ماجرای حجاب درسا درخشانی در مسابقات شطرنج

5

سه هفته قبل، دو شطرنج باز نوجوان ایرانی که خواهر و برادر یکدیگر هستند، در مسابقات جبل الطارق یکی بدون حجاب ظاهر شد و دیگری با حریفی از رژیم صهیونیستی بازی کرد.

برنا درخشانی ۱۵ ساله در این مسابقات با الکساندر هوزمان از رژیم صهیونیستی بازی کرد و باخت. خواهرش درسا ۱۸ ساله نیز بدون حجاب اسلامی ظاهر شد.

سوابق مهرداد پهلوان زاده بیوگرافی درسا درخشانی استاد شطرنج اخبار شطرنج

مهرداد پهلوان زاده، رئیس فدراسیون شطرنج حضور بدون حجاب درسا را به این دلیل که او “اصلاً ساکن ایران نبوده و در اسپانیا دانشجو است” توجیه کرد و در توجیه بازی برنا با حریف صهیونیست هم گفت که “مسابقات جبل الطارق هم به صورت آزاد بوده و هر کسی می‌توانست آنجا شرکت کند.”

اظهارات پهلوان زاده در حالی است که هر دو شطرنج باز فوق سابقه حضور در تیم ملی و قهرمان شدن در ایران را دارند و حتی درسا، نفر ششم جوانان جهان است.

سوابق مهرداد پهلوان زاده بیوگرافی درسا درخشانی استاد شطرنج اخبار شطرنج

از طرفی، توجیه آزاد بودن مسابقات در حالی است که آتوسا پورکاشیان و سارا خادم‌الشریعه دو نماینده ایران در مسابقات جهانی تهران نیز همراه با برنا و درسا درخشانی، در جام جبل‌الطارق حضور داشته‌اند.

پهلوان‌زاده بازی برنا با حریف صهیونیست را هم این طور توجیه کرده است که “در این رقابت‌ها چون تعداد شرکت کننده زیاد است، روی میزها پرچم نمی‌گذارند و فقط اسامی را می‌نویسند و خیلی مشخص نیست که با کدام کشور بازی می‌کنند و فقط در سایت نام نویسی می‌کنند.”

او در عین حال وعده داده است که “اولین اقدام ما این است که این افراد را از تمام مسابقاتی که در ایران و به نام ایران برگزار می‌شود، محروم می‌کنیم و دیگر شانس حضور در تیم ملی را نخواهند داشت.”

دلایل پهلوان زاده در مورد بازی برنا، قابل قبول نیست. چراکه اگر مسابقات به صورت آزاد برگزار شده و خبری از کشورها نبوده و احتمالا مسابقات بی اهمیتی بوده، چرا خود او چندی پیش اعلام کرد که مسابقات جهانی بانوان تهران به خاطر همزمانی با مسابقات جبل الطارق عقب افتاد و در نهایت دیرتر برگزار شد؟ این چه مسابقات بی اهمتی است که رقابت های جهانی به خاطر آن به تعویق افتاد؟

از سوی دیگر، خود پهلوان زاده اذعان دارد که دلیل قرار ندادن پرچم روی میزها، زیاد بودن تعداد شرکت کننده هاست. با این وجود، مشخص نبودن حریفان، از آن توجیهات بی منطق است. چراکه هم جدول مسابقات مشخص است و هم پرچم کشورها هنگام هر بازی در کنار نام بازیکنان روی میزها درج می شود و حتی با پذیرش این دلیل مضحک که مسئولان نمی دانستند حریف برنا اسراییلی است(!) طبیعتا قبل از شروع بازی پرچم رژیم صهیونیستی را در کنار نام حریفش روی دیده اند!

آنچه مسلم است اینکه تقصیری متوجه برنا درخشانی نیست و او در صورت منع مسئولان، طبیعتا از رویارویی با حریفش امتناع می کرد ولی به نظر می رسد توضیحات مبهم و پر از تناقض پهلوان زاده به اندازه کافی مشخص نمی کند میزان قصور فدراسیون شطرنج در این زمینه تا چه حد است و نیاز به ورود یک مرجع بالاتر دارد. هرچند پهلوان زاده گفته موضوع را به وزارت ورزش هم گزارش داده اما وزیر ورزش نیز با سیاسی کاری در روزهای گذشته ذوق زده از حضور تیم کشتی آمریکا در ایران، و نیز میزبانی از مسابقات شطرنج بانوان جهان، ماجرا را به برجام ربط داده بود!

 

منبع : صراط نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 5 )
  1. م می گوید

    یه کاری کنید همین قهرمانایی هم که داریم برن ملیتشون رو عوض کنن??

    1. arash می گوید

      اولا ما قهرمانی به عنوان درسا درخشانی و برنا درخشانی نداشته ایم و نمی شناسیم.ثانیا خب برن عوض کنند. قهرمانی مهمتره یا اعتقادات انسان؟

      1. خودشو می گوید

        همین امثال تو مملکتو به گند کشیدن، بالاخره دوره شمام به سر میرسه…

  2. حمیدرضا جعفری می گوید

    حیف نون! گفتند آداب ورزشی را بجا بیاورید نه اینکه اصولتان را کنار بگذارید.

    1. ناشناس می گوید

      مرده شور اصولتون رو ببرن که مملکت رو نابود کرد