وارث جدید پیراهن بزرگان استقلال در تیم ملی/ از مظلومی و روشن تا …

0

استقلال نیوز – پیکارهای فوق‌العاده حساس تیم ملی در چارچوب مرحله انتخابی جام جهانی از فردا شب در بحرین آغاز می‌شود و برای قدم اول باید مقتدرانه هنگ‌کنگ را شکست دهیم.

یکی از مهم‌ترین ارکان قدرت تیم ما در حال حاضر، برخورداری از خط حمله بسیار قدرتمند است. بدون شک مهره‌هایی همچون سردار آزمون و مهدی طارمی می‌توانند پشت همه تیم‌های آسیایی را بلرزانند و استفاده درست از آنها زمینه‌ساز افزایش قابل توجه آمار گل‌های زده تیم ایران می‌شود.

البته در چنین شرایطی نمی‌توان از مهدی قایدی هم غافل شد چون این بازیکن جوان قطعاً می‌تواند در مسابقات حساسی که کار گره خورده است، نقش خود به عنوان اسلحه نامرئی تیم ملی را به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

اگرچه گاهی از قایدی به عنوان بازیکن پشت مهاجمان استفاده می‌شود ولی او یک فوروارد است و حالا وارث پیراهن و رتبه‌ای که پیش از او در اختیار چند بازیکن بزرگ استقلال بود و تیم ملی خاطراتی خوش و فراموش‌نشدنی از آنها دارد.

گل‌ فراموش‌نشدنی سر طلایی

مرحوم غلامحسین مظلومی یکی از اولین و بهترین مهاجمان تاریخ استقلال در تیم ملی بود. فورواردی فوق‌العاده فرصت‌طلب که نقش مؤثری در بسیاری‌ از تورنمنت‌های ملی در دهه ۵۰ برای ما ایفا کرد.

گلزنی و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا و بازی‌های آسیایی، حضور در پیکارهای المپیک ۱۹۷۶ مونترال و گل بسیار حساسی که وارد دروازه کوبا در آن مسابقات کرد و باعث راهیابی ایران به مرحله حذفی فوتبال المپیک شد از جمله کارهای بزرگی بود که این فوروارد فقید با پیراهن تیم ملی انجام داد.

تنها حسرت مظلومی، نرسیدن به جام جهانی بود. یک مصدومیت موجب شد فوروارد فقید تاج (استقلال) از حضور در جام جهانی آرژانتین محروم شود و چنین موقعیت ارزشمندی را از دست بدهد. بازیکنی که به واسطه قدرت سرزنی خود در میان استقلالی‌ها به سر طلایی معروف بود.

رکورد جاودانه روشن

بهترین مهاجم تاریخ استقلال در تیم ملی بدون هیچ شک و تردیدی حسن روشن است. فورواردی فوق‌العاده سرعتی و تکنیکی که شاید اگر الان فوتبال بازی می‌کرد، یکی از لژیونرهای موفق اروپایی ما بود. روشن در همان ابتدای جوانی توانایی منحصر به فرد خود را نشان داد و فیکس تیم ملی شد تا طعم حضور در جام ملت‌ها، المپیک و جام جهانی را بچشد و تحت عنوان بازیکن ثابت برای تیم ملی ایران به میدان برود.

این مهاجم در پیکارهای انتخابی جام جهانی  ۱۹۷۸ آرژانتین با وجود مصدومیت برای تیم ملی بازی کرد و با گلزنی مقابل پرو نام خود را در زمره گلزنان این تورنمنت معتبر قرارداد. حسن روشن تا امروز تنها فوتبالیست ایرانی است که توانسته با پیراهن تیم ملی در جام ملت‌ها، المپیک، جام جهانی و بازی‌های آسیایی به عنوان چهار تورنمنت بزرگ فوتبال گل بزند.

مرد روزهای جنگ

دهه ۶۰ برای فوتبال ایران به معنای واقعی کلمه دهه محدودیت بود. کشور درگیر جنگ شده و طبیعی بود در چنین شرایطی ورزش از جمع اولویت‌های اصلی خارج شود به همین خاطر استعدادهای فوق‌العاده درخشان ما در آن مقطع هرگز نتوانستند به حق واقعی خود در فوتبال دست پیدا کنند.

البته با وجود همه این سختی‌ها، تیم ملی باز هم تشکیل می‌شد و به مسابقات مهم می‌رفت. در نیمه اول دهه ۶۰، عبدالعلی چنگیز یکی از بهترین فورواردهای استقلال و تیم ملی به حساب می‌آمد و بازی‌های خوب او هنوز در یادها مانده است.

مهاجمی که در یک دوره جام ملت‌ها و یک دوره بازی‌های آسیایی حضور یافت و خورشید بازی‌های ملی او پس از ماجرای معروف «استعفای ۱۴ نفره» غروب کرد.

البته چنگیز و نسل چنگیز بسیار بدشانس بودند چون تیم ملی ایران به واسطه جنگ تحمیلی، اصلاً در پیکارهای انتخابی جام‌های جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ شرکت نکرد.

نمایش خوب مرفاوی

نیمه دوم دهه ۶۰ هم شاهد حضور یک مهاجم استقلالی دیگر در ترکیب فیکس تیم ملی بودیم. صمد مرفاوی که در زمره بازیکنان کشف شده توسط شادروان پرویز دهداری بود قبل از پیوستن به استقلال، با تیم ملی به جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر رفت.

نمایش‌ مرفاوی با پیراهن تیم ملی در آن مقطع واقعاً مورد توجه بود. از حضور مؤثر در بازی‌های آسیایی پکن و قهرمانی با تیم ملی در آن پیکارها تا گل‌های ارزشمندی که در جدال رفت جام بین قاره‌ای وارد دروازه الجزایر کرد.

مرفاوی در دو جام ملت‌ها و یکدوره بازی‌های آسیایی بازیکن تیم ملی بود که حاصل آن یک عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی پکن و یک مقام سومی در جام ملت‌های آسیا است.

رسیدن به جام جهانی

استقلال  تابستان سال ۸۲  رضا عنایتی را به خدمت گرفت. بازیکنی که با وجود کسب عنوان آقای گلی در اولین دوره رقابت‌های لیگ برتر، باز هم آن‌طور که باید شناخته شده نبود.

عنایتی خیلی زود توانست با سایر استقلالی‌ها هماهنگ شود و برانکو ایوانکوویچ سرمربی وقت تیم ملی را وادار کند تا او را به جام جهانی ببرد.

مهاجم گلزن آبی‌پوشان در دو دوره جام ملت‌ها عضو کاروان تیم ملی کشورمان شد و افتخار حضور در جام جهانی  ۲۰۰۶ را نیز به دست آورد.

البته او در  جام جهانی مجال بازی پیدا نکرد و تمام مسابقات را از روی نیمکت تیم ملی دید. اتفاقی که البته بازیکنان بسیاری در سراسر جهان حسرت همان را هم را می‌خورند.

میراث ارزشمند؛ وارث با لیاقت

حالا مهدی قایدی در حالی روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند یا تحت عنوان بازیکن ثابت و ذخیره وارد میدان خواهد شد که فوتبالدوستان از مهاجمان استقلالی تیم ملی طی ۵۰ سال گذشته خاطرات خوشی دارند.

قایدی صاحب یک میراث ارزشمند شده و تا اینجای کار نیز نشان داده که می‌تواند وارث با لیاقتی تلقی شود.

قطعاً نمایش مؤثر فوروارد جوان استقلال در بحرین موجب خواهد شد تا مربیان تیم ملی در آینده نقش پررنگ‌تری برای باشو در نظر بگیرند.

اخبار فوتبال داخلی اخبار استقلال تهران (آخرین و جدیدترین خبرها)

وارث جدید پیراهن بزرگان استقلال در تیم ملی/ از مظلومی و روشن تا …

ساتین

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ