فرق بین کاردانی پیوسته و ناپیوسته چیست

0

فرق بین کاردانی پیوسته و ناپیوسته | کاردانی پیوسته و ناپیوسته چیست | منظور از کاردانی پیوسته چیست | کاردانی پیوسته چند سال است | کاردانی پیوسته دانشگاه آزاد چیست

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته

شاید دانستن تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته، پرسش برخی از افراد باشد که با تعریف هر یک به این سوال پاسخ داده می شود.

در کاردانی پیوسته، شما بدون رفتن به پیش دانشگاهی و بلافاصله پس از دریافت مدرک دیپلم وارد مقطع کاردانی می شوید، ولی اگر بعد از اخذ دیپلم به پیش دانشگاهی بروید و سپس در دانشگاه ثبت نام کنید، کاردانی ناپیوسته می گویند.

کاردانی پیوسته و ناپیوسته دو سال زمان می برد و یکی دیگر از وجه مشترک های این دو کاردانی یکسان بودن، اعتبار مدرک و آینده تحصیلی است. اصل مهم در تفاوت این دو کاردانی علاوه بر مسیر تحصیلی مختلف، در رشته ها و مدارک تحصیلی پذیرفته شده هم با یکدیگر فرق دارند.

کاردانی ناپیوسته کاردانی پیوسته

دانشگاه‌های دارای مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته

برای ثبت‌نام کاردانی پیوسته می‌توانید از دانشگاه‌های آزاد، فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی اقدام کنید؛ اما کاردانی ناپیوسته علاوه بر دانشگاه آزاد، در دانشگاه سراسری (روزانه و شبانه) و غیرانتفاعی هم تدریس می‌شود.

شرایط ثبت‌نام کاردانی پیوسته و ناپیوسته

برای کاردانی پیوسته شما می‌توانید بعد از گذراندن سه سال دبیرستان/فنی و حرفه‌ای/کاردانش، بدون گذراندن دوره پیش‌دانشگاهی برای رشته موردنظر خود در دانشگاه ثبت‌نام کنید، درصورتی‌که برای ثبت‌نام کاردانی پیوسته باید حتما دوره پیش‌دانشگاهی را گذرانده باشید و یا مدرک دیپلم نظام قدیم داشته باشید.

نکته دیگر در تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته، شرکت در آزمون کنکور است؛ شما برای ثبت‌نام کاردانی پیوسته نیازی به شرکت در کنکور ندارید و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌پذیرد؛ درحالی‌که برای انتخاب رشته‌های ناپیوسته باید در کنکور شرکت کنید. البته دانشگاه آزاد ثبت‌نام کاردانی ناپیوسته بدون کنکور هم دارد.

تفاوت دیگر کاردانی پیوسته و ناپیوسته در ارتباط رشته‌های تحصیلی دیپلم و کاردانی است. برای انتخاب رشته‌های کاردانی پیوسته نیاز است که رشته انتخابی و رشته دیپلمتان مرتبط باشند اما در کاردانی ناپیوسته نیازی به ارتباط بین رشته انتخابی و رشته دیپلم نیست.

ملاک پذیرش در کاردانی بر اساس سوابق تحصیلی چیست؟

در تمام مقاطع تحصیلی اعم از دوره کاردانی، وقتی دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرد ملاک عمل را معدل داوطلب و ارتباط رشته تحصیلی وی با رشته انتخابی‌اش قرار می‌دهد.

درصورتی‌که رشتهٔ انتخابی شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه از زیرمجموعه‌های رشته دیپلمتان باشد، معدل دیپلم شما با ضریب ۱۰۰ درصد اعمال خواهد شد، در غیر این صورت بسته به میزان ارتباط دو رشته انتخابی و قبلی شما این عدد کمتر خواهد شد.

در مقطع کاردانی در چه رشته‌هایی می‌توان به تحصیل پرداخت؟

اکثر رشته‌هایی که در مقاطع تحصیلی کارشناسی تدریس می‌شوند در مقطع کاردانی نیز وجود دارند.

البته ممکن است بعضی رشته‌ها در بعضی دانشگاه‌ها فقط پذیرش با آزمون داشته باشند و برخی دیگر فقط بر اساس معدل دانشجو بپذیرند.

هم‌چنین احتمال دارد بعضی رشته‌ها در بعضی دانشگاه‌ها تدریس نشوند. برای اطلاعات دقیق‌تر باید به دفترچه انتخاب رشته هر دانشگاه مراجعه کنید.

دفترچه انتخاب رشته همه دانشگاه‌ها به‌جز دانشگاه آزاد بدون کنکور در اواخر مردادماه بر روی وب‌سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد؛ و برای دریافت «دفترچه انتخاب رشته کاردانی و یا کاردانی ناپیوسته دانشگاه آزاد بر اساس سوابق تحصیلی» باید در همان تاریخ به وب‌سایت رسمی دانشگاه آزاد مراجعه نمایید.

نکته جالبی که در مورد رشته‌های کاردانی وجود دارد، رشته‌های دانشگاه علمی کاربردی است. ازآنجاکه این دانشگاه با هدف آماده کردن دانشجویان برای اشتغال ایجاد شده، لذا رشته‌هایی را متناسب با نیاز مشاغل ایجاد کرده که متفاوت از رشته‌های سایر دانشگاه‌هاست. برای اطلاع از رشته‌های جالب دانشگاه علمی کاربردی پیشنهاد می‌کنم حتماً مطلب معرفی رشته های علمی کاربردی را بخوانید.

در ضمن رشته‌های بدون کنکور دانشگاه سراسری در مطلب کاردانی بدون کنکور معرفی شده‌اند.

شانس قبولی در مقطع کاردانی چقدر است؟

ازآنجا همه دانشگاه‌ها پذیرش بدون کنکور در این مقطع تحصیلی دارند، شما به‌راحتی می‌توانید در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود پذیرش شوید. البته به درصد اثرگذاری معدلتان در پذیرش توجه داشته باشید. هرچند به دلایلی که ذکر شد، شانس قبولی شما در رشته و دانشگاه دلخواهتان بالاست ولی می‌توانید با بالا نگه‌داشتن معدل خود، قبولی‌تان را تضمین کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ