سه دهک اول چه کسانی هستند | دهک ۱ تا ۳ چه کسانی هستند

0

سه دهک اول یارانه بگیران چه کسانی هستند ، دها لو و دهک دوم و دهک سوم چه کسانی هستند

دهک ۱ تا ۳ چه کسانی هستند

تعریف سه دهک اول درآمدی چیست و چه کسانی را شامل می‌شود؟

در مرحله جدید طرح ملّی کالابرگ الکترونیکی تمامی خانوار‌های دهک‌های اول تا سوم به همراه خانوار‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) مشمول افزایش ۳۰ درصدی یارانه شدند.

علیرضا عسگریان، استفاده از این طرح برای مشمولین کاملاً اختیاری عنوان کرد و گفت: شرط تخصیص افزایش اعتبار و تثبیت قیمت، استفاده حداقل ۲۰۰ هزار تومان از یارانه ۴۰۰ هزار تومانی برای خرید کالابرگ است.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه سه دهک اول درآمدی شامل ۲۹ میلیون نفر است، اضافه کرد: میزان اعتبار افزایش‌یافته پس از خرید ۲۰۰ هزارتومانی، معادل ۱۲۰ هزار تومان اعتباری است که باید این مبلغ جدید نیز از سبد خریداری شود.

دهک بندی با آزمون وسع انجام می‌شود

در سال‌های گذشته، دهک‌بندی با توجه به میزان درآمد خانوار انجام می‌شد اما پس از آن تصمیم بر این گرفته شد که غربالگری دهک‌ها بر اساس «آزمون وسع» صورت گیرد.

در این باره در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان توضیحاتی ارائه شده است. غربالگری در آزمون وسع بر اساس مولفه‌هایی مانند تعداد اعضای خانوار، جنسیت سرپرست خانوار، تعداد خودرو، مجموع ارزش خودرو، تعداد ملک اظهاری، تعداد سفرهای خارجی، گردش حساب، شغل افراد و غیره انجام می‌شود. همچنین، مواردی مثل معلولیت و بیماری‌های خاص هم در این غربالگری مد نظر قرار می‌گیرند.

پیشتر، اطلاعاتی هم در مرکز آمار ایران درج شده بود که نشان می‌داد کدام خانواده با چه میزان درآمد به چه دهکی تعلق دارد. اگر هزینه کل یک خانوار به طور متوسط ۳.۳ نفره، حدود ۷۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه باشد، این یعنی در دهک اول قرار می‌گیرند و جزو ۱۰ درصد فقیرترین خانوارهای کشور هستند. در ضمن، اگر هزینه خانوار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد در دهک دوم و اگر هزینه دو میلیون تومان باشد، در دهک سوم قرار می‌گیرند.

سه دهک دو دهک پایین جامعه دهک بندی

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

خبر ۱۱ خرداد ۱۴۰۲

علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ با حضور در رسانه ملی توضیحاتی درباره افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه سه دهک اول درآمدی ارائه و اظهار کرد: سه دهک اول به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته می شوند، اما در ماه اول به صورت آزمایشی ما یارانه و افزایش یارانه‌ای را به مددجویان امداد و بهزیستی اختصاص می دهیم.

وی افزود: به عبارتی از سیزدهم این ماه یارانه مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را با توجه به طرح جدید شارژ می کنیم. در واقع مددجویان، بخشی از سه دهک هستند و امیدوار هستیم در ماه‌های آتی همه افراد در این سه دهک پوشش یابند و اگر تصمیم گرفته شود در ادامه به دهک‌های بالاتر تسری پیداکند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعداد مشمولان این سه دهک گفت: هر دهک بین دو میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار هستند. به عبارتی ۷.۸ میلیون نفر در هر دهک درآمدی داریم. براین اساس کل یارانه بگیران ما ۷۸ میلیون نفر می شوند. ۲۴ میلیون نفر در سه دهک درآمدی اول مستقر هستند. مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بین ۷ تا ۸.۵ میلیون نفر هستند و تقریبا یک دهک هستند که در فاز اول مشمول طرح می شوند.

میزان هزینه دهک های ۱ تا ۱۰ در سال ۱۳۹۶

رتبه‌بندی خانوارها به شکل گروه‌های هزینه‌ای به این صورت است که هزینه‌های سالانه دهک اول کمتر از ۷٫۵‌ میلیون تومان، دهک دوم بین  ۷٫۵ تا ۱۰‌ میلیون تومان، دهک سوم ۱۰ تا ۱۲‌ میلیون تومان، دهک چهارم ۱۲ تا ۱۶٫۵‌ میلیون تومان، دهک پنجم  ۱۶٫۵ تا ۱۹٫۵‌ میلیون تومان، دهک ششم  ۱۹٫۵ تا ۲۷‌ میلیون تومان، دهک هفتم ۲۷ تا ۳۶‌ میلیون تومان، دهک هشتم  ۳۶ تا ۴۸‌ میلیون تومان، دهک نهم ۴۸ تا ۶۰‌ میلیون تومان و دهک دهم بیشتر از ۶۰‌ میلیون تومان است. بر اساس این آمار در ‌سال ۱۳۹۶ ثروتمندترین گروه درآمدی جامعه سالانه بیش از ۶۰‌ میلیون تومان و کم‌درآمدترین گروه کمتر از ۷٫۵‌ میلیون تومان در یک‌ سال هزینه کردند. به آن معنا که ثروتمندان در آخرین ‌سال آماری (۹۶) حداقل ۵۲.۵‌ میلیون تومان بیشتر از فقرا هزینه کردند.

بر اساس آمارهای مرکز آمار در ‌سال ۱۳۹۶ خانوار‌ متعلق به دهک‌های پایین جامعه در طول یک‌ سال کمتر از ۱۰‌میلیون تومان و خانوار متعلق به دهک‌های بالای جامعه بیشتر از ۴۸‌میلیون تومان هزینه اعم از خوراکی و غیر خوراکی داشته‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ