حکم جلب برای کودک ۵ ساله لرستانی

0

دادگاهی در استان لرستان برای یک کودک پنج ساله که حین بازی موجب وارد شدن صدمه به چشم همبازی خودش شده بود، حکم جلب صادر کرد اما رئیس دادگستری استان مانع حبس این کودک شد.

«عصر ایران» ادامه داد: در یکی از روزهای بهاری سال‌ جاری، دو کودک هم سن و سال بیرون از خانه مشغول تفریح بودند که ناگهان یکی از آنها در حس و حال بازی کودکانه خود به آسمان و اطرافش خاک می‌پاشد اما دست بر قضا کمی از این خاک به چشم همبازی‌اش می‌رود.

دوست «امیرمحمد» پنج ساله که خاک داخل چشمش شده بود، با مالیدن آنها باعث آسیب بیشتر می‌شود تا جایی که خانواده او مجبور می‌شوند فرزندشان را به بیمارستان منتقل کنند و تحت عمل جراحی قرار دهند.

اما این پایان یک بازی کودکانه نبود و خانواده دوست «امیرمحمد» در اقدامی شاید عجیب از این کودک پنج ساله که در اتفاقی ناخواسته و بدون هیچ قصد و غرضی باعث آسیب به چشم دوستش شده بود، شکایت می‌کنند و در اقدامی عجیب‌تر، قاضی دادگاه به اتهام ایراد صدمه بدنی غیرعمد به غیر، برای امیرمحمد پنج ساله حکم جلب صادر کرده و رأی به پرداخت دیه می‌دهد.

این موضوع در جلسه هیأت مدیره ستاد دیه استان که رئیس کل دادگستری لرستان نیز حضور داشته، موضوع مطرح و در نهایت در پایان جلسه با دستور رئیس کل دادگستری از ورود این کودک پنج ساله به کانون اصلاح و تربیت جلوگیری می‌شود.

برای اطلاع از جزئیات بیشتر، ماجرا را از «توکل شاکرمی» مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان لرستان جویا شدیم که وی در این‌باره اظهار کرد: چند روز گذشته یک زوج جوان با گریه به ستاد دیه استان مراجعه کردند و از صدور حکم جلب و مراجعه مأمور برای زندانی کردن پسر پنج‌ساله‌شان خبر دادند.

این مقام مسئول با تأیید اتفاقی که طبق شواهد متعدد حین بازی رخ داده بود، گفت: این دو خانواده ساکن یکی از روستاهای استان هستند و پس از اتفاقی که برای یکی از کودکان می‌افتد، والدین آن کودک با ایراد قسامه مدعی می‌شوند که کودک دیگر به چشم فرزندشان آسیب رسانده است. البته والدین کودک مورد شکایت، اعلام می‌کنند فرزند آنها بی‌گناه بوده و در حین بروز حادثه چند کودک دیگر هم مشغول بازی بودند و حضور داشته‌اند و به طور دقیق مشخص نیست که فرزند آنها این کار را کرده یا سایر بچه‌ها اما قاضی رأی بر محکومیت امیرمحمد به صورت غیرعمد و پرداخت دیه می‌دهد.

شاکرمی، یادآور شد: در گذشته بارها شاهد بروز حوادث غیرعمد کودکان و نوجوانان در حین بازی یا به صورت حادثه و اتفاق بوده‌ایم اما همواره رأی بر پرداخت دیه توسط عاقله صادر و از زندانی کردن طفل تا رسیدن به سن قانونی خودداری می‌شد.

مدیرعامل ستاد دیه شعبه استان لرستان توضیح داد: در قانون جدید مجازات اسلامی، پرداخت دیه بر عهده شخص گذاشته شده است و در صورت عدم توانایی پرداخت دین، شخص که ممکن است طفل هم باشد روانه زندان خواهد شد و به همین دلیل حکم جلب امیرمحمد در این ماجرا صادر شد.

این مقام مسئول گفت: با طرح موضوع در جلسه هیأت مدیره استان و مطالعه پرونده توسط رئیس کل دادگستری، از ورود امیرمحمد به کانون اصلاح‌ و تربیت جلوگیری شد، چراکه با توجه به سن و سال امیرمحمد ورودش به زندان باعث آسیب روحی به وی می‌شد.

وی با اشاره به دو مورد دیگر همچون امیرمحمد که حکم جلب آنها صادر شده، گفت: با عنایت به دو خانواده‌ای که در طول دو ماه گذشته به این نهاد مردمی مراجعه کرده‌اند، این مواد جدید قانون مجازات اسلامی نیاز به اصلاح جدی دارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ