چرا ماشین اسقاطی گران شد | چرا خودروهای فرسوده گران شده
خودروهای اسقاطی را گران نخرید؛ فریب برخی دلالان را نخورید؛ احتمالا همانند واردات کامیون و کشنده، برای تسهیل واردات خودرو، برای اسقاط معادل ریالی از واردکنندگان اخذ شود. خودروهای قدیمی با قیمتهای خارج از تصور پیکان ۴۰۰ میلیون تومان پراید ۷۷ صندوق دار ۶۰۰ میلیون تومان شد.
چرا قیمت خودرو فرسوده بالا رفت و چرا ماشین فرسوده گرانه شده این سوالی است که از خود پرسیده اید، برخی شنیدهها حاکی از آن است که افزایش قیمت پیکان و سفتهبازی پیرامون آن ناشی از خبری است که درخصوص اسقاط خودروهای فرسوده منتشر شده است. برخی از فعالان بازار خودرو میگویند سفتهبازان شایعه کردهاند که ترخیص خودروهای وارداتی مشروط به اسقاط خودروهای فرسوده است و با این دست فرمان در حال بازار گرمی و سفته بازی از آب گلآلود هستند.
چرا ماشین اسقاطی گران شد
چند ساعت اخیر انتشار رگباری آگهیهای فروش خودروی پیکان، فضای دیوار و شیپور را به تسخیر خود درآورده است. موضوع قابلتامل، قیمتهای نجومی این آگهیهاست. براساس رصد فرهیختگان، پیکان با ۲۰ تا ۲۵ سال کارکرد بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان آگهی شده است. موضوع جالبتوجه دیگر، تکرار عجیبوغریب و کلافهکننده این آگهیهاست.
این اقدام ظاهرا از سوی سفتهبازان و با هدف قیمتسازی صورت میگیرد، موضوعی که در روزهای اخیر مورد انتقاد رئیسجمهور و وزیر اقتصاد قرار گرفت. در این خصوص رئیسجمهور خواستار ساماندهی سکوهای انتشار آگهی و جلوگیری از قیمتسازی این سکوها شد و وزیر اقتصاد نیز پیشنهاد در نظر گرفتن جرایم پلکانی و در نهایت لغو مجوز سکوهای متخلف را مطرح کرد.
البته این خبر چندان جدید نیست و ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲ رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده گفت تمامی خودروهای وارداتی اعم از نو و کارکرده، برای شمارهگذاری باید گواهی اسقاط داشته باشند. برخی منتقدان این الزام قانونی میگویند خودرویی اسقاط نمیشود و صرفا با کاغذبازی، افرادی صاحب میلیاردها تومان رانت میشوند و مهمتر از آن، با این الزام قانونی عملا قیمت خودروهای وارداتی افزایش شدیدی هم خواهد داشت.
چرا خودروهای فرسوده گران شده
یک مقام آگاه در وزارت صمت به «فرهیختگان» گفت مردم به چند دلیل فریب سفتهبازان آگهیهای فروش خودروهای فرسوده به قیمتهای گزاف را نخورند. وی در پاسخ به سوال فرهیختگان که ماجرای گرانی عجیب خودروهای فرسوده و ازجمله آگهی فروش ۵۰۰ میلیون تومانی پیکان ۲۰ و ۲۵ ساله چیست، گفت ظاهرا سفتهبازان در بازار شایعه کردهاند که قرار است در قبال خارج کردن خودروهای فرسوده، خودروهای وارداتی ترخیص شوند. اما در این خصوص باید به چند نکته توجه داشت.
نکته اول اینکه برای واردات نیاز به برگه اسقاط است نه خودروی فرسوده! برگه اسقاط نیز مطابق آیین نامه دولت که در حال تصویب بوده، قیمت گذاری می شود. یعنی قیمت برگه اسقاط را سازمان حمایت تعیین می کند و هر برگه اسقاط نمیتواند از حدود ۳۰ میلیون تومان فراتر رود.
نکته دوم هم اینکه، فرض کنید همانند آنچه که در خصوص برگه اسقاط برای تولید داخل رخ دهد و قیمت برگه اسقاط را برخی از اعضای اتحادیه اسقاط بخواهند بالا ببرند، در این صورت همانند آنچه که در تولید داخل رخ داد و اگر اختلالی در روند تولید ایجاد شود، دولت لایحه ای را به مجلس می برد که به جای برگه اسقاط، یک و نیم درصد قیمت خودرو به صندوقی برای دادن وام به مالکین خودروی فرسوده برای جایگزینی داده شود و عملا دولت اجازه نخواهد داد که قیمت گواهی اسقاط از میزان یک و نیم درصد قیمت خودرو بالاتر رود.
نکته سوم: تمرکز اصلی واردات روی خودروهای برقی است که از دادن برگه اسقاط معاف هستند!
نکته چهارم اینکه، مطابق قانون؛ تردد خودروهای فرسوده در کلانشهرها ممنوع خواهد شد پس خودروی فرسوده با توجه به وضع عوارض بالا روی آن، بی ارزش تر از قبل خواهد شد و گران خریدن آن هیچ توجیهی ندارد و صرفا برای مالک هزینه های جانبی فراوان ایجاد می کند.
بنابراین حالا که بازار خودرو ریزشی است و حتی در سامانه یکپارچه خودروهای عرضه شده متقاضی ندارد و بیش از پنجاه درصد انصراف می دهند، مردم فریب تبلیغات و شایعات دلالها برای گرانفروشی خودروهای فرسوده را نخورند و توجه داشته باشند که قیمت برگه اسقاط هیچ زمانی از یک و نیم درصد قیمت خودرو بالاتر نخواهد رفت!
هزینههای قانونی واردات خودروهای کارکرده
- ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی (از جمع ارزش گمرکی و حقوق ورودی)
- ۱ درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر
- نیم در هزار ارزش گمرکی عوارض پسماند
- عوارض واردات خودروهای بنزینسوز و هیبریدی به میزان ۱۰ درصد ارزش گمرکی
- درصورت واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی، ۲ درصد مالیات علیالحساب.
- هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif
- گواهی اسقاط خودرو برای پلاک هر خودروی ترخیص شده ۱.۵ درصد ارزش خودرو
- ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو بر اساس سند ترخیص برای شمارهگذاری (عوارض راهنمایی و رانندگی ) و ۳ درصد ارزش گمرکی در زمان شمارهگذاری
- هزینه نقل و انتقال دارایی عوارض شهرداری در زمان پلاک بسته به نوع خودرو
خیلی هم خوب ، پولدارها ماشینهای اسقاطی را از رده خارج می کنند ؛ قشر متوسط هم که ماشین اسقاطی داره ، یه ماشین صفر ایرانی می خره . معامله خوبی هست . پولدار بجای پول گمرک بده ، ماشین اوراق می خره . دو طرف هم راضی . خوب وزیر اقتصاد و نماینده مجلس مگه نمی خوان ، ماشین اوراقی از رده خارج بشه . روش خوبیه ، نزدیک انتخابات که چند برابر جواب میده .
در عوض اونی که ماشین نداره یه ماشین دست دوم اسقاطی هم نمیتونه بخره ماشین نو هم که گرانهخب اینی که نداره چی باید کنه
ماشین وارد بشه خودروی داخلی ارزان میشه
دولت اگه دولت باشه و حاکمین دولت باهوش و باسواد باشند صد سال اجازه نمیدن یه مشت دلال مفت خور راحت طلب( که فقط از دور زدن قانون و رانت مبالغ میلیاردی به جیب میزنن) کوچکترین سوء استفاده ای از این طرح کنن.اولا کارشناسان دولت قیمت خودرو رو مشخص میکردن و قیمت اون هم زیر ۱۰۰ میلیون نهایتا میزدن.ثانیا میبایست حداقل یکسال از انتقال سند خودرو بنام مالک گذشته باشه.ثالثا اصلا اجازه تردد به این خودروها نمیدادن و…با این حرکتها فقط تسهیلات به مالکین واقعی تعلق میگرفت.نه اینطور قیمتها رو سرسام آور کنن و هرج و مرج ایجاد کنن.