گران فروشی هزار میلیاردی خودروهای بی کیفیت چینی در ایران + سند

0
تخفیف‌های میلیونی برای فروش خودروهای چینی، ابعاد پنهان سودهای بادآورده‌ای را که در چند سال اخیر نصیب عده‌ای خاص شده بود، از پس پرده به بیرون آورده است و با اوج گرفتن زمزمه‌های بازگشت خودروسازان معتبر، برخی واردکنندگان به ناچار گران‌فروشی چندساله خود را لو داده‌اند.
قیمت خودروهای چینی در ایران سود واردات خودرو درآمد واردات خودروگروه اقتصادی مشرق- واردکنندگان خودروهای چینی در ایران طی چند سال اخیر به طور تقریبی سالانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان از فروش این خودروها پول به جیب زده‌اند.

تخفیف‌های میلیونی برای فروش خودروهای چینی که اخیرا در بازار کشورمان باب شده است، ابعاد پنهان سودهای بادآورده‌ای را که در چند سال اخیر نصیب عده‌ای خاص شده بود، از پس پرده به بیرون آورده است.

در هفته‌های اخیر با اوج گرفتن زمزمه‌های بازگشت خودروسازان معتبر اروپایی و آسیایی به بازار ایران، واسطه‌های خودروهای چینی در ایران به شدت به تکاپو افتاده‌اند و با ارائه تخفیف‌های چند میلیونی، به ناچار گران‌فروشی چندساله خود را لو داده‌اند.

به عنوان نمونه در فروش محصولات شرکت جیلی در ایران تخفیف‌های ۱۶، ۱۹ و ۲۶ میلیونی در نظر گرفته شده است.

مثلا خودروی EmgrandX7 که از چند سال گذشته تا یک ماه پیش به قیمت ۱۱۵ میلیون تومان به مصرف‌کنندگان ایرانی فروخته می‌شد، با تخفیف عجیب ۲۶ میلیونی هم‌اکنون به ۸۹ میلیون تومان کاهش قیمت یافته است.

البته چنین تخفیف‌هایی فقط به شرکت فوق منحصر نیست و در هفته‌های اخیر؛ مدیران خودرو ( ام وی ام)، خودروهای کرمان خودرو ( جک و لیفان) و مدیاموتورز (ام جی) و ……به عنوان نمایندگان خودروهای چینی در ایران تخفیف‌های میلیونی، فروش ویژه خبرنگاران و ….، اقساط بلند مدت تا ۶۵ درصد قیمت خودرو و وام کم بهره را در فروش محصولاتشان انتخاب کرده‌اند.

در اخبار سیما هم در قالب گزارشی به نام “خودروهای چینی در بازار ترک بر می‌دارند” به کاهش ۴ تا ۷ میلیونی قیمت خودروهای چینی در بازار اشاره شده است.

قیمت خودروهای چینی در ایران سود واردات خودرو درآمد واردات خودرو

از آنجا که محصولات جیلی در ایران هم‌اکنون با تخفیف‌های تا ۲۶ میلیونی نسبت به قیمت ماه‌ها و سال‌های قبل عرضه می‌شود و خودروهای سایر شرکت‌های چینی هم با تخفیف‌های بین یک تا ۱۰ میلیون عرضه می‌شود، می‌توان برآورد کرد که تا پیش از این، هر خودروی چینی به طور میانگین چند میلیون تومان گران‌تر از رقم واقعی در کشورمان به فروش می‌رفت.

قیمت خودروهای چینی در ایران سود واردات خودرو درآمد واردات خودرو
“اختلاف قیمت بازار و کارخانه mvm530”

با توجه به تخفیف‌های فعلی، رقم گران‌فروشی خودروهای چینی به طور میانگین ۷ تا ۱۰ میلیون تومان برآورد می‌شود.

از سوی دیگر، آمارهای رسمی گمرک چین نشان می‌دهد ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی بزرگترین واردکننده خودروهای چینی بوده است و در سال گذشته میلادی چینی‌ها ۱۰۹ هزار خودرو به ایران صادر کردند.

اگر رقم ۱۰۹ هزار خودرو را در رقم تقریبی ۱۰ میلیون تومان گران‌فروشی این خودروها در کشورمان ضرب کنیم، سود واردکنندگان خودروهای چینی در کشورمان طی سال گذشته میلادی به بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

حتی در خوش‌بینانه‌ترین حالت یعنی گران‌فروشی یک میلیون تومانی خودروهای چینی در کشورمان، رقم سود گران‌فروشی واردکنندگان این خودروها طی یک سال از ۱۰۰۰میلیارد ریال  هم بالاتر می‌رود.

قیمت خودروهای چینی در ایران سود واردات خودرو درآمد واردات خودرو

نکته مهم آن است که ارقام فوق، به غیر از سود واقعی واردکنندگان از فروش خودروهای چینی در کشورمان است و در صورت کسر قیمت فروش خودروهای چینی در بازار از هزینه تمام‌شده آنها برای عرضه‌کنندگان (با لحاظ مجموع قیمت پایه خودرو، هزینه حمل، تعرفه‌ و عوارض مترتب بر آن) سودی که واردکنندگان خودروهای چینی در کشورمان به جیب می‌زنند بیش از هزار میلیارد تومان فوق است.

این در حالی است که به گفته رئیس شورای رقابت و بعضی نمایندگان مجلس، بیش از ۷۰ درصد بازار خودروهای وارداتی کشور از جمله خودروهای چینی به طور انحصاری در اختیار یک خانواده است و بخش اعظم ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز میان چند خانواده دیگر تقسیم شده است و سهم واردکنندگان جزء بسیار اندک است.

به گزارش مشرق، گران‌فروشی محصولات چینی در ایران در حالی است که همین خودروها در داخل بازار چین با اقبال چندانی روبرو نیست. در فهرست انجمن خودرو چین، در سال ۲۰۱۴ بهترین وضعیت فروش خودرو در داخل چین برای خودروهای سواری فولکس‌واگن بوده است و سه نماینده موفق این شرکت سدان فولکس‌واگن ساگیتار، فولکس‌واگن لاویدا و فولکس‌واگن جتا، تقریباً ۱ میلیون واحد فروش داشته‌اند.

خودروهای ژاپنی هم رشد فوق‌العاده‌ای در فروش در بازار چین داشته‌اند. این در حالی است که طبق نتایج فروش سه‌ماهه اول سال ۲۰۱۵، مارک‌های داخلی چین هم رتبه هشت از ده را در فروش داشته‌اند. گویا خود چینی‌ها بهتر می‌دانند چه می‌سازند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ