جانبازی که پایش را قطع کرد تا درصد بیشتری بگیرد!

0
شامگاه پنجشنبه، محمد یزدان‌پرست دبیر‌کل خانه ایثارگران و وکیل جانبازان در دادگاه لاهه به همراه داود‌رضا شفاعت پزشک جانباز، مهمان برنامه تلویزیونی «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی بودند.

دکتر داود‌رضا شفاعت، جانباز ۵۰ درصد که پای خود را در عملیات محرم از دست داده است با اشاره به دردهایی که جانبازان قطع عضو تحمل می‌کنند گفت: «یکی از این دردها، فانتوم‌پین است. به این معنی که وقتی عضوی قطع می‌شود مدتی طول می‌کشد تا مغز دریابد که آن عضو دیگر وجود ندارد. در طول این مدت، کسی که به عنوان مثال پایش قطع شده است، همچنان در عضوی که وجود ندارد احساس درد می‌کند. از این اتفاق با نام شبح درد هم نام می‌برند.»

در ادامه محمد یزدان‌پرست، دبیر‌کل خانه ایثارگران و وکیل جانبازان در دادگاه لاهه با اشاره به این نکته که از اساس با درصد‌بندی جانبازان براساس میزان جراحت مخالف است گفت: «من هنوز هم فلسفه این درصد‌بندی را نمی‌فهمم و معتقدم باید براساس نیاز جامعه ایثارگری به آن‌ها خدمات داده شود، نه برمبنای درصد جانبازی.»

او با ذکر خاطره‌ای دردناک افزود: «جانبازی را به خاطر دارم که هر چند وقت یک بار به ما و خانه ایثارگران سر می‌زد. یک بار که پیش ما آمد متوجه شدم یک پایش نیست. با تعجب از او پرسیدم پایت چه شده است. گفت قطع‌اش کردم تا درصد بیشتری بگیرم و من متوجه شدم به خاطر شرایط نامناسب زندگی‌اش مجبور به این کار شده است

دبیر کل خانه ایثارگران کشور ادامه داد: «درصد‌بندی جانبازان هم اکنون براساس کتابی تدوین می‌شود که در آن قوانین درصد‌بندی معلولان در آمریکا ذکر شده است. من معتقدم درصدبندی فعلی ابدا عقلانی نیست و باید حذف شود.»

«اکسیر» با اجرای‌ فرزاد حسنی و به تهیه‌کنندگی مصطفی شریفی، برنامه‌ای ترکیبی با مضمون سلامت و از تولیدات شبکه سوم سیما است که تلاش می‌کند سبک زندگی سالم را ترویج کند.

منبع: خبرآنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ