آرامگاه مختار ثقفی کجاست در کدام شهر و کدام کشور

0

آرامگاه مختار کجاست ، مختار در کجا دفن شده است ، آرامگاه مختار در کدام شهر است ، آرامگاه مختار در کدام کشور است ، قبر مختار کجاست

آرامگاه مختار ثقفی کجاست در کدام شهر و کدام کشور

مختار بن ابی‌عبید ثقفی، از شخصیت‌های مشهور شیعه در سده اول هجری است که پس از واقعه عاشورا، در کوفه قیام کرد و موفق شد از قاتلان امام حسین (علیه‌السّلام) انتقام بگیرد و بیشتر آنها را به سزای اعمال خود برساند.

مختارنامه قبر و آرامگاه مختار

مزار مختار ثقفی، امروزه در زاویه جنوب غربی حرم مسلم بن عقیل، متصل به دیوار مسجد کوفه قرار دارد. قبر وی، به مرور زمان، از بین رفت و محل آن نامشخص گردید؛ تا اینکه شیخ عبدالحسین تهرانی، معروف به شیخ العِراقَین، که از سوی حکومت قاجار به قصد بازسازی عتبات عالیات، به عراق آمده بود، در گوشه‌های مسجد کوفه به جست‌جوی آرامگاه مختار پرداخت تا آن را بازسازی کند. آنها در آغاز در محل دکه بزرگی که مقابل حرم‌ هانی بن عروه در صحن مسلم بن عقیل و متصل به دیوار مسجد بود، به جست‌جو پرداختند و آن را حفر کردند. اما نشانه‌های حمامی را در آنجا یافتند و مشخص شد که اینجا، محل قبر مختار نیست. پس از آن، سیدرضا، فرزند سیدمحمدمهدی بحرالعلوم به او گفت که هرگاه پدرش، از گوشه شرقی کنار دیوار مسجد کوفه (محلی که امروزه به عنوان قبر مختار شناخته می‌شود) عبور می‌کرد، می‌گفت: «برای مختار سوره فاتحه بخوانیم».
شیخ العراقین دستور داد تا آن محل را کندند و سنگی آشکار شد که روی آن، نوشته شده بود: «این قبر مختار بن ابی‌عبید ثقفی است». بدین ترتیب، مشخص شد که آرامگاه مختار، آنجاست. تاریخ عمارت قبر مختار، سال ۱۲۸۵ ه. ق، بیان شده است.

براقی، سیدحسین، تاریخ کوفه، ص۱۱۳.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ