عملکرد و میزان فروش صنایع مس شهید باهنر (فباهنر) در سال ۹۷

0

درآمد عملیاتی مس شهید باهنر با نماد (فباهنر) طی دوره مالی ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۷درصدی داشته است و از میلغ ۴۱۲ میلیارد تومان در ۹ ماهه آذر ۹۶ به مبلغ ۶۸۹ میلیارد تومان در ماهه ۹۷ رسیده است.

شرکت در زمینه تولید انواع فرآورده‌های مسی و آلیاژهای مسی و برنجی شامل لوله‌های مسی، مفتولی و مقاطی مسی و برنجی، ورق و تسمه مسی، ورق و تسمه آلیاژ مس و نیکل و سایر آلیاژهای مسی و برنجی فعالیت دارد. بررسی روند درآمدی شرکت نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی شرکت طی دوره مالی ۹ ماهه منتهی به آذر ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۶۷درصدی داشته است و از میلغ ۴۱۲ میلیارد تومان در ۹ ماهه آذر ۹۶ به مبلغ ۶۸۹ میلیارد تومان در ماهه ۹۷ رسیده است. همچنین همسو با افزایش درآمد عملیاتی، بهای تمام شده محصولات شرکت افزایش یافته است اما برایند این دو منجر به رشد ۳ میلیارد تومانی سود عملیاتی شرکت شده است.

عملکرد شرکتها سود سهام مس شهید باهنر (فباهنر) تحلیل مس شهید باهنر (فباهنر) بورس نیوز اخبار مهم بورس اخبار مس شهید باهنر اخبار مس

افزایش درآمد عملیاتی شرکت را می‌توان در افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ فروش محصولات جستجو کرد. با توجه به افزایش نرخ دلار در سال جاری، مبلغ ریالی درآمدهای صادراتی شرکت با دنظر گرفتن افزایش در حجم فروش رشد چشمگیری داشته است. اما موضوع مهمتر نرخگذاری محصولات شرکت براساس قیمت LME می‌باشد که موجب شده است درآمد عملیاتی شرکت افزایشی باشد. عمده محصول شرکت را مس و فلزات مرتبط با ان تشکیل می‌دهند و بررسی روند قیمت این فلز در بازارهای جهانی نشان می‌دهد، از سال ۲۰۱۶ به بعد روند قیمتی این فلز افزایشی بوده است. بنابراین افزایش قیمت فلز مس، همسو با افزایش قیمت دلار موجب بالا رفتن نرخ فروش محصولات شرکت شده است و در نهایت منجر به افزایش ۶۷ درصدی درآمد شرکت شده است. البته باید در نظر داشت به دلیل عدم ثبات اقتصادی و نامناسب بودن فضای کسب و کار در سال ۹۷ افزایش هزینه تهیه مواد اولیه و خریدهای شرکت را به دنبال داشته است، از طرف دیگر به دلیل این فضای نامناسب در بازار حجم سفارشات کاهش داشته است.

اما بررسی دقیق‌تر صورت سود و زیان شرکت نشان می‌دهد که سود خالص شرکت در دوره مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷میلیارد تومان (معادل ۲۷ درصد) کاهش یافته است. دلیل اصلی کاهش سود خالص شرکت، افزایش هزینه مالی شرکت و کاهش درآمدهای غیرعملیاتی شرکت بوده است. هزینه های مالی در نه ماهه سال ۱۳۹۷ معادل ۲۱ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۴ درصد افزایش داشته است که علت افزایش هزینه مذکور نسبت به دوره مشابه سال گذشته عمدتاً به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و نیاز به سرمایه در گردش بالا و در نتیجه تامین مالی از طریق اخذ تسهیلات بوده است. همچنین سایر درآمدها غیرعملیاتی در نه ماهه اول سال ۱۳۹۷ معادل ۳ میلیارد تومان بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به میزان ۸۷ درصد کاهش داشته است که برایند این دو موضوع موجب کاهش سود خالص شرکت شده است.

با توجه به شرایط گفته شده برای ۹ ماه سال جاری برایند کلی مثبت بوده است اما برای ماه‌های اتی با توجه به شرایط نابسمان اقتصادی و تحریمی شرکت در معرض ریسک فروش از ناحیه تحریم و ریسک تآمین نقدینگی به دلیل بالا رفتن هزینه تامین مواد اولیه جهت تولید محصولات قرار دارد. و این امر می‌تواند شریک را در معرض کاهش فروش و کاهش سود عملیاتی قرار دهد. و افزایش هزینه‌های مالی برای تامین نقدینگی در شرایط بحرانی و شرایط افزایش نرخ مواد اولیه  به قیمت LME، می‌تواند سود خالص شرکت را کاهش دهد. علاوه بر ریسک فروش و ریسک تآمین نقدینگی به واسطه بالارفتن تامین هزینه خرید مواد اولیه، ریسک افزایش قیمت مواد اولیه نیز این شرکت را تهدید می‌کند، البته با توجه به نرخ‌گذاری محصولات شرکت به قیمت بازار فلزات لندن، به نظر می‌رسد ریسک هزینه تولید محصولات پوشش داده شود، اما شرکت برای کنترل هزینه‌های غیرعملیاتی و هزینه‌های مالی و حفظ تعداد فروش در بازار داخل و خارج نیاز به استراتژی قوی دارد.

***

 شرکت مس شهید باهنر طی عملکرد ١ ماهه منتهی به فروردین ١٣٩٨ حدود ٢٨ میلیارد تومان درآمد از فروش محصولات خود کسب نمود.

عملکرد شرکتها سود سهام مس شهید باهنر (فباهنر) تحلیل مس شهید باهنر (فباهنر) بورس نیوز اخبار مهم بورس اخبار مس شهید باهنر اخبار مس

منبع : با اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ