بازیگر نقش طغای در سربداران کیست +عکس

0

بازیگر نقش طغای در سریال سربداران کیست

بازیگر نقش طغای در سربداران

فیروز بهجت‌ محمدی در نقش طغای تیمور در سریال سربداران بازی کرده بود. دلیل انتخاب فیروز بهجت‌ محمدی برای نقش طغای صدای خاص و صورت او بود ضمن اینکه نقش‌های او در تئاترهای عباس جوانمرد را هم دیده بودم. البته این نکته را هم باید یادآور شوم که انتخاب اول من برای نقش طغای، محمد مطیع بود. وقتی بیژن محتشم( گریمور) به من گفت بهجت محمدی تُرک است و به درد این نقش نمی‌خورد در پاسخ به او گفتم چیزی به نام طراحی وجود دارد که از آن طغای می‌سازد.

بیوگرافی فیروز بهجت‌ محمدی بازیگران سریال سربداران اسامی بازیگران فوت شده ایرانی

سریال سربداران به کارگردانی محمدعلی نجفی در دی ماه ۱۳۶۲ از تلویزیون پخش شد. داستان سربداران بر اساس قیام سربداران خراسان به رهبری شیخ حسن جوری علیه استیلای مغول بر ایران ساخته شد.

در سال ۷۸ به علت مرگ ناگهانی بهجت محمدی، نقش او در سریال «نرگس» به کارگردانی شاپور قریب که در برنامه سیمای خانواده پخش می شد، نیمه کاره ماند و ادامه نقشش را رضا خندان ایفاگر شد.

فیروز بهجت محمدی، هنرپیشه مرد ایرانی در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۱۵ در شهر تبریز به دنیا آمد. او در زمینه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر فعالیت می‌کرد و تا مقطع دیپلم به تحصیل پرداخت. فیروز بهجت محمدی در سن ۶۳ سالگی و در تاریخ ۲۲ دی ماه سال ۱۳۷۸، از دنیا رفت. او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان در سال ۱۳۳۸ به حرفه بازیگری تئاتر روی آورد. وی در سال ۱۳۴۸ با بازی در فیلم “گاو” ساخته داریوش مهرجویی، وارد عرصه نمایش‌های تلویزیونی و سینما شد و در طول سال‌های ۱۳۳۸ تا ۱۳۷۸ در صنعت هنر فعالیت داشت.

بیوگرافی فیروز بهجت‌ محمدی بازیگران سریال سربداران اسامی بازیگران فوت شده ایرانی

طغای تیمور در سربداران کیست

طغای تیمورخان یکی از شاهزادگان مغول بوده است که در سریال سربداران توسط فیروز بهجت‌ محمدی ایفا شده و کار گریم آن را جلال الدین معیریان انجام داد و در سریال به طغای معروف بود. طغای پس از مرگ آخرین پادشاه مغول ابوسعید بهادرخان در دوره ایلخانان رویارو با پشتیبانی بزرگان مغول خراسان ادعای ایلخانی کرد.

به گفته استاد معیریان گریم طغال به دلیل عدم وجود مستندات ، سنگ نوشته و یا الگوهای مشخص بسیار سخت بوده است. تغاتیمور تا سال ۷۳۳ (قمری) از ملازمان ابوسعید بهادرخان (در غرب ایران) بود. در این سال پدرش «سودی کاون» در می‌گذرد و او به دستور ابوسعیدبه خراسان رفته و در آنجا اقامت می‌گزیند. پس از ۳ سال یعنی ۷۳۶ (قمری) ابوسعید (ظاهراً در پی مسمومیت) می‌میرد. در زمانی کمتر از چند ماه پس از مرگ ابوسعید ، آنگاه که ارپاگان، موسی‌خان و محمد خان عنوان ایلخانی را بر خود می‌نهند، تغاتیمور نیز به جمع مدعیان ایلخانی می‌پیوندد.

با این تفاوت که او در خراسان بود و تبارش به جوجی قسار (برادر چنگیز) می‌رسید ولی ۳ تن دیگر در آذربایجان و پیرامون آن بودند و تبارشان به چنگیزمی‌رسید. تغاتیمور ۲ بار به سمت غرب ایران یعنی سلطانیه و عراق عجم لشکر کشید اما هر ۲۲ بار ناکام بود. علت اصلی ناکامی‌اش هم عدم استقبال امرای مغول غرب ایران از او بود. پس از این ناکامی‌ها با اینکه تغاتیمور دست از ادعای ایلخانی نکشید اما تلاش برای افزایش قدرت را هم کنار گذاشت و به خراسان و گرگان بسنده کرد. دورهٔ پادشاهی او ۱۷ سال یعنی از ۷۳۷ تا ۷۵۴ (قمری) ادامه داشت و سرانجام به دست «خواجه یحیی کرابی» امیر سربداران کشته شد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ