کسب درآمد عالی با این شغل بی دردسر

0

تا همین چند سال پیش که کامپیوتر را فقط در ابعاد بزرگ و آن هم در فیلم‌های آمریکایی می‌دیدیم، نهایت تصورمان از این دستگاه جدید بازی‌های هیجان‌انگیز‌تر و بهتر بود.

 ۱۵-۱۰ سال قبل هم وقتی پای کامپیوتر به خانه‌ها باز شد تا مدت‌ها مصرف تزیینی و دکوری داشت و بعدها هم به کشف نخستین بازی‌های کامپیوتری رسید. حالا اما کامپیوتر یا همان رایانه مدت‌هاست برای بیشتر ما منبع یا ابزار کسب درآمد شده و زندگی‌ بدون آن تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.

جدای از خیل کارمندان و افراد مشاغل مختلف که رایانه ابزار کارشان است بعضی‌ها از همین صفر و یک‌های دنیای مجازی پول واقعی در‌می‌‌آورند و کار و بارشان هم حسابی گرفته. با اینکه دست در کار برنامه‌نویسی و طراحی سایت زیادشده و دیگر هر کسی سعی می‌کند با کمک سایت‌ها و کتاب‌های راهنما گلیم خودش را از آب بیرون بکشد، هنوز تعداد برنامه‌نویسان حرفه‌ای کم است و مشتری هم تا دلتان بخواهد، فراوان. پس اگر دلتان یک کار کم‌دردسر، پشت میزی و بدون حرص و جوش می‌خواهد و اصطلاحا آی‌تی باز هم هستید، این شغل قطعا مناسب شماست.

بازاریابی

این روزها از بقالی سر کوچه گرفته تا بزرگ‌ترین کارخانه‌ها و شرکت‌ها در درجه اول به فکر تحت وب‌کردن کار خودشان هستند. علاوه بر این، مشاغل اینترنتی که همه کارشان را با سایت و امکانات آن انجام می‌دهند، هر روز رونق بیشتری می‌گیرند.

پس با اینکه برنامه‌نویس زیادشده اما تقاضا هم همچنان در حال افزایش است و اگر زرنگ باشید و کارتان هم خوب و قابل‌قبول باشد خیلی‌ها مشتری‌تان می‌شوند. از سازمان‌ها و نهادهای مهم دولتی و غیردولتی گرفته تا شرکت‌های خصوصی کوچک. پس سر و کارتان بیشتر با رئیس و مدیرعامل است و کلا هر مسئولی که در جریان اصل کار سازمان یا شرکت باشد. برگ برنده این بازار شلوغ، ابتکار و به روز بودن است.

شما باید از بقیه همکارانتان دست پرتری داشته باشید یا حداقل رنگ و لعاب جذابی به کارتان بدهید تا مشتری مطمئن شود با سپردن کار به‌دست شما، نتیجه بهتری خواهد گرفت. از برنامه‌نویسان روز دنیا که ویدئوهایشان را در سایت‌های مختلف قرار می‌دهند، غافل نشوید. فراموش نکنید که همه هم‌صنفی‌هایتان هم دنبال به روز بودن هستند اما تفاوت اصلی در ایده، سلیقه و ابتکار شخصی شماست که در نهایت می‌تواند تبدیل به امضای کارتان شود.

مشتری‌مداری

در طراحی سایت تعامل درست با مشتری اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که به واسطه ناآشنا بودن بیشتر مشتری‌ها گاهی اوقات خواسته‌های نامعقولی پیش می‌آید که باید در همان مذاکرات اولیه درباره آنها به توافق برسید.

۱- حتما شما هم موقع سفارش گرفتن با مشتری‌هایی برخورد می‌کنید که می‌خواهند هر طور شده نظر خودشان را اعمال کنند. در این‌ مواقع از مواضع خودتان کوتاه نیایید. اگر نظرات مشتری کار را از حالت حرفه‌ای درمی‌‌آورد، از همان ابتدا شرایط را برای او توضیح بدهید تا در خاتمه مشکلی پیش نیاید.

۲- بعضی از مشتری‌ها بعد از اتمام کار علاقه‌ای به پرداخت تمام و کمال حق و حقوق شما ندارند.بهتر است برای رعایت موارد امنیتی تا زمان پرداخت نهایی، مشخصات ورود به کنترل‌پنل یا کار طراحی شده را تحویل مشتری ندهید.

۳- دقت کنید که درست مطابق با خواسته‌های مشتری پیش بروید و به‌اصطلاح بیش از حد مایه نگذارید. به این ترتیب توقعات مشتری را بی‌جهت بالا نمی‌برید و کار بیش از حد برای خودتان نمی‌تراشید. با این حال اگر در روند کار وادار به انجام کار اضافه‌ای شدید، طبق تعرفه قرارداد به میزان دستمزد نهایی اضافه کنید.

۴- درست است که در شروع کار می‌خواهید به هر ترتیبی شده، کار بگیرید اما این موضوع نباید به ارزش پایین‌آوردن نرخ بازار باشد. حتما قبل از قبول کردن رقم پیشنهادی سفارش‌دهنده کار، با همکاران با سابقه‌تر مشورت کنید تا ارزان‌فروشی نکنید.

۵- بعد از اینکه به‌طور شفاهی با مشتری به توافق رسیدید، حتما از او بخواهید تا خواسته‌هایش را مکتوب کند تا بعدا موردی کم یا زیاد نشود.

۶- باید حتما بدانید هدف اصلی مشتری از راه‌اندازی این سایت چیست و گروه مخاطبین سایت چه کسانی هستند. با این اطلاعات می‌توانید کلمات کلیدی را تعیین کنید و قالبی متناسب با سلیقه و نگاه مراجعان سایت طراحی کنید.

قرارداد

بعد از اینکه نخستین پیشنهاد طراحی سایت را گرفتید، قبل از هر چیز باید با مشتری قرارداد ببندید. این قرارداد باید طوری باشد که کار در نهایت مطابق با تصور اولیه سفارش‌دهنده از آب دربیاید و هم دست شما به‌عنوان طراح خالی نماند.

۱- نیاز به گفتن ندارد که قرارداد باید به‌صورت کتبی نوشته شود و امضای شما و مشتری را در خود داشته باشد.

۲- برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، حتما در قرارداد ذکر کنید که ۵۰درصد دستمزد به‌صورت پیش پرداخت دریافت می‌شود.

۳- نکته ناگفته‌ای را در قرارداد باقی نگذارید. تمام خواسته‌ها و توافقات بین خودتان را بنویسید.

۴- تاریخ تحویل نمونه طرح اولیه، تحویل اولیه، تحویل نهایی و تاریخ پرداخت قسط نهایی دستمزد حتما باید در متن قرارداد ذکر شوند. در پروژه‌های اول زمانی که برای تحویل کار اعلام می‌کنید، حداقل دوبرابر زمانی باشد که برای اتمام کار تخمین می‌زنید.

۵- برای دیرکرد در تحویل کار کسری از وجه پرداختی کم می‌شود. این مقدار برای هر روز تأخیر به‌طور معمول ۰۵/۰درصد تعیین می‌شود.

دخل و خرج

هر صفر و یک به‌عبارتی می‌کنه…

مثل هر کار دیگری باید از همان اول حساب سرمایه لازم، درآمد و پولی که قرار است از جیب‌تان برود، داشته باشید. شاید هزینه‌های آموزشی کمی زیاد باشد اما با حقوقی که بعدا از طراحی یک سایت می‌گیرید اصلا قابل مقایسه نیست.

علاوه بر این، برنامه‌نویسی را می‌توانید کاملا به شکل دورکاری انجام دهید و مخارج رفت‌وآمد و اجاره محل را هم فاکتور بگیرید. برای سرمایه اولیه هم فقط نیاز به یک سیستم درست و درمان و نرم‌افزارهای ضروری دارید. از اینجا به بعد دیگر فقط باید کار کنید و سفارش بگیرید.

هر چقدر حرفه‌ای‌تر بشوید، مدت زمانی که برای طراحی یک سایت می‌گذارید، کمتر می‌شود اما درآمدتان بیشتر. کارهایی که به شما پیشنهاد می‌شود، چیزهایی شبیه اینها هستند:

وب سایت هایstatic(ایستا)که ساده‌ترین وب سایت‌ها هستند. یک طراح ساده به‌راحتی می‌تواند از پس طراحی این سایت‌ها بربیاید. پولی که برای این وب‌سایت‌ها گیرتان می‌آید، بین ۲۰۰هزار تا یک‌میلیون است. مطمئنا برای شروع کار خیلی خوب است.

وب سایت‌های dynamic (پویا) نوع حرفه‌ای‌تر وب‌سایت‌ها هستند. برای طراحی این وب‌سایت‌ها، فقط طراح سایت‌بودن کافی نیست باید یک برنامه‌نویس یا یک نرم‌افزار نویس حرفه‌ای باشید. یا اگر خودتان هنوز به این مرحله نرسیده‌اید، باید یک حرفه‌ای را در کار دخیل کنید. نرخ طراحی وب سایت‌های dynamic، یک‌میلیون تومان به بالاست. ممکن است برای طراحی یک سایت، ۳۰میلیون تومان به طراحان بدهند.

مسلما وقتی این همه مهارت یاد گرفته‌اید، می‌توانید از هزار راه دیگر، غیراز طراحی پول در بیاورید. از تدریس خصوصی نرم‌افزارهای ساده گرفته تا نرم‌افزارنویسی حرفه‌ای می‌توانید انجام دهید؛ برای همه این کارها پول خوبی می‌دهند.

آموزش

همیشه آموزش

دو حالت بیشتر ندارد یا شما تحصیلات آکادمیک مرتبط با کامپیوتر دارید یا صرفا از روی علاقه می‌خواهید طراحی سایت را به‌عنوان شغل انتخاب کنید. مسلما در حالت اول از آنجایی که با اصول پایه برنامه‌نویسی آشنا هستید، خیلی سریع‌تر می‌توانید در کار پیشرفت کنید و اشتباهات فاحش ابتدایی نداشته باشید. اما در حالت دوم هم به لطف کلاس‌های فراوان کامپیوتر، کتاب‌های آموزش برنامه‌نویسی به زبان ساده و هزار و یک سایت که به هر ضرب و زوری شده می‌خواهند از شما طراح سایت بسازند، خیلی نباید نگران باشید.

فراموش نکنید وقتی شما الفبای کار را یاد بگیرید با مهارت و پشتکارتان می‌توانید مسیر را ادامه بدهید. اما قبل از هر چیز باید کار با برنامه‌ها و نرم‌افزارهای اصلی را بلد باشید و از پیشنهادهای کوچک کاری آغاز کنید. این نکته را هم فراموش نکنید که در طراحی سایت هم مثل هر کار دیگر نمی‌توانید یک شبه ره صدساله را بروید و باید صبور باشید.

شاید یک مقدار بدیهی به‌نظرتان برسد اما اگر صفر کیلومتر هستید اطلاعات شخصی خودتان از محیط وب را دور بریزید و همه‌‌چیز را به‌صورت پایه‌ای یاد بگیرید. دوره‌های ICDL، اینترنت، مایکروسافت ورد، اکسل و اکسس و پاورپوینت جزء اولین ابزاری هستند که باید بر آنها مسلط باشید.

در مراحل بعد نوبت به آشنایی با مهم‌ترین و به‌روزترین زبان‌های برنامه‌نویسی می‌رسد و البته در ادامه اینکه چطور سایت‌تان را مجهز به ابزارک‌های لازم کنید. در یک دوره ۲ساله با هزینه‌ای نزدیک به ۳میلیون تومان می‌توانید تمام این مهارت‌ها را یاد بگیرید. یادتان باشد که سرعت پیشرفت یا تغییر تکنولوژی در این حوزه بسیار زیاد و به روز بودن شما یک امر ضروری است. پس هیچ وقت از یادگرفتن کنار نکشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ