شب یلدا چند شنبس / شب یلدای ۱۴۰۲ چند شنبه است

0

شب یلدا امسال چند شنبست شب چله امسال چند شنبهس

شب یلدای ۱۴۰۲ چند شنبه است

کسی چه می داند شاید یلدا وقت اضافه ی روزگار است برای گفتن دوستت دارم های در دل مانده …

تاریخ دقیق شب یلدای ۱۴۰۲

پنجشنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۲
۱۴۰۲/۰۹/۳۰

الخمیس، ٠٨ جمادی‌الثانی ١۴۴۵
١۴۴۵/٠۶/٠٨

Thursday, 21 December 2023
۲۰۲۳/۱۲/۲۱

شب یلدا چه روزی است شب یلدا چند شنبه است شب یلدا شب چله تاریخ شب یلدا

شب یلدا چند شنبس ۱۴۰۲

شب یلدا ۱۴۰۲ مصادف است با روز پنجشنبه ۳۰ آذر؛ یعنی پنجشنبه شب.

تاریخ شب یلدا در تقویم شمسی: پنج شنبه ۳۰ آذر ماه سال ۱۴۰۲ (یا ۱۴۰۲/۰۹/۳۰)

تاریخ شب یلدا در تقویم میلادی: پنج شنبه ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳ (یا December 21 2023 | 2023/12/21)

تاریخ جشن یلدا در تقویم قمری: ۷ جمادی الثانی ١۴۴۵ (یا ۱۴۴۵/۰۶/۰۷)

سنت شب یلدا در خراسان

در این استان، این شب را به عنوان شب چله و یا چل نشینی میشناسند و به ندرت به آن شب یلدا میگویند. یکی از مراسم جالب آنها شب نور است. در این شب همه باید هنگام رفتن به مهمانی چراغی به همراه داشته باشند. به دلیل تعداد زیاد چراغ ها، مردم به این مراسم سفارشی شمعدانی می گویند. یکی دیگر از رسوم ضروری آنها تهیه شیرینی کفبیخ است که مردم آن را نمایانگر سنت های خراسان رضوی و جنوبی می دانند.

اگر اهل خراسان هستید حتما با مراسم تدفین در این روز آشنا هستید. مراسم کف کردن با ریشه گیاهی به نام چوبک شروع می شود. پس از خیساندن در آب و جوشاندن آن را در ظرف سفالی بزرگی می ریزند. مردم همچنین درخت انار را با دسته های نازک چوب می زنند تا کف کند. سپس با شیر مخلوط می کنند و با مغز گردو و پسته می خورند.

سنت شب یلدا در اصفهان

همه ما پدربزرگ ها و مادربزرگ های خوبی داریم که مشتاقانه منتظر دیدن ما در مناسبت های خاص هستند. در اصفهان مردم برای نشان دادن احترام پشت چهارپایه خانه پدربزرگ و مادربزرگشان جمع می شوند. در این شب آنها خاطرات خود را به یکدیگر یادآوری می کنند. معمولا بزرگترها قصه می گویند و برای بقهی فال حافظ میگیرند و یا شاهنامه می خوانند. تازه عروس ها طبق معمول مجبورند برای همسرشان هزینه کنند و هدیه بخرند. اصفهانی ها زمستان را بر اساس جشن شب یلدا به دو قسمت «چله» و «چله کوچک» تقسیم می کنند. چله از اول روز تا دهم بهمن ادامه دارد و چله کوچک تا ۳۰ بهمن ادامه دارد.

سنت شب یلدا در همدان

حتما شما هم شب یلدا را با گرفتن فال حافظ می شناسید. در همدان هم مردم فال جالبی به نام فال حافظ میگیرند. بیایید نگاهی به آن بیندازیم. ابتدا همه در یک اتاق می نشینند. سپس پیرزنی شعری را بارها و بارها می خواند و دختربچه پس از پایان هر شعر، روی پارچه ای نتراشیده بخیه می زند. در نهایت میهمانان به ترتیبی که نشسته اند، شعر پیرزن را به فال خود می دانند. در اکثر خانواده های این شهر رسم بر این است که در جشن، همه آجیل یا میوه با خود به خانه دیگری ببرند. به این ترتیب برای آن شب دورهمی های صمیمی و حسرت خواهند داشت. همچنین بسیاری از مردم همدان را با خونگرمی و مهمان نوازی می شناسند.

سنت شب یلدا در لرستان

مردم لرستان با لهجه شیرین خود شب یلدا را اولین نمایش قاره نامیده اند. علاوه بر فال حافظ، گرفتن فال چهل سرو نیز در میان آنها رایج است. همچنین یکی از آداب جالبی که باعث صمیمیت آنها با یکدیگر می شود این است که شال یا چادر را از پشت بام همسایه دراز می کنند و از یکدیگر آجیل و میوه می گیرند. آنها همچنین هنگام چیدن آجیل و میوه به زبان خود شعر می خوانند. مردم لرستان بنا به ذائقه خود غذایی به نام شربت گندم درست می کنند که برای تهیه آن در شربت خیس می کنند. سپس نمک و زردچوبه به آن اضافه می کنند و در نهایت مواد را روی ساج تفت می دهند. بادام و گردو و کشمش و لوبیا سیاه را نیز باید با آن مخلوط کرد. پیشنهاد میکنم امتحانش کنید!

سنت شب یلدا در آذربایجان

مگر ممکن است آذربایجان در بین تمام استان های کشور آیین خاصی برای شب یلدا نداشته باشد؟ مردم آذربایجان هنگام بریدن هندوانه معتقدند که پیرمرد باید اولین قاچ را درست کند و در همان زمان عبارت «قادا بلمیزی بو گجه کاسدوخ» یعنی «ما امروز بلای خود را بریدیم» را بخواند. از غذاهای لذیذ آذربایجان برای شب یلدا می توان به سوپ شیر، قروقه و حلوای گردو اشاره کرد. بیایید نگاهی به یکی از آداب و رسوم جالب آنها بیندازیم. قبل از غروب آفتاب، پدر عروس باید برای دختر و دامادش بسته ای بفرستد که حاوی یک تکه هندوانه، میوه، آجیل، شیرینی، یک تکه پیراهن با کفش و یک چادر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ