نکات کاربردی درباره خلع ید

0

جای تعجب ندارد اگر با عنوان دعوی خلع ید آشنا نبوده و به تبع آن از موازین حقوقی آن نیز مطلع نباشید. قانون گذاری و برخورد شدید با متصرفان غیرقانونی اموال، بویژه اموال غیر منقول باعث شده است تا میزان چنین دعاوی در دادگاه های حقوقی و کیفری به شدت رو به کاهش باشد.

با این حال هنوز هم افرادی که با سوء نیت و یا بدون آن و به صورت غیر عمد، اموال قانونی دیگری را تصرف نموده و مسائل عدیده ای را برای مالک به وجود می آورند، قابل مشاهده هستند.

در این مقاله پس از ارائه یک توضیح اجمالی در خصوص دعوی خلع ید، نکات کاربردی و مواردی را که شما باید به عنوان عامه مردم از آن ها آگاه باشید، ذکر خواهیم نمود در ادامه با وکیل ملکی همراه باشید.

وکیل ملکی خلع ید

دعوی خلع ید به چه معناست؟

دعوی خلع ید در اسناد حقوقی با دو عنوان خلع ید به معنای اخص و خلع ید به معنای اعم ارائه شده است.

دعوی خلع ید در معنای اخص به معنای درخواست خواهان مربوط به رفع تصرف غیرمجاز متصرف غیرقانونی از مال غیر منقول خویش می باشد.

دعوی خلع ید در معنای اعم، علاوه بر خلع ید بر معنای اخص، دعوای تخلیه ید از ملک استیجاری، رفع تصرف عدوانی، رفع مزاحمت و ممانعت از حق را نیز شامل می گردد.

نکات کاربردی در خصوص دعوی خلع ید به معنای اخص و اعم

  • نحوه طرح دعوی خلع ید

در صورتی که دعوی مذکور را شامل خلع ید به معنای اعم بدانیم باید دعوی مطروحه با ذکر دقیق نام و عنوان خود همراه باشد. بنابراین خواهان نمی تواند دعوی تخلیه ید را با عنوان دعوی خلع ید به معنای اعم مطرح نماید.

همچنین است دعوی رفع تصرف عدوانی، دعوی رفع مزاحمت و یا رفع ممانعت از حق. لازم به ذکر است که دادخواست تنظیم شده با موضوعیت خلع ید، تنها خلع ید به معنای اخص را شامل می  گردد.

  • شرط مالکیت بر عین و یا منافع ملک مورد نظر

در دعوی خلع ید به معنای اخص، مالکیت قانونی خواهان، شرط اصلی پذیرش دعوی در مراحل مقدماتی طرح دعویست. در صورتی که  مالک دارای سند رسمی در این زمینه نباشد، ابتدا باید دعوی اثبات مالکیت را مطرح نموده و در صورت به نتیجه رسیدن در این دعوی، می تواند مبادرت به نتظیم دادخواست با عنوان خلع ید نماید.

در دیگر دعاوی زیر مجموعه خلع ید به معنای اعم، مالکیت بر مال مورد نظر شرط طرح دعوی نبوده و مالکیت بر منافع آن مال کفایت می کند؛ همانند طرح دعوی رفع تصرف عدوانی از متصرف ملک استیجاری.

  • ماهیت دعوی خلع ید

دعوی خلع ید به معنای اخص یک دعوی مالی بوده و ماهیت مالی دارد. دعاوی مالی از حیث هزینه دادرسی نیز با دعاوی غیرمالی متفاوت بوده و منوط به پرداخت هزینه دادرسی بیشتری می باشند.

دیگر دعاوی مربوط به خلع ید ( تصرف عدوانی، تخلیه ید، رفع مزاحمت و ممانعت از حق ) در عداد دعاوی غیر مالی بوده و هزینه دادرسی در این دعاوی پایین تر از دعاوی مالی و از جمله دعوی خلع ید به معنای اخص است که در این زمینه می توانید از وکیل حقوقی نیز مشاوره دریافت نمایید.

  • دعوی خلع ید در ملک مشاع

حق مشاع، حق تجاوز به حقوق دیگر شرکا را نمی دهد و دارنده حق مشاع، صرفا در محدوده ی حق خود و بدون اضرار به حقوق دیگر شرکا، قادر به تصمیم گیری در خصوص مال مشاع می باشد.

شریک مال مشاع می تواند به طرفیت و بر علیه شریک خود در خصوص تصرف غیرمجاز ملک مشاع، دادخواست خلع ید ( به معنای اخص ) مطرح نماید و در صورت نتیجه، از تمام ملک مشاع خلع ید می گردد.

در ملک مشاع هر گونه تصرف شریک و شرکا، منوط به دریافت اذن و مجوز از دیگر شرکاست و در غیر این صورت، هر گونه انتفاع وتصمیم گیری در خصوص آن، تجاوز به حقوق آن ها محسوب می گردد.

  • نکات جزیی در خصوص خلع ید
  • این دعوی در دادگاه محل وقوع ملک مطرح می گردد.
  • نوع رای صادره از دادگاه، در قالب حکم بوده و قابل تجدید نظر خواهی است.
  • در صورت قطعیت حکم خلع ید، متصرف باید ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، نسبت به رفع تصرف غیرقانونی اقدام نماید.
  • در صورت عدم اقدام متصرف غیر قانونی مبنی بر عدم تخلیه ملک، ضابطین قضایی وارد عرصه می شوند.
  • بازداشت و یا در رهن بودن ملک، مانع طرح دعوی خلع ید نمی گردد.
  • دعوی خلع ید می تواند شامل درخواست اجرت المثل ایام تصرف نیز باشد.
  • حق درخواست خلع ید، قابل انتقال از طریق ارث است.

 

مشاوره حقوقی خلع ید

حضور  وکیل در دعاوی ملکی نقش بسزایی در تسریع در روند رسیدگی و جلوگیری از تضییع حق  شما دارد. دعاوی ملکی همواره از دعاوی بسیار دشوار و سخت همراه با جزئیات بسیار بوده که هرکدام از این جزئیات می تواند نتیجه دعوا را تغییر دهد به همین منظور استفاده از مشاوره حقوقی و  ارتباط با وکیل متخصص ملکی می تواند در رسیدگی و پیگیری پرونده ملکی علی الخصوص دعوای خلع ید بسیار مفید به فایده و تاثیر گذار باشد . همچنین جهت مشاوره آنلاین نیز می توانید وارد سایت گروه حقوقی عدل جویان ، به آدرس اینترنتی https://adljooyan.com شده و از قسمت پرسش و پاسخ حقوقی جواب سوالات خود را به دست آورید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ