جزییات کلاهبرداری ۸۰۰ میلیاردی با واردات خودرو

0
میثم رضایی با اشاره به فعالیت انجمن صنفی واردکنندگان خودرو طی یک سال گذشته اظهار داشت: این انجمن متشکل از ۵۰ شرکت واردکننده خودرو است و سعی دارد تا پیشنهادات خود را در قالب یک کمیته تخصصی درباره مشکلات شرکت‌های وارکننده غیررسمی خودرو مطرح کند. او افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد از خودروهای وارداتی اعم از بنز، هیوندا، تویوتا و… فاقد نمایندگی هستند و کلاهبرداری‌های زیادی در این حوزه صورت گرفته به گونه ای که از سال گذشته تاکنون ۵ هزار مالباخته در حوزه واردات خودرو شناسایی شده‌اند و بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان طی ۴ سال گذشته کلاهبرداری شده است.
رضایی با بیان اینکه این کلاهبرداری‌ها بیشتر با ارائه آگهی در روزنامه‌ها صورت می‌گیرد گفت: برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری‌ها انجمن صنفی واردکنندگان خودرو پیشنهاد داده تا کمیته‌ای متشکل از ده تن از اعضای دولتی و یک تن از اعضای انجمن تشکیل شود. رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو تصریح کرد: البته ما پیشنهاداتی نیز برای واردکنندگان خودرو مطرح کرده‌ایم.
به عنوان مثال برای واردکنندگان خودرو احراز کامل هویت مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت واردکننده، دریافت گواهی سوءپیشینه افراد، ارائه کارت بازرگانی معتبر از شرکت یا شخص مدیرعامل شرکت، دریافت و مطالعه کلیه مدارک ثبتی شرکت واردکننده، ارائه مدارک قبلی شرکت که نشان دهد کار شرکت واردات خودرو بوده و همچنین بررسی اموال و دارایی‌های شرکت واردکننده و اعتبارسنجی آن حائز اهمیت است.
رضایی تصریح کرد: همچنین عدم داشتن هر گونه چک برگشتی و عدم بدهی معوقه، دریافت مفاص حساب دارایی شرکت واردکننده‌، دریافت وثایق و تعهدات لازم از آیتم‌هایی است که یک شرکت معتبر باید بتواند داشته باشد تا مجوز نشر آگهی فروش خودرو را در روزنامه‌ها اخذ کند. او با بیان اینکه برای جلوگیری از کلاهبرداری‌های صورت گرفته تاکنون به ۱۰ مقام دولتی (سازمان بازرسی کل کشور، پلیس ناجا، رئیس پلیس پیشگیری و…) نامه زده و به آنها راهکار ارائه دادیم گفت: وضعیت به گونه‌ای است که هر کس به راحتی می‌تواند با سرمایه بسیار پایین حدود ۱۰ میلیون تومان شرکتی را به ثبت برساند و اقدام به واردات خودرو کند.
رضایی ادامه داد: شرکت‌های مختلفی اعم از سام خودرو، سما خودرو، پدیده برتر و غیره تاکنون اقدام به واردات خودرو کرده‌اند و مدیرعامل این شرکت‌ها هم‌اکنون متواری هستند. او با تاکید بر اینکه واردات خودرو همچنان انحصاری است گفت: سازمان استاندارد برای خودروهای مختلف ایرادات گوناگونی را بیان می‌کند. به عنوان مثال برای بنز C۲۰۰ مدل ۲۰۱۶ تا شش ماه منتظر مجوز استاندارد بودیم زیرا می‌گفتند استانداردهای ایران را ندارد. همچنین برای خودرو سانتافه گفته شد که این خودرو یورو ۴ است و باید یورو ۵ باشد!
رضایی همچنین با اشاره به آپشن‌های خودرو گفت: بسیاری از این ‌آپشن‌ها به صورت فابریک و اصل نیستند ودر گمرک به خودرو اضافه می‌شوند، مانند مه‌شکن که این نشان می‌دهد ضعف بازرسی‌ها در گمرک وجود دارد و کم‌کاری از سوی وزارت صنعت است!او در بخش دیگری از سخنانش به کمپین نخریدن خودرو داخلی صفر اشاره کردو افزود: این کمپین نه تنها باعث ورشکستگی خودروسازان داخلی شد بلکه کل بازار را دچار چالش کرد و بر بازار ما نیز اثر گذاشت.
رضایی با بیان اینکه راه اندازی این کمپین کار چشم‌بادامی‌هاست افزود: چینی‌ها با فرض اینکه بازار بهتری عایدشان خواهد شد این کمپین را راه‌اندازی کردند و با تخفیفات ۲۰درصدی و اقساط مختلف اقدام به فروش خودروهای خود کردند. البته هر چند در ابتدا فروش خوبی داشتند اما آنها نیز در حال حاضر بازارشان کساد شده است زیرا تجربه و شناخت کافی از بازار ایران نداشتند. او همچینن افزود: افزایش تعرفه واردات خودرو مشتریان را مجبور به خرید خودروی داخلی می‌کند نه ترغیب. رضایی گفت: هم‌اکنون میزان واردات خودرو کاسته شده و آن هم به دلیل کاهش تقاضا در بازار است.
او با اشاره به جزئیات جدیدی از واردات خودرو با ارز دولتی گفت: برخی از کارکنان دولت در سال ۱۳۹۱ سه الی چهار بار با ارز دارو اقدام به واردات خودرو کردند و هنوز پرونده شان در مراجع قضایی باز است. رضایی گفت: به یک عده خاصی این ارز را دادند که هم شامل نمایندگی‌های رسمی و هم وارد‌کنندگان غیررسمی شد.
منبع:ایلنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ