پشت پرده حمله علی ضیا به فردوسی‌پور

0
تماشاگران امروز نوشت: آنچه علی ضیاءدرباره عادل فردوسی پور شب یلدا گفته است را با خود این مجری هماهنگ نکرده بود!
بیوگرافی علی ضیا بیوگرافی عادل فردوسی پور
«فکر کردیم که چه مهمون‌هایی دعوت کنیم برای این برنامه‌؛ بالاخره شبکه یک و ملی است و خیلی مهم است. گفتیم مهمون سیاسی دعوت کنیم. گفتند رفته‌اند نود! گفتیم آخه نود-فوتبال-سیاسی، چه ربطی داره؟ گفتند شما تا حالا نشنیده‌اید کمیسیون اصل نود! گفتیم مهمون‌های فرهنگی بیاد، گفتند همه رفته‌اند نود، آخه باشگاه فرهنگی ورزشی داریم دیگه. بعد کار رسید به اینکه مهمون سینمایی دعوت کنیم، گفتند اتفاقاً اون هم رفته نود. دیگه گفتم شاعر دعوت می‌کنیم، شاعر که دیگه ربطی به فوتبال نداره. گفتند رفته نود! همون لحظه زنگ زدم عادل جان، گفتم شاعر دیگه چرا؟ گفت: داداش من اصلاً «فردوسی»پور هستم. شاعر باید توی برنامه من بیاد…» این مطایبه-کنایه علی ضیاست که حدود نیم‌ ساعت قبل از برنامه نودِ شب یلدا روی آنتن شبکه یک رفت اما کبریتِ این انبار باروت (با هدف پخش نشدن آیتم گفت‌وگو با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران) از جای دیگری روشن شد. آتشی که تا الان هم ادامه دارد و حتماً نود این هفته را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.

این بخش ماجرا را همه می‌دانیم که‌ وقتی عکس مصاحبه ظریف و فردوسی‌پور در فضای مجازی دست به‌دست گشت و با استقبال بسیاری مواجه شد، ترس از محبوبیت توأمان نود و ظریف، تأثیرگذاری بر انتخابات سه ماه آینده و شاید مواردی از این دست، باعث شد تا روزنامه‌ای، یادداشتی دلسوزانه خطاب به مدیر سازمان منتشر کند و بخواهد که این مصاحبه پخش نشود. در مدیریت سابق سازمان و در اختلاف‌نظرهایی این‌چنینی (همانند اختلاف با تربیت‌بدنی دولت قبل یا نمایندگان مجلس)، رسم بر این بود که سازمان بی‌خیالی طی می‌کرد یا واکنشش را تا پخش برنامه و سنجش افکار عمومی، عقب می‌انداخت، اما گویا این‌بار اوضاع فرق داشت و در نتیجه پازلی طراحی شد.

موجی که با یادداشت یک روزنامه کم‌تیراژ راه افتاد، در شبکه‌های مجازی و گروه‌های تلگرامی به شکل گسترده‌ای پخش شد و نقد و نظرهای بسیاری گرفت. فشارها آغاز شد و به ریاست سازمان هم رسید. شایعه پخش نشدن این آیتم، کانال به کانال منتشر شد و سرانجام در ساعت ۲۲ و ۱۲ دقیقه به‌طور رسمی در کانال معاونت سیما منتشر شد: «گفت‌وگوی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در برنامه نود امشب پخش نمی‌شود. با آماده و نهایی شدن، این گفت‌وگو در برنامه‌های آینده پخش خواهد شد.» عادل هم تقریباً چنین مضمونی را (با افزودن عبارت «صلاح ندانستند») در همان ابتدای برنامه‌اش گفت تا همه چیز از حالت ظن و گمان خارج شود.

اما لحظاتی پس از اعلام رسمی پخش نشدن آیتم مصاحبه و قبل از پخش نود، ضیا بی‌سروصدا به تلویزیون بازمی‌گردد، برنامه شب یلدای شبکه یک را به عهده می‌گیرد و همان جملات ابتدای متن را می‌گوید. طبیعی است که بازگشت مجری محبوب به قاب تلویزیون، مخاطبان بسیاری را برای این برنامه دست‌وپا می‌کند و بهترین فرصت است تا علی ضیا قدردان [شما بخوانید: مجری حرف گوش‌کن] مدیرانی باشد که او را بخشیده‌اند و اجازه اجرای چنین برنامه پرمخاطبی را صادر کرده‌اند. پس پازل معاونت سیما تکمیل می‌شود و او همکار خود را با طنز خوب و اجرای خوب‌تری می‌نوازد: «گفتیم مهمون سیاسی دعوت کنیم، گفتن رفته‌اند نود… »

دوستان ما در برنامه شب یلدای علی ضیا می‌گویند این متن یک شوخی معمولی است و بی‌اطلاع از ماجرای ظریف، یکی دو شب قبل از این اتفاقات نوشته شده بوده. همین منابع می‌گویند شوخی‌ها با عادل فردوسی‌پور هم هماهنگ شده ولی اطلاعات خبرنگار «تماشاگران امروز» چیزی خلاف این را تأیید می‌کند. آنچه مبرهن است، طعنه‌هایی است که رشته آن را در اطلاعیه معاونت سیما می‌توان پیدا کرد و اینکه فردوسی‌پور از هیچ‌کدام از این شوخی‌ها خبر نداشته است.

علی ضیا دروغ هم نمی‌گوید‌؛ او برای دعوت از مهمانان برنامه‌اش به شدت در ضیق وقت بوده و البته گزینه‌های معدودی هم داشته. آن‌طور که به گوش ما رسیده، دعوت از بازیگران سریال شهرزاد به هر شکل ممنوع است (اگر گزارش صفحه ۱۱ را بخوانید، متوجه موضوع می‌شوید)، دعوت از ستاره‌هایی چون بهرام رادان، مهتاب کرامتی و مهناز افشار به دلیل حاشیه‌هایی که برای سازمان می‌سازند، شدنی نیست و طبیعی است که این همه فشار و محدودیت، بالاخره از یک‌جایی سر باز کند! اما آیا همدلی با مدیران سازمان صداوسیما آنقدر می‌ارزد که به خاطرش متنی به ظاهر شوخ‌طبعانه فراهم کنیم و همکاری را (در ازای کری‌خوانی برای پرویز مظلومی!) بنوازیم؟ این سؤالی است که پاسخش را تنها علی ضیا می‌داند…

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ