خانه / سلامت / خرمالو ؛ آنچه از خواص و مزایای درمانی و مضرات آن نمی دانید

خرمالو ؛ آنچه از خواص و مزایای درمانی و مضرات آن نمی دانید

نام خرمالو ترکیبی است از دو واژهٔ خرما و آلو.

  • خرمالوی ژاپنی (Diospyros kaki) گونه‌ای است که در سطح وسیعی و به جهت میوه خوشمزه آن کشت می‌شود. این گونه که بومی چین می‌باشد خوش طعم بوده و برگهایی پهن و سفت دارد. ابتدا به جهت استفاده از میوه آن، در سایر نواحی آسیای شرقی پرورش یافت و بعدها در دهه اول سده نوزدهم به کالیفرنیا و جنوب اروپا معرفی شد.
  • خرمالوی آمریکایی (Diospyros virginiana)بومی مناطق شمال شرقی آمریکا می‌باشد.
  • خرمالوی سیاه (Diospyros digyna) بومی مکزیک است و میوه آن درحالت نرسیده دارای پوستی سبز و گوشتی سفید است که در زمان رسیدن به رنگ سیاه در می‌آید. گونه‌ای به نام مابولو یا سیب مخملی نیز وجود دارد(Diospyros discolor) که بومی فیلیپین می‌باشد. رسیده این گونه به رنگ قرمز روشن است.
  • خرماندو (Diospyros lotus) (بومی جنوب غربی آسیا و جنوب شرقی اروپا) برای یونانیان باستان با عنوان میوه خدا شناخته شده بود یعنی Dios pyros که نام علمی این رده می‌باشد. نام انگلیسی آن (date_plum) احتمالاً از ترجمه نام فارسی آن که ترکیبی از خرما و آلوست به زبان انگلیسی راه یافته است.

مجله سلامت طب سنتی خواص میوه ها خواص خرمالو

میوه خرمالو دارای مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان و ماده مغذی گیاهی است. این مواد مغذی  رادیکال های آزاد را خنثی میکند که باعث بسیاری از بیماری های تحلیل برنده مانند پیری, سرطان، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا است. این خبر خوبی برای کسانی که می خواهند لاغر شوند. با توجه به  فیبر و دیگر مواد مغذی خرمالو  وزن را کاهش میدهد . خواص درمانی میوه خرمالو شگفت انگیز است

ننه سرما از راه می‌رسد و دماغ‌ها قرمز می‌شوند، در عوض میوه‌ای شیرین و گس نیز از راه می‌رسد که محفل خانوادگی شب‌های طولانی پاییز و زمستان را گرمِ گرم می‌کند. شبیه گوجه‌فرنگی است، یک گوجه‌فرنگی نارنجی‌پوش. با همان پوست نازک و ظریف که وقتی گازش می‌زنید لب و لوچه را جمع می‌کند. بله خرمالو را می‌گوییم. یک میوه‌ی پاییزی پرطرفدار. مخصوص روزهای سرد. سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن. تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن و با ارزش غذایی درخشان.

اگرچه نارس آن گس است و چندان قابل خوردن نیست اما اگر صبر کنید تا حسابی برسد بسیار شیرین و خوشمزه است. با ما باشید تا بیشتر با این میوه‌ی نارنجی‌پوش آشنا شوید.

در مورد خرمالو

در غرب به خرمالو زردآلوی ژاپنی یا سیب آسیایی هم گفته می‌شود. این میوه شبیه یک گوجه‌فرنگی بزرگ با پوست صاف و نرم می‌باشد. خرمالو یک میوه‌ی چینی است و میوه‌ی ملی کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها هم محسوب می‌شود. در این کشورها خرمالو در وسعت زیادی کشت و مصرف می‌شود. درخت خرمالو یک درخت تزیینی زیبا می‌باشد که به راحتی قابل کشت است. رشد این درخت کم است و ارتفاع آن به زحمت از ۵ تا ۱۰ متر تجاوز می‌کند. درخت خرمالو عاشق آب و هوای مدیترانه‌ای است اما سرمای زیاد را هم دوست دارد.

خرمالو در قرن نوزدهم میلادی پا به اروپا گذاشت. امروزه این میوه نه تنها در ژاپن و ویتنام کشت می‌شود بلکه در برزیل، ایران، لبنان، اسپانیا، ایتالیا، تونس، الجزایر و حتی آمریکا نیز کاشته می‌شود. باید بدانید که حدود ۳۰۰۰ گونه‌ی مختلف از این میوه وجود دارد.

مجله سلامت طب سنتی خواص میوه ها خواص خرمالو

ارزش غذایی خرمالو

هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری

آب ۷۵.۵ گرم

فیبر ۵.۹ گرم

قند ۲۳ گرم

ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم

پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم

منیزیم ۱۱ میلی‌گرم

آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

خرمالوی یک میوه‌ی انرژی زا

این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه‌ی انگور انرژی‌زا است. البته اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند. قندهای اصلی این میوه فروکتوز و گلوکز هستند. اگر می‌خواهید حسابی از خجالت خودتان در بیایید و کلی انرژی بگیرید یک عدد خرمالو را با کمی آب لیموترش، کمی ماست و عسل مخلوط کرده و هم بزنید. این معجون را صبح‌ها زمانی که ناشتا هستید میل کنید.

خرمالو سرشار از ویتامین C

میزان ویتامین C موجود در این میوه قابل توجه است. این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری است. اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است. البته توجه داشته باشید هر چه خرمالو رسیده‌تر و شیرین‌تر باشد میزان ویتامین C آن نیز کمتر می‌شود.

خرمالو منبع بتاکاروتن و لیکوپن

خرمالو سرشار از کاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و همچنین لیکوپن است. این دو آنتی‌اکسیدان قوی باعث خنثی شدن رادیکال‌های آزاد آسیب‌رسان شده و شما را در برابر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و برخی از سرطان‌ها ایمن می‌کند. رنگ نارنجی خرمالو ناشی از همین آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است. برای همین هم خرمالو مانند همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات نارنجی برای سلامتی چشم‌ها و حافظت از شبکیه چشم مفید است. از این گذشته بتاکاروتن موجود در آن، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

خرمالو و فیبرهایش

خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین می‌باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید می‌توانید به این میوه اعتماد کنید.

فیبرهای موجود در آن باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شود. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالو میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

خرمالو برای مقابله با کلسترول و فشارخون بالا

خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم می‌باشد که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. مزیت دیگر این میوه این است که سدیم (نمک) کمی دارد. توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید. البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

خرمالو برای آن‌هایی که سنگ کلیه دارند

این میوه‌ی پاییزی برای افرادی که از سنگ کلیه و سنگ مثانه رنج می‌برند مفید است. به خاطر اینکه این میوه حاوی میزان قابل‌توجهی آب و ادرارآور است. هسته‌ی کوبیده شده‌ی خرمالو نیز به دفع سنگ کمک کلیه‌ها کمک می‌کند.

آیا دیابتی‌ها نباید از این میوه مصرف کنند؟

خرمالو یک میوه‌ی شیرین و حاوی قند است. برای همین زیاده‌روی در مصرف آن برای دیابتی‌ها خوب نیست. اما معنی حرفمان این نیست که دیابتی‌ها نباید لب به این میوه بزنند. اگر بیماری قند دارید می‌توانید روزانه یک عدد خرمالوی متوسط میل کنید. اما بیش از این برایتان خوب نیست. افراد معمولی که نگران اضافه‌وزن نیستند می‌توانند روزانه دو تا سه عدد از این میوه میل کنند.

چند توصیه

اگر می‌خواهید از خوردن خرمالو لذت ببرید خرمالوی کاملا رسیده‌ای انتخاب کنید. بهتر است از یک قاشق چای‌خوری کوچک برای مصرف این میوه استفاده کنید.

خرمالوهای نارس طعم گسی دارند و لب و دهان را جمع می‌کنند به خاطر اینکه حاوی تانین هستند. اگر از این طعم و حس خوشتان نمی‌آید صبر کنید تا خرمالویتان کاملا برسد. این میوه در دمای محیط می‌رسد. اگر به مدت چند روز کنار سیب یا موز بماند خیلی زودتر می‌رسد.

فواید دانه خرمالو:

  •  از کوبیده دانه خرمالو بصورت گرد می‌توان سنگ مثانه و کلیه را دفع کرد بدین صورت که دانه را کمی حرارت داده سپس خرد نموده مانند قهوه دم کرده میل شود.
  •  کوبیده هسته خرمالو را با روغن منداب مخلوط کرده در یک بطری ریخته سر آن را محکم ببندید و در آب جوش به مدت یک ساعت جوشانده، سپس از این روغن می‌توان برای دردهای کمر، مفاصل و نقرس استفاده نمود و همچنین از پودر دانه آن که با حرارت بو داده شده است مانند قهوه دم کرده میل شود.

فواید برگ و گل درخت خرمالو:

  • در طب سنتی قدیم از برگ درخت خرمالو نیز برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد.
  • برگ درخت خرمالو حاوی فلاوونوئیدها است که خاصیت ضد فشار خون، ضد سرطان و ضدموتاژن دارد.
  • در عین حال برگ درخت خرمالو حاوی ماده‌ای به نام astragalin است که خاصیت آنتی‌هیستامینی داشته و واکنش‌های آلرژیک و آبریزش بینی را کاهش می‌دهد.
  • این ماده همچنین علائم درماتیت و التهاب را در پوست کاهش می‌دهد.
  • دم کرده گل خرمالو مقوی معده است.
    جوشانده برگ‌های آن برای سرفه مفید است.

بهترین زمان مصرف خرمالو:

  • چون خرمالو یک میوه اسیدی است و مصرف آن باعث افزایش ترشح اسید معده می شود، بهتر است با معده پر آن را بخورید تا اینطوری غذایتان بهتر هضم شود.
  • اگر اهل مصرف میوه‌های یخ زده هم هستید باید بدانید می‌شود این میوه را نیز فریز و بعدها مصرف کرد.

هشدارها و مضرات:

  • اگرچه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالوی نارس در روز توصیه نمی شود. ضمن اینکه خوردن همین مقدار از خرمالوی نارس و گس هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید می کند.
  • بهتر است کسانی که اختلالات روده ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده اند یا به بیماری سل مبتلا هستند، خرمالو نخورند یا در مصرف آن محتاط باشند.
  • افراط در مصرف خرمالو موجب افزایش وزن میشود.
  • افراط در مصرف خرمالو موجب انسداد روده میشود.
  • کسانی که تمایل به خوردن خرمالو با پوست دارند، حتما باید پیش از این کار، آن را خوب بشویند و به تکه های کوچک تقسیم اش کنند تا بتوانند نگام خوردن، آن را خوب بجوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.
  • مصرف این میوه به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شدبخش های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

*