گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

0

 معامله‌گران در روز سه شنبه معتقد بودند افزایش قیمت لحظه آخری در بازار پولبک بوده، به این معنی که قیمت یک بار دیگر به سطح قبلی میرسد و پس از آخرین بوسه خداحافظی با این سطح دوباره وارد فاز نزولی می‌شود. این گروه اعتقاد داشتند بازار ارز به همین دلیل هنوز کف بازار را شناسایی نکرده است.

در روز چهارشنبه بازار ارز با نرخ ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان باز شد و تا ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان نیز پایین آمد اما در آخر وقت معاملاتی، دوباره به بالای ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت؛ این اتفاق  فرضیه پولبک را زیر سوال برد و این موضوع نشان داد ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان کف بازار است.

این حمایت درحالی اتفاق افتاد که بازار ارز و معامله‌گران به شدت در معرض اخبار مثبت بودند که می تواند قیمت دلار را نزولی کند، لغو تحریم‌های تجاری و آزادسازی منابع بلوکه شده در کره جنوبی و ژاپن، دو خبری بود که جریان کاهشی در بازار ارز را تقویت کرد و همین خبرها موجب ریزش تا ۲۴ هزار و۳۵۰ تومان شد اما در ادامه قیمت دلار دوباره به بالای ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان برگشت.
برخی عقیده داشتند این برگشت، ناشی از خبری بود که روزنامه لبنانی زده که در آن گفته سیاست فشار حداکثری ترامپ در دوره بایدن نیز به شکل جدیدی اجرا می‌شود. اما عده دیگری اعتقاد داشتند بازار فعلا پتانسیل کاهش قیمت به ابتدای مرز ۲۴ هزار تومان را ندارد. آن‌ها به این نکته اشاره می‌کردند که نوعی از تقاضا در بازار وجود دارد که ترمز کاهش قیمت شده است، مثلا بخشی از صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی در این چند روزه دنبال دلار بودند و قیمت نیز برایشان اهمتی نداشت. بنابراین تا وقتی که از این جنس تقاضا در بازار وجود دارد، اثر انتظارات به صورت آنی ظاهر نمی‌شود. اتفاق دیگر به کاهش عرضه در بازار بر می گشت برخی از صرافان دلارهای صادراتی را با قیمت های بالا خریده بودند و در زمان کاهش قیمت حاضر به عرضه با زیان نبودند.

چشم انداز بازار ارز در روزهای آتی

روز سه شنبه گفته شد بسته بودن بازار ارز هرات می‌تواند موجب افزایش تسویه در بازار تهران شود و این افزایش تسویه در بالا بردن قیمت دلار نقش دارد، اما  بعد از خبرهای مثبتی که به بازار رسید عده‌ای از معامله‌گران روی این تحلیل خط کشیدند و معتقد بودند که چشم بازار بیش از هرات به وین است، احتمالا باتوجه به جو مثبت وین، تعطیلی هرات تاثیر زیادی در بازار نخواهد داشت.


خرید سکه با پول اختلاسی

معامله‌گران از بسته شدن حساب یک سکه فروش خبر می‌دادند که ۴۰۰ سکه فروخته بود. ظاهرا خریدار سکه منابع یا پول خرید را از طریق اختلاس بدست آورده و با خرید سکه به نحوی پولشویی انجام داده است. با شناسایی فرد اختلاسگر و ردیابی پول‌ها به فروشنده سکه رسیدند و حساب‌های این فرد را تا تکمیل بررسی‌ها بستند، این خبر روی معاملات سکه اثر کاهشی داشت

 

 

گزارش میدانی اکو ایران از بازار ارز و سکه

اقتصاد نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ