وامی که هیچکس را خانه دار نمی کند + جدول قیمت ها

0
افزایش وام مسکن در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار بارقه هایی از امید را در دل برخی افراد روشن کرد، اما این وام چقدر می تواند در افزایش قدرت خرید و رونق بازار موثر باشد.

 کارشناسان اقتصادی و مسکن بر این باورند که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در قالب تسهیلات وام مسکن باتوجه به قیمت های نجومی خانه در کلان شهرها آن چنان نمیتواند نقش بسزایی در صاحب خانه شدن مردم ایفا کند.

شرایط موجود را شاید بتوان مرتبط با تصمیمات نه چندان نادرست برخی متولیان ومسئولان امر دانست موضوعی که دست و پا زدن بازار مسکن را طی ماههای نه چندان کوتاه به همراه داشته و گویا هیچ کلیدی تاکنون نتوانسته قفل این رکود را باز کند.

در این بین نباید فراموش کنیم که صنعت ساختمان بعد از نفت بخاطر ارتباط اش با بیش از ۳۰۰ حوزه نقش بسزایی در ارتقای فعالیت های اقتصادی کشور دارد، پس بازگردان رونق به این بازار نه تنها درخروج این صنعت از رکود موثر است بلکه بخش های دیگر صنعت را نیز میتواند با خود به چرخش در بیاورد.

اتفاقاتی که بر سر مسکن آمد نهایتا موجب شد مسولان امر به فکر مسکنی برای بازار عرضه و تقاضا بیفتند تا رونق تولید در بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید خانوارها بار دیگر مسکن را سرپا کند در همین راستا شورای پول و اعتبار مصوبه افزایش وام مسکن به ۵۰،۶۰، ۴۰ میلیون تومانی به ترتیب در تهران مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار خانوار جمعیت را سمیت داد تا با این تزریق مالی بتواند هم به قدرت پولی مردن برای خرید مسکن کمک کند و هم امید دارد تا قفل رکود حاکم در بازار مسکن را بشکند.

در این بین برخی ناظران اقتصادی و کارشناسان مسکن معتقدند این اقدام دولت اثر مثبتی بر بازار رکود رفته مسکن خواهد داشت نگاه مثبت این کارشناسان اقتصادی درحالی است که درطی سال های گذشته به دلیل افزایش قیمت بی رویه مسکن نه تنها تقاضا برای خرید مسکن کاهش یافته بلکه میزان ساخت و ساز ها نیز با افتی غیر قابل باور رو به رو بوده است به طوری که براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران تعداد پروانه های ساختمانی در بهار سال گذشته حدود ۵۰ درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است.
از سویی دیگر با توجه به افزایش بی رویه و بدون مدیریت و نظارت قیمت مسکن در سال های گذشته برخی کارشناسان اقتصادی تردید دارند که این وام بتواند در افزایش توان خرید مردم برای خانه دار شدن اثر مثبتی بگذارند.
قیمت یک واحد آپارتمان نوساز در شش ماهه نخست سال جاری در مناطق مختلف شهر تهران به شرح ذیل است:

شماره

محله

منطقه

متراژ

قیمت هر متر مربع(تومان)

۱

جنت آباد

۵

۱۲۰

۵۷۰۰۰۰۰

۲

گیشا

۲

۱۶۰

۶۸۰۰۰۰۰

۳

کاشانی

۵

۱۲۸

۵۸۵۰۰۰۰

۴

سید خندان

۴

۷۸

۶۷۰۰۰۰۰

۵

جنت آباد

۵

۱۱۸

۵۴۰۰۰۰۰

۶

پونک

۵

۱۲۰

۶۵۰۰۰۰۰

۷

جیحون

۱۰

۴۰

۳۳۰۰۰۰۰

۸

دارآباد

۱

۷۵

۵۳۰۰۰۰۰

۹

در بند-باغ شاطر

۱

۱۰۶

۷۹۵۰۰۰۰

۱۰

قیطریه

۱

۱۷۰

۱۱۰۰۰۰۰۰

۱۲

خانی آباد

۱۹

۸۵

۳۵۰۰۰۰۰

۱۳

افسریه

۱۵

۶۳

۲۴۰۰۰۰۰

۱۴

ابوذر

۱۵

۶۵

۲۴۵۰۰۰۰

۱۵

طرشت

۶

۷۷

۴۴۰۰۰۰۰

۱۶

سی متری جی

۹

۵۰

۲۷۵۶۰۰۰

۱۷

دهکده المپیک

۲۲

۱۱۰

۳۱۸۱۰۰۰

۱۸

شهرک چشمه

۲۲

۱۵۰

۵۵۰۰۰۰۰

بنابر اطلاعات مستند باشگاه خبرنگاران جوان از وضعیت قیمت آپارتمان های نوساز و مقایسه آن با تسهیلات اعطایی در آینده ای نزدیک یک نتیجه می توان گرفت،که این وام به قدرت خرید مردم کمک قابل توجهی نمی کند، نکته ای کارشناسان حوزه مسکن و اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به صراحت به ان تاکید کردند.
** مصوبه شورای پول واعتبار مصوبه ای غیر اصولی است
اگر تسهیلات صد میلیون تومانی نیز برای خرید مسکن اعطا شود بازهم نمی تواند بازار مسکن را از رکود خارج کند.
محمد علی ربابی کارشناس حوزه مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه تسهیلات کنونی شورای پول و اعتبار یک مصوبه مقطعی و غیر اصولی است گفت: مسکن برای خارج شدن از رکود به یک راه حل زیر بنایی و اساسی نیاز دارد و ما باید مشکل مسکن و رکودی که سالها در این بازار حاکم شده را اصولی حل کنیم، تا دیگر نیازی به تزریق این وام ها با این رقمهای کم نباشد به اعتقاد ربانی اگر صد میلیون تومان تسهیلات نیز برای خرید مسکن اعطا شود بازهم نمیتواند این بازار را از رکود خارج کند.
این کارشناس مسکن با بیان اینکه باید نگاه مردم نسبت به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای تغییر کند تصریح کرد: تا وقتی مردم به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه میکنند ونظارتی بر این بخش به ویژه افزایش بیرویه قیمت ها صورت نمیگیرد بطور حتم وام های مذبور در بخش مسکن رونقی ایجاد نمی کند.
وی همچنین در ادامه گفت: حل ریشه ای معضل مسکن وحتی اقتصاد، هدفمند کردن سرمایه گذاری ها است وقتی بانک ها سودهای بالغ بر ۲۲ درصد به مشتریان خود اعطا میکنند بطور حتم هیچ آدم عاقلی سرمایه و پول خود را به بخش پر ریسک صنعت و یا تولیدی وارد نمیکند.
وی در پایان افزود: اگر خواهان رونق تولید هستیم باید سرمایه گذاری هابه صورت مدیریت شده به سمت تولید حرکت کند و نیز  مشوق های اساسی برای ضمانت های کافی برای ورود سرمایه های مردم به این بخش ها اعمال شود در این صورت حتی دیگر نیازی به این مقدار وام ها برای خرید مسکن نیز وجود نخواهد داشت.
**افراد پر درآمد وام مسکن ۶۰ میلیون تومانی را نمی گیرند
یک کارشناس اقتصادی گفت: وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن نمیتواند تاثیری در توانایی خرید مردم داشته باشد.
احمد پور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص تاثیر وام ۶۰ تومانی مسکن بر توانایی خرید مردم اظهار داشت: این وام کمک چندانی به مردم نخواهد کرد چون قیمت مسکن در تهران در مناطق مختلف بالا است واین مبلغ تاثیر چشمگیری بر توانایی مردم ندارد و تازه اگر بتوانند از عهده پرداخت قسطهایش برایند به طور مثال قیمت هر متر مربع آپارتمان نوساز در مناطق متوسط  رو به پایین شهر از متری ۳ میلیون تومان شروع میشود و تا سه میلیون و ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان پیش میرود بنابراین برای خرید یک آپارتمان ۱۰۰ متری باید ۳۰۰ میلیون تومان رداخت که فقط ۶۰ میلیون تومان آن وام خواهد بود.
وی در ادامه گفت: افرادی که توانایی پرداخت ۵۰۰ ،۶۰۰ میلیون پول برای خرید مسکن را داشته باشند احتمال کمتری دارد که وام مسکن بگیرند و چندسال خود را گرفتار پرداخت قسط میکنند و افرادی که در مناطق پایین شهر زندگی میکنند برای خرید یک واحد ۴۰ تا ۴۵ اقساط وام ۶۰ میلیون تومانی را ندارند پس سراغ این وام نمی روند.
احمدپور در بخش پایانی صحبت هایش تصریح کرد: در کشور توسعه یافته وام مسکن حدود ۸۰ درصد از قیمت تمام شده را پوشش می دهند در حالی که این رقم در ایران برای واحدهای کوچک ۵۰ متری کافی است هرچند در بعضی مناطق تهران خانه های ۴۰تا ۵۰ متری بدون پارکینگ و انباری وبدون کابینت و شوفاژ و غیره است که خریدار باید مبلغی اضافه بر پول خرید خانه داشته باشد تا برای خانه تازه خریداری شده اش امکانات اولیه زندگی از شیرآلات و کابینت گرفته تا کولر و پکیچ و شوفاژ را فراهم کند. حال خودتان قضاوت کنید که این وام دردی را دوا میکند یا خیر؟ شاید در بلند مفید باشد اما در کوتاه مدت خوب نیست.

در این بین نباید فراموش کرد که اعطای تسهیلات اخیر مصوبه شورای پول و اعتبار در قالب وام خرید، بدون مدیریت بر قیمت های نجومی در بازار مسکن نمی تواند به رکود کنونی پایان دهد.

لازم به ذکر است که اگر سیاست کلان و تصمیم گیری های مرتبط با بخش اقتصادی از سوی متولیان این امر به درستی اتخاذ نشود نه تنها حوزه مسکن بلکه بخش های اقتصادی و صنعتی همچنان سایه رکود را بر سر خود حس خواهند کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ