گرانترین و ارزانترین خودروهای وارداتی (۶ ماه اول ۹۶)
گمرک ایران گرانترین و ارزانترین خودروهای وارداتی در ۶ ماه گذشته را اعلام کرد که خودروی پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ گرانترین خودروی وارداتی در نیمه اول سالجاری بوده است.
خبرگزاری مهر: خودروی پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ گرانترین خودروی وارداتی در نیمه اول سال جاری بوده است. در این مدت یک دستگاه خودروی پورشه ماکان ۲۰۱۷ از کشور امارات و از طریق گمرک شهید باهنر به ایران وارد شده که گرانترین خودروی وارداتی بود.
ارزش دلاری که در گمرک برای این خودرو قیمت گذاری شد و لقب گرانترین خودروی وارد شده را در ۶ ماهه اول سال جاری به خود اختصاص داد به ارزش ۱۰۱ هزار و ۷۶۲ دلار و ارزش ریالی آن ۳ میلیارد و ۳۰۱ میلیون و ۵۷۱ هزار ریال است که بر مبنای این قیمت حقوق و عوارض گمرکی از این خودرو دریافت شده است. این خودرو بنزینی ۴ سیلندر، ۱۹۸۴ سی سی، دنده اتومات با سقف کشویی و تودوزی چرم است.
خودروی سواری چانگان مدل نیوبنی تیپ ۵MT ساخت چین هم ارزانترین خودروی وارداتی به کشور در مدت یاد شده بود. ارزش دلاری ارزانترین خودروی وارداتی که از کشور چین و از طریق منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان وارد کشور شده ۵ هزار و ۶۶۳ دلار و ارزش ریالی آن ۱۸۳ میلیون و ۷۶۲ هزار و ۷۹۲ ریال بوده و بر مبنای ارزش گمرکی یاد شده حقوق و عوارض گمرکی از این خودرو دریافت شده است.
با پیاده سازی سامانه جامع گمرکی و الکترونیکی شدن تشریفات ترخیص تمامی کالاها ارتباط گمرک ایران با ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی الکترونیکی شده و پس از اخذ مجوز ثبت سفارش انواع خودرو با در نظر گرفتن مجوزهای ورود شامل استاندارد، نمایندگی رسمی و دیگر مجوزهای مرتبط با واردات خودرو اطلاعات ثبت سفارش به تفکیک شماره شاسی خودروهای وارداتی به صورت الکترونیکی در پنجره واحد تجارت فرامرزی قرار میگیرد.
در زمان ترخیص خودرو تمامی مشخصات هر دستگاه خودرو شامل نوع خودرو، نشان تجاری، تیپ، سال ساخت، مدل ساخت، کشور سازنده، تعداد سیلندر، حجم موتور، تعداد محور، تعداد چرخ، تعداد درب، رنگ، شماره شاسی، شماره موتور و نوع سوخت (بنزینی، دیزل، نیمه دیزل، گازسوز، دوگانه سوز یا هیبریدی) تطبیق داده میشود.
همچنین با کمک گمرک الکترونیک، گواهیهای ترخیص خودرو نیز به صورت الکترونیکی جهت شماره گذاری خودرو در اختیار مرکز شماره گذاری خودرو قرار میگیرد.
تعداد ۳۱ هزار و ۵۰۶ دستگاه خودرو از اماراتمتحده عربی به کشور وارد شده است. بر این اساس واردات از این کشور همچنان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. با وجود تاکید دستورالعمل و ضوابط واردات خودرو بر فعالیت نمایندگیهای رسمی شرکتهای مادر در دوره پساتحریم، اما همچنان شاهد واردات خودرو از کشورهای ثالث هستیم. به اعتقاد کارشناسان یکی از اصلیترین مزیتهای واردات خودرو از کشورهای مبدا، کاهش هزینه واردات خودرو به کشور است که این موضوع اثر جدی در عرضه خودرو در بازار کشور دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، اما بعد از امارات، فرانسه با واردات ۲ هزار و ۶۷۲ دومین مبدا واردات خودرو به کشور است. سهم این کشور از واردات خودرو ۶ درصد است. بعد از فرانسه، چین با یک هزار و ۹۱۴ دستگاه در رتبه سوم قرار دارد؛ بهطوریکه سهم این کشور در واردات کالا به کشورمان نیز تنها ۴ درصد است. کره نیز که یکی دیگر از مبداهای واردات خودرو به کشورمان است چند برند آن در بازار کشورمان فعال هستند، این کشور نیز با سهم ۴درصدی یک هزار و ۶۸۹ دستگاه خودرو به ایران وارد کرده است. در پایان اما نکته جالب توجه اینکه در حالی برخی برندهای ژاپنی نیز نمایندگی رسمی از این کشور اخذ کردهاند که در شش ماهه نخست سالجاری هیچ خودرویی از ژاپن به کشورمان وارد نشده است.