جزییات فوت همایون بهزادی از زبان همسرش + عکس

0

همایون بهزادی (متولد ۱۴ دی ۱۳۲۰ در خرم‌آباد درگذشته ۲ بهمن ۱۳۹۴ در تهران) بازیکن و مربی فوتبال بازنشسته اهل ایران بود. بهزادی در سال ۱۳۲۰ در خرم‌آباد به دنیا آمد، اما به خاطر مأموریت پدر در این شهر زاده شد و اصالت تهرانی دارد. خانواده بهزادی تهرانی هستند و او به واسطه شغل نظامی پدرش در سفر بود و چندی بعد همراه خانواده به تهران نقل مکان کرد.

همسر همایون بهزادی همسر فوتبالیست ها تشییع همایون بهزادی بیوگرافی همایون بهزادی

همسر همایون بهزادی درباره فوت این ستاره پیشین فوتبال ایران ، درحالی که اشک می ریخت ، گفت:«راستش از سر شب کمی اضطراب داشت. حالش بد نبود اما حالتی مثل نگرانی داشت. انگار که یک اتفاقی قرار است بیفتد. رفته بود توی اتاق و وقتی برگشت ، یک دفعه حالش بد شد و نفسش به شماره افتاد. زنگ زدیم اورژانس . نفسش هی می گرفت و دوباره می آمد اما بعد دیگر این طور شد.»

این اتفاق کمتر از ساعتی قبل رخ داد و هما بهزادی که در دو سال گذشته بیش از ۷ بار در بیمارستان بستری شده بود ، از میان مان رفت. این ستاره ۷۳ ساله فوتبال که در سال های اوج فوتبالش حتی یک بار یکی از ۴ سرزن برتر فوتبال دنیا انتخاب شده بود ، دو سال قبل موفق شد نشان طلایی فوتبال آسیا را دریافت کند.

هما بهزادی در سال های گوشه نشینی دهه های ۶۰ و ۷۰ درحالی که با پیشنهادهای خوبی برای خروج از ایران مواجه شده بود ، همین جا ماند در کنار فرزندانش  علی و شاهین و در کنار همسرش آذر. همین هایی که حالا در این لحظات نخست جدایی ، بالای سر جنازه اش اشک می ریزند.
همسر همایون بهزادی همسر فوتبالیست ها تشییع همایون بهزادی بیوگرافی همایون بهزادی

او پیشتر در تیم ملی فوتبال ایران بازی می‌کرد و بیشتر دوران باشگاهی‌اش را در باشگاه فوتبال شاهین گذراند.

وی دارای مدرک کارشناسی ادبیات فارسی بود.

بهزادی در سال ۱۹۶۷ به تیم پیکان پیوست و پس از آن در بهار سال ۱۹۶۸ به پرسپولیس منتقل شد. در همان سال به خاطر مصدومیت شدیدی که از جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ به جا مانده بود به صورت قرضی از پرسپولیس به پیکان بازگشت. در نهایت و قبل از این که دوباره به پرسپولیس برگردد، همراه با پیکان قهرمان جام تهران شد. پس از آن در پرسپولیس ماند و همراه این تیم قهرمان لیگ ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴ شد.

از جمله افتخارات همایون بهزادی هتریک در بازی معروف پرسپولیس و تاج (استقلال) است که در ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ برگزار شد که با برتری شش بر صفر به سود پرسپولیس پایان یافت.

 

بهزادی در سال ۱۹۶۶ به همراه تیم ملی ایران به مقام دومی بازی‌های آسیایی تایلند رسید. هم چنین در سال ۱۹۶۸ قهرمان جام ملت‌های آسیا شد، زمانی که در چهار بازی چهار گل به ثمر رساند و نامش به عنوان یکی از بازیکنان گلزن جام سر زبان‌ها افتاد. بهزادی در بازی فینال گل تساوی ایران در مقابل اسراییل را زد که در نهایت ایران با برتری ۲ بر ۱ قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر برد. پس از آن و چهار سال بعد بهزادی همراه با تیم ملی ایران توانست قهرمان جام ملت‌های آسیا ۱۹۷۲ شود.

سر طلایی

همایون بهزادی در زمان بازی اش در پرسپولیس و تیم ملی، یکی از بهترین مهاجمان زمان خودش بود و در قدرت سر زنی نظیر و مانند نداشت. به خاطر قدرت سرزنی و گلزنی اش و همچنین پرش‌های بلند به همایون سرطلایی معروف شده بود.

 او پیش از سرمربی گری، به واسطه کاپیتانی تیم و قدرت رهبری‌اش در غیاب آلن راجرز، سرمربی آن زمان پرسپولیس تیم را تمرین می‌داد و مربیگری می‌کرد. او در اواخر سال ۱۳۵۳ به سرمربیگری پرسپولیس رسید و دست به جوان گرایی زد.

او در جام تخت جمشید ۱۳۵۳ و ۱۳۵۴ هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت. نخستین بازی او به عنوان مربی بازی دوستانه‌ای با ملوان بود که پرسپولیس آن بازی را ۳–۱ برد. بازی‌های رسمی او با باخت برابر راه‌آهن در جام تخت جمشید ۱۳۵۴ آغاز شد. پس از آن پرسپولیس ۲ برد و ۲ مساوی به دست آورد و آماده بازی با تاج شد.

پس از باخت ۳–۱ در هفدهمین شهرآورد تهران ادعا کرد که بازیکنان تاج، پیش از بازی مواد مخدر مصرف کرده‌اند. بنابر منابع، این ادعا احتمالاً صحت داشت و مسئولان ورزش ایران از جمله کامبیز آتابای، رئیس فدراسیون فوتبال ایران و علی عبده، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس او را به سکوت وادار کردند. این کار برای برای منفعت ملی و جلوگیری از ضربه خوردن تیم ملی فوتبال ایران در بازی‌های مقدماتی المپیک ۱۹۷۶ مونترال انجام شد، چرا که در صورت اثبات این ادعا بازیکنان تاج محروم می‌شدند و نمی‌توانستند برای ایران بازی کنند.

پس از این ماجرا و در پی اختلاف با عبده بهزادی از مربی گری پرسپولیس کنار گذاشته شد و بیوک وطنخواه مربی پرسپولیس شد. پرسپولیس در پایان جام تخت جمشید ۱۳۵۴ با وطنخواه به قهرمانی رسید.

همسر همایون بهزادی همسر فوتبالیست ها تشییع همایون بهزادی بیوگرافی همایون بهزادی

پس از آن بهزادی مربی تیم جوانان باشگاه فوتبال شهباز شد.

درگذشت

همایون بهزادی در اولین ساعات بامداد ۲ بهمن ۱۳۹۴ پس از طی یک دوره طولانی بیماری ریوی و قلبی در تهران پس از ۷۴ سال زندگی درگذشت. وی سال‌ها رئیس و عضو کمیته پیشکسوتان فدراسیون فوتبال هم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ