پهلوی چند سال حکومت کرد

0

پهلوی چند سال حکومت کرد

حکومت پهلوی از آغاز تا پایان

پهلوی آخرین دودمان پادشاهی ایران (۱۳۰۴ خورشیدی تا ۱۳۵۷ خورشیدی) است که پس از دودمان قاجار، در ایران پادشاهی کردند . پایان کار حکومت پهلوی مصادف با انقلاب ۱۳۵۷ بود که به جمهوری اسلامی تبدیل شد.

حکومت پهلوی در چه سالی تاسیس شد

رضاخان میرپنج با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ به قدرت رسید و وزیر جنگ شد و سیدضیاء نخست‌وزیر شد، پس از سه ماه، سیدضیاء از نخست‌وزیری برکنار شد و قوام به جای او نخست‌وزیر شد و رضاخان وزیر جنگ باقی‌ماند. بعدها وی به مقام رئیس‌الوزرایی رسید.

محمدرضا پهلوی از ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شاه ایران بود. محمدرضا شاه طی کودتای ۲۸ مرداد، به قدرت بازگشت.

در سال ۱۳۳۲ با پشتیبانی سازمان اطلاعات و امنیت خارجی انگلیس و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، کودتایی برای برکناری مصدق به راه افتاد. با شکست خوردن کودتای ۲۵ مرداد، محمدرضاشاه ایران را ترک کرد اما با موفقیت کودتای ۲۸ مرداد، مصدق برکنار شد و محمدرضا شاه به ایران بازگشت.

رضا شاه چند سال حکومت کرد

رضاشاه (۲۴ اسفند ۱۲۵۶ – ۴ مرداد ۱۳۲۳) که با عنوان رسمی اعلی‌حضرت همایونی، شاهنشاه خطاب می‌شد، بنیان‌گذار دودمان پهلوی بود که از سال ۱۳۰۴ تا ۱۳۲۰، شاه ایران بود. او پیش‌تر، از سال ۱۳۰۰ تا ۱۳۰۴، وزیر جنگ و از سال ۱۳۰۲ تا ۱۳۰۴، نخست‌وزیر ایران بود.

رضاشاه دوران خردسالی را در فقر گذراند. او از ۱۲ سالگی به نظام پیوست .. در ۲۵ دی ۱۲۹۹، او از سوی ژنرال انگلیسی ادموند آیرونساید به عنوان فرمانده قوای قزاق منصوب شد و دو ماه بعد، در کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹، نیروهای قزاق به فرماندهی او، تهران را تصرف کردند. رضاشاه ابتدا در مقام وزیر جنگ، و سپس در ۵ آبان ۱۳۰۲، با فرمان احمدشاه قاجار به منصب نخست‌وزیری گمارده شد و دو سال بعد، به پادشاهی رسید.

پهلوی (۱۳۰۵ تا ۱۳۵۷ میلادی)

ردیف نام تولد/مرگ سلطنت طول دوره حکومت نسبت با سلف
۱ رضاشاه ۲۴ اسفند ۱۲۵۶ – ۴ مرداد ۱۳۲۳ ۴ اردیبهشت ۱۳۰۵ – ۲۴ شهریور ۱۳۲۰ ۱۵ سال
۲ محمدرضاشاه ۴ آبان ۱۲۹۸ – ۵ مرداد ۱۳۵۹ ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ – ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ ۳۷ سال پسر
مجموع ۱۳۰۴–۱۳۵۷ ۵۲ سال
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ