امیرالمومنین در کدام جنگ با قاریان قرآن جنگیدند

0

امیرالمومنین در کدام جنگ با قاریان قرآن جنگیدند ، حضرت علی در کدام جنگ با قاریان قران جنگید ، جنگ امام علی با قاریان قران

امام علی (ع) در کدام جنگ با قاریان قرآن جنگید

جنگ نهروان (به عربی : معرکه النهروان)؛ نبردی بود که در ۹ صفر ۳۸ قمری بین سپاهیان علی بن ابی طالب و خوارج روی داد.

پیش بینی حضرت علی ازسرنوشت شوم  «قاری قرآن نمازشب خوان» که جهنمی (خوارج) شد.

شیخ عباس قمی می نویسد:سحرگاهی، امام علی وکُمیل بسوی مسجد کوفه می رفتند،در هنگام عبور ازکنارخانه‌ (حَروُریّه) -که ظاهراً نماز شب خوانده و مشغول تلاوت بود، صدای تلاوت قرآنش به گوش می‌رسید.. أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّیْلِ سَاجِدًا وَقَائِمًا یَحْذَرُ الْآخِرَهَ وَیَرْجُو رَحْمَهَ رَبِّهِ ۗ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ ۗ إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٩زمر﴾…آیا کسی که شب را به اطاعت خدا به سجود و قیام پرداخته و از عذاب آخرت، ترسان و به رحمت الهی امیدوار باشد، با کسی که شب و روز به کفر و عصیان مشغول است یکسان خواهد بود!؟…

​«کُمیل» در دل خود آهی کشید. صدای دلنشین قرآن، آن هم در دل شب و از لبان یک انسان شب زنده دار، او را به نشاط آورد،در دل آرزو کرد که ایکاش مثل این مرد مؤمن بودم، ولی چیزی بر زبان نیاورد.

امام متوجه ماجرا شد، به کمیل گفت: صدای دلنشین این شخص تو را نفریبد، این قاری قرآن، از اهل جهنم است که به زودی راز این مطلب را به تو خبر خواهم داد.

مدتی از این جریان گذشت، تا این که ماجرای خوارج نهروان (۳۸ق) پیش آمد و آنها بر ضد علی (ع) اعلام جنگ کردند و در سرزمین نهروان، جنگ خونینی بین سپاه علی (ع) با سپاه خوارج درگرفت و همه خوارج (جز ۹ نفر فراری) کشته شدند.

جنگ به پایان رسید، خوارج شکست سختی خوردند ، کمیل در جبهه همراه امیرالمومنین (ع) بود، امام  به کمیل رو کرد و گفت: با من بیا سپس هر دو نفر به اتفاق هم کنار کشته ها رفتند، حضرت علی علیه السلام نوک شمشیر را بر سر یکی از کُشته ها نهاد و گفت: «ای کمیل !امّن هو قانت آناء اللّیل… این سر همان شخصی است که نیمه شب این آیه قرآن را می خواند و تو را مجذوب ساخته بود!»

«کُمیل» امام را بوسید و از آرزوی جاهلانه خود استغفار کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ