پشت پرده انتخاب رنگ سال ۲۰۱۵ / در پنتون چه میگذرد؟
رنگ سال، یکی از موضوعات بحثبرانگیز است. برخی آن را مانند دستوری آسمانی پیگیری میکنند و تلاش میکنند در همه چیز و همه جا آن را لحاظ کنند. برخی دیگر آن را سمبل مصرفگرایی غربی میدانند و ابزاری برای اینکه انواع پوشاک و محصولات مصرفی جدید، بتوانند در میان محصولات قدیمی، جایی برای خود در دل و جیب مشتریها بیابند.
در این میان، بعضی دیگر نیز آن را سلیقهٔ بخشی از طراحان مد میدانند که میکوشند عقیدهٔ خود را بر این بازار پیچیدهٔ پراکنده و پر مدعی، تحمیل کنند. برخی رسانهها هم انتخاب این رنگ را، دعوا و جنجالی نرم اما سرسختانه بین طراحان مد در سراسر جهان و تلاشی برای قدرتنمایی آنها معرفی میکنند.
مستقل از اینکه کدام دیدگاه را بپذیریم، شاید جالب باشد بدانید که «لئاتریس آیزمن» مدیر موسسه پنتون، غول شگفت انگیزی است که در پانزده سال گذشته، رنگ سال را انتخاب کرده است.
آیزمن، توضیح میدهد که هر سال، نمونهای از رنگ سال به همراه مشخصات آن، در بستههایی مهر و موم میشود و در چمدانهایی قرار داده میشود و مردانی که مسئول جابجایی آن هستند چمدانها را به شرکتهای مهم مطرح و طرف قرارداد میبرند و توافقنامههای مکتوبی امضا میشود که تا لحظهٔ خاصی که پانتون اعلام میکند بستهها باز نشوند و وقتی بستهها باز شد، سایتهای خبری و اقتصادی و طراحی، تلاش میکنند گوی سبقت را در اعلام محتویات این چمدانهای شگفتانگیز از یکدیگر بربایند!
رنگ سال ۲۰۱۵ توسط این موسسه، رنگ مارسالا اعلام شد و منابعی مانند وال استریت ژورنال، و یا گاردین، مفتخرانه تلاش کردند اعلام کنند که در نشر این خبر پیشتاز هستند!
وابستگی به چنین روندهایی یا بیتوجهی به این روندها، یک انتخاب شخصی است اما در عین حال، مستقل از سرفصلهای خبری جهان، امیدواریم رنگ، بیش از گذشته به زندگی ایرانی بازگردد.
فرهنگی که امروز، کمتر از هر زمان دیگری به رنگ توجه میکند و انتخابهای لباس و پوشاک، لااقل در فضاهای عمومی به سمت رنگهایی سرد و مرده حرکت کرده است، زمانی نه چندان دور برای تزیین پنجرهٔ کوچکترین خانههایش هم، از دهها تکه شیشهٔ رنگی مختلف استفاده میکرد.