تحریم روغن نباتی عربستانی (صافولا) در ایران

0
شرکت سعودی صافولا که بخش مهمی از بازار روغن نباتی ایران را در اختیار دارد اعلام کرد با وجود قطع روابط دیپلماتیک و تجاری دو کشور از بازار ایران خارج نخواهد شد.

یک شرکت سعودی تولیدکننده مواد غذایی که بخش مهمی از بازار روغن نباتی ایران را در اختیار دارد اعلام کرد به رغم قطع روابط ریاض با تهران به فعالیت خود در ایران ادامه می دهد.

 هلدینگ صافولا کالاهای ساخت عربستان صافولای عربستان شرکت طلوع پخش آفتاب شرکت صافولا بهشهر
یک مقام شرکت صافولا در مصاحبه با رویترز گفت: ما از اول به ریسک های فعالیت اقتصادی در ایران آگاه بودیم. صافولا در دراز مدت و با رفع تحریم ها از مزیت رقابتی در بازار ایران برخوردار خواهد بود.
بر اساس این گزارش رژیم سعودی به بهانه حمله به سفارت این کشور در ایران روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با ایران قطع کرده است.
در پی این تصمیم سهام شرکت صافولا ۱۱٫۵ درصد کاهش یافت. صافولا ۱۳ درصد کل درآمد خود را از بازار ایران بدست می آورد. بخش مهمی از سهام این شرکت متعلق به دولت عربستان است.
صافولا ۹۰ درصد سهام شرکت صافولای بهشهر را در اختیار دارد. این شرکت ۴۰ درصد روغن مصرفی در ایران را تامین می کند. صافولا همچنین مالکیت کامل شرکت شکر صافولا بهشهر و شرکت توزیع کننده طلوع پخش آفتاب را در اختیار دارد.
سهم مهم این شرکت در تامین روغن نباتی ایران نگرانی بخش های امنیتی را در ایران برانگیخته است. این در حالی است که در پی تشدید تنش ها بین دو کشور برخی مقامات سعودی تهدید کرده اند ایران را تحت فشار اقتصادی قرار خواهند داد.
یک مشاور در دستگاه پادشاهی سعودی مدعی شده است کشورهای عربی خلیج فارس ریه های اقتصادی ایران هستند و می توان از این ناحیه به ایران فشار وارد کرد.
دولت تندرو سعودی بیش از ۱۰ درصد مالکیت صافولا را در اختیار دارد.
بر اساس این گزارش شرکت عربستانی عوجان نیز از سال ۲۰۰۵ وارد بازار ایران شده است. این شرکت که با نام شرکت صنایع ایران عوجان در بورس تهران به ثبت رسیده است نوشیدنی رانی را در ایران تولید و توزیع می کند.
شرکت قوطی آلومینیوم کاوه عوجان نیز که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد در زمینه تولید قوطی های نوشابه برای عوجان، کوکا کولا، پپسی و سایر برندها برای فروش در بازار ایران فعالیت دارد.
منبع:تسنیم
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ