خلافی خودرو چیست؟ +عکس

0

خلافی ماشین چیست

خلافی خودرو ، در حقیقت لیستی از مجموعه جرائم خودرو می باشد . رانندگان بر اساس خلاف هایی که در امر رانندگی انجام می دهند توسط پلیس توقیف و جریمه می شوند و این جریمه ها در پرونده آن خودرو که راننده با آن مرتکب جرم شده ثبت می گردد . به اصطلاح به این لیست پرونده « خلافی ماشین » می گویند که با مراجعه به پلیس +۱۰ می توانید خلافی خودروی خود را استعلام کنید .

در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی فقط برگه خلافی خودروهایی داده می شود که جمع جرایم آنها کمتر از مبلغ ۱۰ میلیون ریال است. برای دریافت برگه تخلفات رانندگی با مبلغ بیش از ۱ میلیون تومان باید به راهنمایی رانندگی مراجعه شود.

هزینه دریافت این برگه ۲۷ هزار تومان و همچنین تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجرائیات (بررسی کسر خلافی) ۲۵ هزار ریال است. بابت هر ردیف تخلف قابل اعتراض ۲ هزار ریال دریافت می شود.

در صورتی که خلافی متقاضی بیشتر از ۳ برگ باشد باید به ازاء هر صفحه اضافه ۲ هزار ریال (دویست تومان) پرداخت شود.

البته امروزه با سیستم الکترونی پلیس راهور ناجا می توانید به صورت اینترنتی خلافی ماشین را دریافت کنید . در سایت پلیس راهور بخشی برای دریافت خلافی خودرو در نظر گرفته شده است. البته بنا به اطلاعات مندرج در این صفحه، اطلاعات ارائه شده برای استعلام آفلاین بوده و میزات خلافی تا تاریخ مندرج در همان صفحه به کاربران ارائه می شود.

معمولا این تاریخ برای ۴ یا ۵ روز قبل از استعلام است. به نظر می رسد، آفلاین بودن این استعلام دو علت اصلی دارد. اولا از هنگام صدور تا ورود قبض های جریمه ساعاتی یا روزهایی فاصله است. دومین دلیل برای عدم برقراری ارتباط با سامانه اصلی است تا امنیت پایگاه داده راهنمایی و رانندگی تامین شود.

برای دریافت استعلام خلافی تنها به بارکد پستی ۸ رقمی درج شده در پشت کارت یا بر روی سند خودرو نیاز دارید. البته برای جلوگیری از اختلال سایت توسط ماشین های هک، علاوه بر وارد کردن کد فوق باید کد کپچای موجود در سایت را نیز وارد نمایید.

مشاهده خلافی خودرو خلافی خودرو جریمه خودرو

انواع جریمه خودرو چیست؟

۴ نوع جریمه خودرو وجود دارد که عبارتند از تسلیمی، الصاقی، دوربینی و دوبرگی.

جریمه مادی خلافی رانندگی

جریمه مادی ماشین همان سبک قدیمی جریمه کردن است. اگر در رانندگی، تخلفی از شما سرباز زند، فیش کاغذی مبلغ جریمه صادر می‌شود. اگر افسر پلیس در نزدیکی‌تان بود، قبض جریمه به شما تحویل می‌شود، این جریمه در پرونده سوابق رانندگی شما نیز ثبت می‌گردد. در هنگام مراجعه تان به سامانه‌هایی که در ادامه مطرح می‌کنیم، این جریمه را می‌توانید مشاهده نمایید.

جریمه نمره منفی

دیده شده است که بعضی رانندگان برای جریمه مادی ماشین خود ارزشی قائل نیستند؛ بنابراین، پلیس برای سختگیری بیشتر، قوانین نمره منفی را در رانندگی لحاظ می‌کند. یعنی: علاوه بر جریمه مادی، نمره منفی خلاف به شما تعلق می‌گیرد. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است.

اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. همان طور که می‌دانید، نداشتن گواهینامه به معنای عدم امکان نشستن پشت فرمان و رانندگی است. اگر شما در این شرایط پشت رل بنشینید و از بدشانسی، تصادفی را نیز تجربه کنید، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد.اگر برای بار دوم، تعداد نمرات منفی شما به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه‌تان به مدت طولانی‌تر شش ماه توقیف می‌شود و نمی‌توانید رانندگی کنید. رسیدن امتیاز منفی رانندگی شما به ۲۰ با پیامد بسیار ناراحت کننده‌ای همراه است: باطل شدن گواهینامه رانندگی. خدا به دادتان برسد!!! چون باطل شدن گواهینامه همانا و دویدن و رفتن سر کلاس رانندگی و آزمون‌ آیین نامه و شهری همان.

جریمه توقیف خودرو

یک دسته از خلاف‌ها هم  وجود دارند که با توقیف بی برو و برگرد خودرو همراهند. در چنین شرایطی، علاوه بر عدم امکان رانندگی ، شما باید جریمه توقیف خودرو را نیز بپردازید.مثال‌های این جرایم رانندگی:

  • تصادفات منجر به جرح فوت
  • نداشتن بیمه‌نامه شخص ثالث
  • ارتکاب همزمان دو تخلف
  • هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن در جا
  • مستی یا استفاده از مواد مخدر و روان‌گردان
  • رانندگی با وسیله نقلیه فاقد مدارک

هستند. در جرایم توقیف خودرو، راننده باید کار و زندگی خود را کنار بگذارد، علاوه بر پرداخت مفاصا حساب تخلفات رانندگی، با ارائه اصل مدارک:

  • مالکیت یا وکالت ‌نامه رسمی
  • همچنین اصل قبض پارکینگ

به ستادهای ترخیص، نسبت به آزادسازی وسیله نقلیه خود اقدام نماید.

چگونه پلیس خودروی شما را جریمه می کند؟

نیروی انتظامی از شیوه‌های متنوعی برای ثبت جرایم رانندگی استفاده می‌کند:

روش ثبت خلافی با دوربین

امروزه با مکانیزه شدن تجهیزات، بسیاری از فرایندهای کنترلی راحت‌تر شده اند. دوربین‌های ثبت تخلف رانندگی به عنوان دستیار پلیس راهور کار می‌کنند.این دوربین‌ها بسته به هدف  و کارکرد خود، یک سیستم نظارتی هوشمند برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات رانندگی هستند. برخی از این دوربین‌ها، پلاک خودروهای خاطی را ثبت می‌کنند  و برخی دیگرسرعت خودروها را بررسی و ثبت می‌کنند. بسته به اینکه چه تکنولوژی در دوربین به کار رفته است، کارایی و عملکرد دوربین متفاوت خواهد بود.

در صورت چشم پوشی از شیطنت رانندگانی که  موانعی برای دیده نشدن پلاک خودرو به صورت عمدی پدید می‌آورند، ایده ثبت خلافی با دوربین سبب تاثیرات مثبتی در رانندگی افراد شده است:  بعضی رانندگان از ترس جریمه و دوربین از بسیاری از تخلفات چون رد شدن از محدوده، طرح دوربین های زوج و فرد اجتناب می کنند. همچنین، بسیاری از کاربران ترافیک با اجرایی شدن طرح ثبت تخلف سرعت و سبقت غیر مجاز توسط دوربین ها،  با همان سرعت مطمئنه و پیشنهاد شده رانندگی کنند.

روش تسلیمی برگه جریمه رانندگی

در روش تسلیمی برگه خلافی، همان طور که از نامش پیداست، پلیس برگه جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، مشخصات خودرو، نوع تخلف‌، محل و زمان تخلف و مشخصات افسرتکمیل می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد.

چرا اعتراض کنیم وقتی امکان اعتراض برای جریمه‌های تسلیمی وجود ندارد؟؟ در این روش احتمال بروز خطا در بررسی تخلف پایین است؛ از طرف دیگر، خود راننده نیز شاهد و ناظر ماجرا است! جالب است بدانید اگر جریمه تسلیمی پرداخت نشود، پس از گذشت ۶۰ روز، ۲ برابر خواهد شد.

روش خودداری از گرفتن قبض جریمه

همه ما تجربه دیدن پلیس راهور را در کنار جاده یا خیابان داشته‌ایم. این قشر زحمتکش جامعه به کنترل و تسهیل ترافیک می‌پردازند. گاهی نیز هشدا‌رهایی به رانندگان خاطی می‌دهند. این هشدار می‌تواند در قالب درخواست کنار زدن راننده خلافکار در کنارگذر مسیر باشد. ولی  برخی رانندگان خامی کرده و به هشدار پلیس نیروی انتظامی توجه نمی‌کنند. این اشتباه رانندگان به جریمه منجر خواهد شد. بعضی صاحبان خودرو هم به کنار گذر می‌روند ولی جریمه را نمی‌پذیرند. هر دوی این واکنش‌ها سبب تشدید جرایم می‌گردد.

مشاهده خلافی خودرو خلافی خودرو جریمه خودرو

روش الصاقی برگه جریمه رانندگی

در این روش، شما مرتکب تخلف رانندگی نظیر پارک ممنوع می‌شوید؛ ولی پلیس هنگام جریمه می‌بیند که جا تر است و بچه نیست. بنابراین پلیس قبض جریمه را صادر کرده و در زیر شیشه برف پاک کن قرار می‌دهد. شما هنگام برگشت به خودرو‌، جریمه را مشاهده کرده و حالتان گرفته می‌شود.

ممکن است در این شرایط به این فکر بیفتید که آیا امکان دارد به این جریمه اعتراض کرد؟ در پاسخ باید گفت بله امکان اعتراض به این جریمه وجود دارد اما این که نتیجه موفقیت آمیزی داشته باشد بعید به نظر می‌رسد.زیرا خوشبختانه یا برابر با شانس بد شما افسر به اندازه‌ای زمان داشته که تخلف مربوطه را بررسی نماید. اگر شما از پرداخت جریمه الصاقی سرپوشی کنید یا در زمان تعیین شده اقدام به پرداخت آن نکنید، این جریمه دوبرابر خواهد شد.

روش دو برگی جریمه رانندگی

گاهی طبق روش خودداری، پلیس برگه جریمه را صادر کرده و به راننده فرمان ایست می‌دهد. ولی راننده سهوا یا عمدا خودرو را برای دریافت برگه جریمه متوقف نمی‌کند. در این شرایط، افسر راهور دو برگه جریمه را پر می‌کند. برگه اول به جریمه رانندگی و برگه جریمه دوم به عدم توجه راننده به فرمان پلیس مربوط است.

جریمه کرونایی خودرو

 شاید با خواندن این تیتر یک آه از ته دل بکشید و یاد جریمه‌هایی بیفتید که در دوره‌ی کرونا برای خودروی شما درنظر گرفته شده است. حال بهتر است از این فکر و خیال بیرون آیید و تا پایان دوره کرونا محدودیت‌ها را رعایت نمایید، جان هم وطنان شما با حرکت نکردن خوردوی شما به دیار خاطراتتان نجات می‌یابد.

اصلش را بخواهید نوعی دیگر از جریمه‌ها که در این ایام درنظر گرفته شده است جریمه‌های کرونایی‌ست که دارای دو دسته‌ی جریمه‌های تردد درون شهری و بین شهری‌ست، در زیر هر یک از آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

جریمه کرونایی تردد درون شهری

هنگامی که ساعت ۱۰ شب تا ۳ عصر در خیابان‌ها بی‌هدف چرخ می‌زنید دوربین‌های وظیفه شناس از خودروی‌ شما عکس‌برداری کرده و ۲۰۰ هزاز تومان ناقابل را برای جیب شما درنظر می‌گیرند.

جریمه کرونایی تردد بین شهری

چقدر در رسانه‌های اجتماعی، در صدا و سیما، از زبان پرستاران و پرشکان شنیده‌ایم که نباید به شهرهایی که کرونا امانشان را بریده و در وضعیت قرمز قرار دارند سفر کنیم. آنقدر گوش ندادیم و بی‌تفاوت از کنار این بیماری و خطراتش گذشتیم تا برایمان جریمه‌ی ۱ میلیونی درنظر گرفتند! در حقیقت وقتی با پلاک غیربومی در شهرهای قرمز کرونایی تردد داشته باشیم باید سر کیسه را شل کرده و یک میلیون تومان را پرداخت نماییم.گاهی اوقات مثل مرداد ماه ۱۴۰۰ با شیوع وحشتناک کرونای دلتا، حتی اجازه عبور نیز داده نمی‌شود.

همچنین جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ورود به شهرهای نارنجی درنظر گرفته شده است.

منبع : finds.ir  و bimeh.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ