قطعی است و تنها منتظر حل و فصل شدن نامه مربوط به این مصوبه هستیم.

وی همچنین عنوان کرد: تنها دلیلی که موجب شد تا درآمد مذکور در حال حاضر در حساب ها شناسایی نشود بحث مغایرت میان دفاتر و اظهارنامه مالیاتی شرکت بود که در صورت اعمال درآمد مذکور در حساب ها در خود اظهاری مالیاتی نیز مالیات مربوط به آن کسر می شد که با توجه به قطعی نشدن این درآمد در حساب ها با مغایرت میان دفاتر و اظهارنامه مالیاتی مواجه می شدیم. از همین رو تا نهایی شدن موضوع برگشت ۳۱۰ میلیارد تومان به حساب ها دست نگه داشته ایم.

این منبع آگاه در خاتمه گفت: سهامداران در مجمع عمومی “شاوان” نیز پیرامون این امر اظهارنظر کردند و براساس تصمیم مجمع مذکور شرکت اقدام به ارایه گزارش های فعلی کرده است . بنابراین هیچگونه نگرانی در خصوص شناسایی درآمد عنوان شده وجود ندارد و به احتمال زیاد صورت های مالی سال ۹۲ با رفع این مشکل ارایه خواهد شد و سود هر سهم ۲۷۱ تومان رشد کرده و به رقم ۳۶۲ تومان می رسد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ