نحوه کنترل خشم و عصبانیت : روحیه خود را مدیریت کنید

0

به نظر می‌رسد همه این روزها عصبانی‌تر هستند – در ملاء عام، در اینترنت و غالباً در خلوت. عصبانیت یک احساس عادی است و به محافظت از ما کمک می‌کند، اما بی بند و باری، می‌تواند ما را ناخوشایند یا پرخاشگر کند و روابط ما را خراب کند.

متخصص روانشناسی کنترل خشم و عصبانیت روانشناسی شخصیت روانشناس دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی چرا عصبانی می شویم

و اگر هدف عصبانیت شخص دیگری قرار بگیریم، ممکن است خود را در حال له شدن روی پوسته‌های تخم مرغ ببینیم، یا از نظر رفتاری از نظر روحی یا جسمی آسیب ببینیم.

چرا عصبانی می‌شویم؟

کودکان نوپا احساس ناراحتی می‌کنند، اما هرچه بزرگتر می‌شویم، بیشتر ما متوجه می‌شویم که دیگران نیز نیاز دارند و بنابراین یاد می‌گیریم بدون از دست دادن کنترل، سازش کنیم و احساسات خود را بیان کنیم. با این حال، استرس، الکل، مواد مخدر یا احساسات و یادآوری‌هایی که با ما به طور ناعادلانه‌ای رفتار شده، می‌تواند باعث بروز انفجارهای ناگهانی شود که باعث تعجب و ناراحتی خود و دیگران شود. اگر ما از درگیری اجتناب کنیم، ممکن است خشم خود را به سمت داخل برگردانیم، و منجر به اضطراب، افسردگی یا خودزنی شود.

و برخی از ما ممکن است قربانی قلدری یا خشونت خانگی بشویم، زیرا برخی از افراد برای دستکاری دیگران از خشم استفاده می‌کنند و حتی ممکن است ما را به دلیل “عصبانی کردن” آنها سرزنش

وقتی عصبانی می‌شویم چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است به تدریج پیچیده شویم، یا کسی یا چیزی ممکن است ناگهان “دکمه‌های ما را فشار دهد” ، و باعث شود ما احمقانه، نادیده گرفته شویم، “کاملاً عصبانی شویم” یا بترسیم. افزایش میزان آدرنالین قلب و میزان تنفس، فشار خون، تنش عضلانی و تعریق ما را افزایش می‌دهد.

کلمات، لحن، چهره و زبان بدن ما ممکن است نشانگر عصبانی بودن ما باشد، تا زمانی که کنترل خود را بدست آوریم. خشم طولانی مدت و سرکوب شده می‌تواند منجر به سردرد، حالت تهوع، تحریک‌پذیری و ناراحتی‌های شکمی شود.

کمک‌های اولیه

آنچه را در داخل اتفاق می‌افتد تشخیص دهید و با شمردن تا ۱۰، نفس عمیق کشیدن، گفتن: “الان نمی‌توانم در مورد این بحث کنم” ، موضوع را تغییر می‌دهم یا خود را از شرایط دور می کنم، از فروپاشی جلوگیری کنید. اگر شخص دیگری عصبانی است، به این مسئله توجه کنید که و چگونه باید پاسخ دهید، کمک کنید یا درگیر شوید (حقیقت را ببینید).

مدیریت خشم

پس از آرام شدن، ماجرا را دوباره در ذهن خود تکرار کنید. اگر عصبانیت شما موجه بود، آیا می‌توانستید بهتر از پس آن برآیید؟ مواردی مانند زمان، مکان، کلمات استفاده شده را در نظر بگیرید، چه افراد بیشتری باید حضور داشته باشند، چه کسی از آنها پشتیبانی می‌کند یا آن را به صورت کتبی بنویسید.

اما اگر نمی دانید چرا “کنترل را از دست داده‌اید” یا اغلب بیش از حد واکنش نشان می‌دهید، این امر می‌تواند به شما کمک کند تا از مشاوره یا درمان شناختی رفتاری (که به ما کمک می‌کند بفهمیم افکارمان چگونه اعمال ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند) استفاده کنید. پزشک عمومی می‌تواند شما را معرفی کند – حتی در برخی مناطق برنامه‌های کنترل خشم وجود دارد.

ورزش و یک سبک زندگی سالم می‌تواند به شما در کاهش استرس کمک کند، و ممکن است لازم باشد از الکل یا مواد محرک دیگر نیز خودداری کنید.

۴ راه برای آرام‌کردن افراد عصبانی

۱. به آنها نگویید که آرام شوند، صدا را بلند کنید یا آنها را لمس کنید – این ممکن است آنها را آرام کند.

۲. فاصله خود را حفظ کرده و مسیر فرار خود را بررسی کنید. اگر احساس خطر کردید، آنجا را ترک کنید و یا کمک بگیرید.

۳. احساسات آنها را تایید کنید وگرنه آنها مدام به شما خواهند گفت. چیزی مثل این بگویید، “من می‌بینم که شما واقعاً از این موضوع ناراحت هستید.”

۴- انتقاد، توهین، تهدید یا تعمیم دادن (“شما همیشه” یا “من هرگز”) ممکن است شرایط را تشدید کند. در عوض، از آنها بخواهید که بگویند دقیقاً چه چیزی اشتباه است، و آنچه می‌خواهند / نیاز دارند را توضیح دهند.

منبع : مجله سلامت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ