راهنمای ثبت شرکت و تغییرات +تعرفه، هزینه ها و مدارک لازم

0

راهنمای ثبت شرکت ، ثبت شرکتها روزنامه رسمی ، مراحل ثبت تغییرات شرکت ، استعلام ثبت شرکت ، اداره ثبت شرکتها پلمپ دفاتر ، هزینه ثبت شرکت ، اداره ثبت اسناد ، راهنمای ثبت شرکت سهامی خاص ، هزینه ثبت شرکت ، حق الوکاله ثبت شرکت ، راهنمای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، مدارک لازم برای ثبت شرکت ، سامانه ثبت شرکت ،ثبت شرکت تجاری ، ثبت شرکت در ایران ، مراحل ثبت شرکت خدماتی

مراحل ثبت شرکت در ایران

با توجه به ایجاد سیستم جدید اینترنتی سامانه ی ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری ، از این پس متقاضیان می توانند جهت ثبت شرکت به جای مراجعه ی حضوری به اداره ی کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری از طریق سامانه ی اینترنتیhttp://sherkat.ssaa.ir اقدام نمایند.در این راستا ، حتی ثبت صورتجلسه ی تغییرات شرکت ها نیز اینترنتی شده است و آخرین اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم درخواست ها وهمچنین آخرین وضعیت صورت جلسه ی ابرازی ، مدارک مورد لزوم بخشنامه ها و شیوه نامه ی اجرایی ثبت شرکت ها و اطلاع رسانی های آنی و پیگیری پاسخ درخواست ثبت شرکت ها از طریق سامانه ی فوق به راحتی قابل دسترس است.

علاوه بر این ، موارد راهنمای انجام فرایند پذیرش درخواست های انواع ثبت تاسیس و تغییر و …شرکت ها و موسسات غیر تجاری نیز درهمین سامانه ی اینترنتی قابل دسترسی می باشد.

برای ثبت شرکت به صورت آنلاین پس از ورود به سامانه ی http://irsherkat.ssaa.ir به قسمت پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید.فرمی پیش روی شما ظاهر می شود که باید مرحله به مرحله آن را تکمیل نمایید.اطلاعات مربوط به متقاضی نخستین موضوعی است که در این فرم ها باید پر شود.در این قسمت نام شخصی که متقاضی تاسیس شرکت یا موسسه است وارد می شود.همچنین باید سمت متقاضی نظر به اینکه اصیل یا وکیل است تعیین شود.

گام بعدی مربوط به نام و اطلاعات شخص حقوقی است که در آن نام های درخواستی ثبت می شود. لذا ابتدا نوع شرکت را انتخاب نمایید. سپس به ترتیب ۵ اسم را پیشنهاد دهید. (اسامی پیشنهادی می بایست دارای ریشه ی فارسی باشد، لاتین نباشد ،با شئونات انقلاب اسلامی ایران منافات نداشته باشد ، دارای اسم خاص باشد ، تکراری نباشد – به سایت www.ilen.ir مراجعه و نام پیشنهادی را جستجو نمایید.)

در کادر مربوط به موضوع فعالیت نوع فعالیت و وضعیت مجوز و مدت فعالیت را براساس اینکه محدود یا نامحدود است انتخاب کنید. در شرح فعالیت نیز اگر در رابطه با موضوع فعالیت نیاز به توضیح باشد توضیحات لازم را وارد نمایید. سپس با کلیک بر روی گزینه ی گام بعدی وارد صفحه ی اطلاعات مرکز اصلی شوید.

در قسمت اطلاعات مرکز اصلی می بایست مشخصات مربوط به کد پستی و شماره ی تلفن و نشانی مرکز اصلی تکمیل گردد. شماره ی دورنگار و نشانی تارنما و پست الکترونیکی نیز در صورتی که وجود داشته باشد در همین صفحه وارد می گردد.

سپس وارد صفحه ی سرمایه ی شخص حقوقی می شوید. در این صفحه نوع سرمایه نظیر سرمایه ی نقدی یا غیر نقدی ،سهام با نام یا بی نام انتخاب می شود.ارزش ریالی هر سهم نیز باید تعیین گردد.

پس از تکمیل فرم مربوطه ،با کلیک بر روی گام بعدی صفحه ی مربوط به اشخاص گشوده می شود. منظور از اشخاص افرادی هستند که در شرکت یا موسسه دارای سمت می باشند که خود به دو نوع شخص حقیقی و حقوقی تقسیم می شود. در قسمت شخص حقیقی می بایست اطلاعات شخصی خواسته شده در کادر تکمیل گردد و اگر نوع شخص حقوقی هم باشد فیلدهایی نظیر فارسی ، تابعیت ، شناسه ی ملی و … فعال می شود که بایستی پر شود. سه کلمه ی ثبت اطلاعات ، حذف ، انصراف وجود دارد . ثبت اطلاعات برای ذخیره ی اطلاعات در این صفحه می باشد. حذف نیز اطلاعات وارد شده را حذف می کند. انصراف نیز به این معنی است که از تغییر اطلاعات منصرف شده اید.

پس از طی این مراحل، باید اطلاعات مربوط به سرمایه و سهام همان شخصی که در صفحه ی اشخاص وارد نمودید را در کادر مربوطه پر کنید. قسمت بعدی مربوط به سمت شخص در شرکت یا موسسه است.این سمت می تواند مدیر عامل یا رییس هییت مدیره و …  باشد. سپس تاریخ سمت را معین کنید.  تاریخ پایان اعتبار سمت با توجه به تاریخ شروع سمت مشخص می شود.  وضعیت حق امضا نیز تعیین می کند که شخص جز افراد دارای حق امضا در شرکت است یا خیر.

در صفحه ی مربوط به شعب، در صورتی که شرکت یا موسسه نیاز به تاسیس شعبه داشته باشد اطلاعات آن را در این صفحه وارد نمایید و در قسمت مربوط به سمت ها در شعبسمت شخص و مدت تصدی را تعیین کنید. با ورود به صفحه ی روزنامه، «روز شروع سال مالی» و «ماه شروع سال مالی» را در کادر مربوطه پر کنید. همچنین در این صفحه اطلاعات روزنامه ی شرکت با انتخاب از فهرست روزنامه ی شرکت مشخص می گردد.

سپس با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه ی اظهارنامه می شوید. در این قسمت متن اظهارنامه را وارد کنید که می توان یا اطلاعات را تایپ کرد و یا از نمونه متن های موجود در سیستم استفاده نمود. پس از آن با کلیک بر روی گام بعدی وارد صفحه ی اساسنامه می شوید. در سایت، اساسنامه ی شرکت را نیز باید ارایه دهید . شرکت نامه ها و اساسنامه ها ، فرم های پیش فرضی دارند که فقط باید آنها را پر کنید و در نهایت اگر خواستید می توانید قوانین مخصوص شرکت خودتان را نیز به آن اضافه کنید. حالا باید تصویر برابر اصل شده از اساسنامه ی خود را در سایت اداره ی ثبت شرکت ها بار گذاری نمایید.

با ورود به صفحه مدارک با توجه به نوع شرکت ، مدارکی را که متقاضی باید ارایه نماید به صورت خودکار نشان داده می شود. قابل توجه است عدم تایپ کامل متن صورتجلسه در قسمت مشخص شده باعث رد پذیرش و عودت اصل صورتجلسه توسط پست می گردد. (متن تایپ شده با اصل صورتجلسه می بایست مطابقت کامل داشته باشد)

وقتی اطلاعات نهایی به طور کامل و با دقت توسط متقاضی وارد رایانه شد ، رایانه تایید پذیرش را به متقاضی نشان می دهد که متقاضی باید به دقت آن را مطالعه کند. از این جا به بعد شما همواره می توانید با ورود اطلاعات در سامانه ی اینترنتی و دریافت کد رهگیری از طریق همین سامانه تصمیمات اخذ شده را دنبال نموده و از محتوای آن مطلع شوید.  لذا ، از قابلیت های سودمندی که با ثبت نام کردن اینترنتی به دست می آید استفاده از همین فهرست پیگیری است که می توان به راحتی بدون مراجعه ی حضوری پیگیر پاسخ درخواست خود شد.

بعد از تکمیل اطلاعات و پذیرش اینترنتی از طریق سامانه و اخذ تاًییدیه ی پذیرش ، باید نسخ اصلی صورت جلسات تنظیمی و ضمائم آن ها را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاًییدیه ی پذیرش ارسال نمایید و از مراجعه ی حضوری به منظور تحویل مدارک خودداری کنید.

لذا ، با تکمیل فرم ها و ارسال آن به اداره ی ثبت شرکت ها اگر صورتجلسه ی شما دارای نقص باشد، برای شما ابلاغ رفع نقص ارسال می شود و باید رفع نقص نمایید و اگر صورتجلسه ی شما تایید شود در نهایت جهت صدور آگهی به روزنامه ارسال می گردد و در حالتی دیگر حتی ممکن است صورتجلسه ی شما رد شود که در این حالت دلایل رد صورتجلسه طی ابلاغیه ای به شما اعلام می گردد تا نسبت به صدور صورتجلسه ی جدید اقدام نمایید.

بنابراین در صورت پذیرش ،مسئول اداره ، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید . بدین ترتیب اقدام بعدی ثبت شرکتنامه در دفتر ثبت شرکت ها می باشد. ثبت شرکت غیر از ثبت شرکتنامه است،عمل و دفاتر آن نیز جدااست.

متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید، در دفتری که به این موضوع تخصیص داده شده ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.

به موجب ماده ی ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک، شرکت نامه باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد و الا طبق دستور ماده ی ۴۸ همان قانون در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد. چون ثبت شرکتنامه در دفاتر اسناد رسمی با وجود ثبت خود شرکت در اداره ی ثبت ، موجب پیچیدگی کار می شود ، از این جهت به موجب مقررات مورخه ۱۰ اسفند ۱۳۲۷ وزارت دادگستری به دوائر ثبت شرکت ها در مرکز و شهرستانها اجازه ی ثبت شرکتنامه داده شده و در حقیقت دفتر ثبت شرکتنامه در این مورد به منزله ی دفتر اسناد رسمی می باشد.

پس ثبت شرکتنامه رسمیت یافتن آن بین شرکا است که در دفتر جداگانه به عمل می آید و شرکا تماماَ ذیل ثبت را امضا و مطابقت ثبت را با اصل شرکتنامه تصدیق خواهند نمود. شایان ذکر است دفتر مذکور قانونی است و به امضای نماینده ی دادستان محل رسیده است . لذا متقاضی پیش نویس را نزد مسئول دفتر برده و مسئول دفتر شروع به ثبت شرکتنامه و پیش نویس آگهی تاسیس شرکت در دفتر ثبت شرکت ها می نماید .

کارت شناسایی متقاضیا ن را اخذ می کند وآن را با مشخصات مندرج در شرکتنامه تطبیق می دهد.از سایر اقدامات مسئول دفتر ، احراز هویت متقاضیان ،اخذ امضا از متقاضیان در ذیل ثبت در دفتر ، تصدیق متقاضیان تحت عنوان ثبت با سند برابر است ، تعیین شماره ی ثبت شرکت ، نوشتن شماره ی ثبت در اظهارنامه و شرکتنامه ی شرکت و اسناد مالکیت اموال متعلق به شرکت می باشد که اسناد مالکیت به امضای رئیس اداره ثبت می رسد .

مسئول ثبت دفتر، تشکیل پرونده داده و در روی آن از لحاظ تکمیل امضاگواهی می نماید. یک نسخه اساسنامه و شرکتنامه و اظهارنامه، تحویل موسسین می گردد. در صورتی که سند مالکیت هم وجود داشته باشد، به مدیران تحویل می گردد و نسخه ی دیگر اظهارنامه و اساسنامه و شرکتنامه و پیش نویس آگهی را که تشکیل پرونده گردیده، جهت تحریر به اتاق تایپ ارسال می دارد. اقدام نهایی، تحریر و صدور آگهی تاسیس شرکت می باشد که آخرین گام جهت ثبت یک شرکت تلقی می شود.

قابل ذکر است ، علاوه بر ثبت شرکت، خلاصه شرکتنامه و منضمات آن نیز باید انتشار پیدا کند (ماده ی ۱۹۷ ق.ت) این امر باید در ظرف ماه اول ثبت هر شرکت و توسط اداره ی ثبت محل یا جانشین آن، بسته به مورد،در مجله ی رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به خرج خود شرکت انجام گیرد (ماده ی ۶ نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و تبصره ی آن)

انتشار خلاصه ی شرکتنامه
اداره یا دایره ای که به ثبت شرکت مبادرت نموده باید خلاصه ای از شرکتنامه و منضمات آن را در ظرف ماه اول تشکیل شرکت در روزنامه ی رسمی وزارت دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار به خرج شرکت به طریق اعلان انتشار دهد .

خلاصه ی مزبور متضمن نکات ذیل است:

۱-شماره ای که جهت ثبت شرکت در نظر گرفته شده و تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت،با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت
۲-مقدار سرمایه (با تشخیص این که چه مقدار پرداخت و چقدر تعهد شده )
۳-اسامی مدیر یا مدیران
۴-تاریخ آغاز و ختم شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد
۵-در شرکت های تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات فوق باید اسم تمام شرکا ی ضامن نیز منتشر شود

در شرکت های سهامی موارد دیگری که قبلاَ تذکر داده شده در آگهی قید می شود.

هر گاه شرکت در چندین حوزه ی ثبتی شعبه داشته باشد انتشار خلاصه ی شرکت به نحوی که برای خود شرکت مقرر است در محل شعبه نیز باید به عمل آید و برای انجام این مقصود مقامی که خود شرکت در آن جا به ثبت رسیده است باید سواد مصدق از تقاضا نامه و منضمات آن را به ثبت اسناد محل وقوع شعبه ارسال دارد تا اقدام به انتشار نماید. (ماده ی ۸ آئین نامه)

ثبت شعبه ی شرکت در دو حال است:

نخست این که در موقع ثبت خود شرکت است در این صورت ضمن انتشار خلاصه شرکت نامه،محل شعب شرکت در آگهی باید ذکر و آگهی مزبور برای انتشار در جراید محلی ضمن رونویس تقاضا نامه و منضمات آن به اداره ی ثبتی که شعبه ی شرکت در آن جا واقع است فرستاده شود.دیگر این که پس از ثبت شرکت مبادرت به افتتاح شرکت می شود. در این حال شعبه ی شرکت مانند تغییراتی که بعداَ در شرکت واقع گردد ذیل ثبت شرکت به ثبت رسیده و آگهی می شود . سپس آگهی مزبور و رونویس تقاضا نامه و منضمات به ثبت محل فرستاده می شود. در هر حال مدیر شعبه و یا کسی که از طرف شرکت در شعبه ی مزبور حق امضا دارد یعنی امضای او برای شرکت الزام آور است باید معرفی و آگهی شود.

سرانجام ،همان طور که گفتیم ، ماده ی ۹ نظامنامه ی قانون تجارت،انتشار تغییراتی را که در وضعیت شرکت ثبت شده ایجاد می شود، ضروری دانسته است.

نتیجه ی عدم انتشار مواردی که نظامنامه به عهده ی مدیران گذاشته این است که اولاَ مدیران ممکن است مطابق قواعد عام،به سبب خطای خود، محکوم به جبران خسارت اشخاص ثالث شوند و ثانیاَ اشخاص ثالث می توانند تاثیر این تغییرات را نادیده بگیرند، چه تغییراتی که به نظر آن ها نرسیده ، در مقابل آن ها قابل استناد نیست.

در انتها لازم به ذکر است ، نظر به بخشنامه ی شماره ی۱۳۳۶۸۰ /۹۳ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مورخ ۲۴/ ۸ / ۱۳۹۳ و سایر مستندات مندرج در متن برای فعالیت در موضوعات ذیل نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه است :

(موضوعات فعالیت مربوط به امور پولی و بانکی) ، (موضوع فعالیت مربوط به امور بیمه ای) ، (موضوع فعالیت بورسی و نهادهای مالی جدید) ، (موضوع فعالیت زیر مجموعه ی خصوصی سازی) ، (موضوعات مرتبط با شرکت های تعاونی) ،(موضوعات فعالیت مربوط به امور فرهنگی و هنری و خبری و تبلیغاتی) ، (موضوع فعالیت مربوط به امور قرآنی و مذهبی و حج و زیارت) ، (موضوعات فعالیت مربوط به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) ، (موضوعات فعالیت مربوط به حمل و نقل کالا و مسافر) ،(موضوعات فعالیت علمی،آموزشی وپژوهشی) ، (موضوعات فعالیت مربوط به سازمان بهزیستی) ، (موضوعات فعالیت مرتبط با وزارت کشور و نیروی انتظامی و شورای شهر) ، (موضوعات فعالیت مرتبط با جامعه ی حسابداران رسمی) ، (موضوعات فعالیت نظامی و نیروهای مسلح) ، (موضوع فعالیت مربوط به فعالیت ترجمه ی رسمی) ، (موضوع فعالیت مربوط به حوزه ی نفت و گاز) ، (موضوع فعالیت مرتبط با اتاق بازرگانی)

 

تعرفه و هزینه های ثبت شرکت و حق الوکاله

جدول هزینه های ثبت شرکت (به ریال)
ردیف نوع شرکت اقلام هزینه مبلغ
۱ ثبت شرکت سهامی خاص حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۲.۵۰۰.۰۰۰
۲ ثبت شرکت مسئولیت محدود حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۲.۵۰۰.۰۰۰
۳ ثبت موسسه حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۴.۳۷۰.۰۰۰
۴ ثبت تعاونی حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۸.۰۰۰.۰۰۰
۵ تنظیم تغییرات شرکت به صورت آنلاین حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۶۰۰.۰۰۰
۶ تنظیم تغییرات شرکت به صورت آنلاین حضوری حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۲.۵۰۰.۰۰۰
۷ اخذ کارت بازرگانی حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۶.۰۰۰.۰۰۰
۸ تنظیم مدارک کارت بازرگانی حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۱.۰۰۰.۰۰۰
۹ پلمپ دفاتر و مهر شرکت حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۵۰۰.۰۰۰
۱۰ ثبت نام ارزش افزوده حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۱.۵۰۰.۰۰۰
۱۱ ثبت نام و علائم تجاری (برند شخصی) حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۳.۵۰۰.۰۰۰
۱۲ ثبت نام و علائم تجاری (برند شرکتی) حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۴.۵۰۰.۰۰۰
۱۳ ثبت طرح صنعتی حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۴.۵۰۰.۰۰۰
۱۴ ثبت اختراع حق الوکاله (کارمزد وکیل دادگستری) ۴.۵۰۰.۰۰۰

جدول محاسبه ثبت نام و علائم تجاری و سایر خدمات

مالک یا مالکین افراد حقیقی باشند
مبلغ پایه ۲۰۰/۰۰۰ ریال ( هزینه یک طبقه نیز در این مبلغ دیده شده است) ، هر طبقه اضافی ۲۰/۰۰۰ ریال
مثال : فردی بیست و دو کالا انتخاب نموده است، که کالاهای انتخاب شده در ۵ طبقه میباشند.
تذکر: از این پنج طبقه، یک طبقه پایه میباشد، لذا چهار طبقه آن درمحاسبات قرار میگیرد.
محاسبه: ۲۰۰/۰۰۰ ریال + (۲۰/۰۰۰*۴ = ۸۰/۰۰۰ ریال) ==> مبلغ قابل پرداخت ۲۸۰/۰۰۰ ریال

مالک یا مالکین افراد حقوقی باشند

مبلغ پایه ۴۰۰/۰۰۰ ریال ( هزینه یک طبقه نیز در این مبلغ دیده شده است) ، هر طبقه اضافی ۴۰/۰۰۰ ریال
مثال : فردی بیست و دو کالا انتخاب نموده است، که کالاهای انتخاب شده در ۵ طبقه میباشند.
تذکر: از این پنج طبقه، یک طبقه پایه میباشد، لذا چهار طبقه آن درمحاسبات قرار میگیرد.
محاسبه: ۴۰۰/۰۰۰ ریال + (۴۰/۰۰۰*۴ = ۱۶۰/۰۰۰ ریال) ==> مبلغ قابل پرداخت ۵۶۰/۰۰۰ ریال

 

هزینه لازم جهت ثبت شرکت سهامی خاص
هزینه ثبت شرکت سهامی خاص ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال می باشد که هزینه های ذیل مطابق با فیش پرداختی به اداره ثبت شرکت ها اضافه می گردد: حق الثبت، حق الدرج، آگهی روزنامه . بدیهی است که هزینه فوق کلیه هزینه‌ها را شامل گردیده بطوریکه موکل هیچ هزینه دیگری را پرداخت نخواهد نمود.

کل هزینه ثبت شرکت تعاونی با سرمایه یک میلیون ریال به شرح ذیل میباشد .
۱-هزینه تنظیم اساسنامه واظهارنامه واوراق ثبتی : ۱۵۰۰۰۰ریال
۲- هزینه حق الدرج ۱۴۰۰۰۰ریال
۳-هزینه حق الثبت : ۱۲۰۰۰ریال (سرمایه یک میلبون ر یال )
۴ – هزینه روزنامه رسمی ۱۵۰۰۰۰ریال
۵- پوشه وگیره :۱۰۰۰۰ریال
۶ – حق الوکاله : ۸۰۰۰۰۰ریال
۷- پلمب دفاتر (اوراق -دفتر کل وروزنامه=فیش): ۱۵۰۰۰۰ریال
۸- مهر شرکت ( اختیاری) : ۱۰۰۰۰۰ریال
جمع کل پرداختی جهت ثبت شرکت+ مهر+ پلمب دفاتر مالی(روزنامه وکل ): ۱۲۵۰۰۰۰ریال

کل هزینه ثبت شرکت (محدود ) با سرمایه یک میلیون ریال به شرح ذیل میباشد .
۱-هزینه تنظیم اساسنامه واظهارنامه واوراق ثبتی : ۵۰۰۰۰ریال
۲- هزینه حق الدرج ۱۴۰۰۰۰ریال
۳-هزینه حق الثبت : ۱۲۰۰۰ریال (سرمایه یک میلبون ر یال )
۴ – هزینه روزنامه رسمی ۱۵۰۰۰۰ریال
۵- پوشه وگیره :۱۰۰۰۰ریال
۶-تعین نام :۴۰۰۰۰ ریال
۷ – حق الوکاله : ۲۵۰۰۰۰ریال
۸- پلمب دفاتر(اوراق -دفتر کل وروزنامه+ فیش) (اختیاری ) ۱۵۰۰۰۰ریال
۹- مهر شرکت ( اختیاری) : ۱۰۰۰۰۰ریال

کل هزینه ثبت شرکت (سهامی خاص ) با سرمایه یک میلیون ریال به شرح ذیل میباشد .
۱-هزینه تنظیم اساسنامه واظهارنامه واوراق ثبتی : ۱۵۰۰۰۰ریال
۲- هزینه حق الدرج ۱۴۰۰۰۰ریال
۳-هزینه حق الثبت : ۱۲۰۰۰ریال (سرمایه یک میلبون ر یال )
۴ – هزینه روزنامه رسمی ۱۵۰۰۰۰ریال
۵- پوشه وگیره :۱۰۰۰۰ریال
۶-تعین نام :۴۰۰۰۰ ریال
۷ – حق الوکاله : ۲۵۰۰۰۰ریال
۸- پلمب دفاتر(اوراق -دفتر کل وروزنامه+ فیش) (اختیاری ) ۱۵۰۰۰۰ریال
۹- مهر شرکت ( اختیاری) : ۱۰۰۰۰۰ریال

کل هزینه ثبت (موسسه) با سرمایه یک میلیون ریال به شرح ذیل میباشد .
۱-هزینه تنظیم اساسنامه واظهارنامه واوراق ثبتی : ۱۵۰۰۰۰ریال
۲- هزینه حق الدرج ۱۴۰۰۰۰ریال
۳-هزینه حق الثبت : ۱۲۰۰۰ریال (سرمایه یک میلبون ر یال )
۴ – هزینه روزنامه رسمی ۱۵۰۰۰۰ریال
۵- پوشه وگیره :۱۰۰۰۰ریال
۶-تعین نام :۴۰۰۰۰ ریال
۷ – حق الوکاله : ۲۵۰۰۰۰ریال
۸- پلمب دفاتر(اوراق -دفتر کل وروزنامه+ فیش) ۱۵۰۰۰۰ریال
۹- مهر شرکت ( اختیاری) : ۱۰۰۰۰۰ریال

کل هزینه ثبت موسسه غیر تجاری سرمایه یک میلیون ریال به شرح ذیل میباشد .
۱-هزینه تنظیم اساسنامه واظهارنامه واوراق ثبتی : ۵۰۰۰۰ریال
۲- هزینه حق الدرج ۱۴۰۰۰۰ریال
۳-هزینه حق الثبت : ۱۲۰۰۰ریال (سرمایه یک میلبون ر یال )
۴ – هزینه روزنامه رسمی ۱۵۰۰۰۰ریال
۵- پوشه وگیره :۱۰۰۰۰ریال
۶ – حق الوکاله : ۲۵۰۰۰۰ریال
۷- پلمب دفاتر (اوراق -دفتر کل وروزنامه=فیش): ۱۵۰۰۰۰ریال
۸- مهر شرکت ( اختیاری) : ۱۰۰۰۰۰ریال
جمع کل پرداختی جهت ثبت شرکت+ مهر+ پلمب دفاتر مالی(روزنامه وکل ): ۹۰۰۰۰۰ریال

پرسش های متداول ثبت و تاسیس شرکت و برند

چه کسانی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند؟
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از ایرانی و خارجی می توانند در ایران شرکت ثبت نمایند.

-دارا بودن سوء پیشینه اشخاص مانعی جهت ثبت شرکت نیست فقط نمی توانند جزو هیئت مدیره، مدیرعامل و یا بازرسین شرکت باشند.

– اشخاص خارجی می توانند بدون شریک ایرانی به صورت مالکیت ۱۰۰% در ایران شرکت ثبت نمایند (مدارک لازم فقط پاسپورت شرکاء)

– چند شرکت باهم می توانند بدون وجود اشخاص حقیقی شرکت مستقلی ثبت نمایند (Joint Venture) (مدارک لازم گواهی ثبت شرکت + کپی مدارک هویتی نمایندگان آنها)

آیا یک نفر می تواند به تنهایی شرکت ثبت نماید؟
در ایران شرکتهای مسئولیت محدود می بایست حداقل از ۲ نفر، سهامی خاص از ۳ نفر، سهامی عام از ۵ نفر، و شرکتهای تعاونی از ۷ نفر تشکیل شوند.

نکته ۱ : در شرکتهای تعاونی سهام به صورت مساوی بین سهامداران تقسیم می گردد.
نکته ۲ : شرکتهای مسئولیت محدود می تواند فقط توسط یک مدیرعامل اداره گردد و هیئت مدیره نداشته باشد و شرکت سهامی خاص می تواند توسط دو نفر عضو هیئت مدیره اداره شود و می بایست دو نفر بازرس داشته باشد که با هیئت مدیره هم فامیل نباشند.

برای ثبت شرکت چه مدارک و اطلاعاتی لازم است؟
الف: کپی مدارک هویتی شامل شناسنامه و کارت ملی + گواهی عدم سوء پیشینه مدیرعامل و اعضاء هیئت مدیره + کپی شناسنامه و کارت ملی و گواهی عدم سوء پیشینه بازرس اصلی و علی البدل ( در شرکتهای سهامی خاص)
ب: نام شرکت
پ: موضوع شرکت
ج : آدرس شرکت ( می بایست فقط در محدوده منطقه ثبتی شرکت باشد)
چ:میزان سرمایه شرکت
و: تعیین سهامداران و میزان سهام آنها
ه: تعیین مدیران شرکت و سمت آنها ( مدیرعامل،رئیس هیئت مدیره، نائب رئیس هیئت مدیره)
ر: حق امضای شرکت
ز: تعیین بازرسین شرکت (مخصوص شرکتهای سهامی خاص)
نکته : بازرسین نباید هم فامیل اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل باشند.

تفاوت بین شرکت سهامی خاص با شرکت مسئولیت محدود چیست ؟

۱ـ در شرکت با مسئولیت محدود تعداد شرکاء حداقل ۲ نفر و در شرکت سهامی خاص تعداد سهامداران حداقل ۳ نفر می باشند .

۲ـ در شرکت سهامی خاص حداقل ۳۵% سرمایه باید نقدا در یکی از شعب بانکها تودیع و گواهی مربوطه ارائه و ۶۵% در تعهد سهامداران باشد . در شرکت با مسئولیت محدود باید کل سرمایه تحویل مدیر عامل شرکت شده و مدیر عامل اقرار به دریافت نماید و ارائه گواهی بانکی دال بر انجام این امر ضرورت ندارد.

۳ـ انتخاب بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری ولی در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

۴ـ مدت مدیریت در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال می باشد که قابل تمدید است و در شرکت با مسئولیت محدود مدیران شرکت برای مدت نامحدود انتخاب می شوند و همچنین مخیر خواهند بود که مدتی برای مدیران در اساسنامه شرکت مقرر دارند .

۵ـ انتخاب روزنامه کثیر الانتشار در شرکت سهامی خاص برای درج آگهی های دعوت شرکت در سهامی خاص الزامی و در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است .

۶ـ شرایط احراز حد نصاب در مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص سهل تر و در شرکت در مسئولیت محدود با توجه به نوع شرکت مشکل تر می باشد .

۷ـ سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی شود و شرکاء فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات می باشند .

۸ـ مدیران در شرکت سهامی خاص الزاما بایستی سهامدار بوده یا تعداد سهام وثیقه مقرر در اساسنامه را تهیه و به صندوق شرکت بسپارند . مدیران در شرکت با مسئولیت محدود بصورت موظف یا غیر موظف که از بین شرکاء یا از خارج انتخاب می شوند انجام وظیفه خواهند نمود .

۹ـ تقسیم سود در شرکت سهامی خاص به نسبت تعداد سهام و در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه شرکاء تقسیم خواهد شد و در شرکت با مسئولیت محدود می توانند در اساسنامه ترتیب دیگری برای تقسیم سود مقرر دارند .

۱۰ـ حق رای در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت سرمایه خواهد بود .

۱۱ـ تقویم سهم الشرکه غیر نقدی در شرکت با مسئولیت محدود توسط شرکاء صورت می گیرد شرکاء در این خصوص دارای مسئولیت می باشند . تقویم آورده غیر نقدی در شرکت سهامی خاص با کارشناسان رسمی دادگستری خواهد بود .

پس از ثبت شرکت آیا کار دیگری نیز باید انجام داد؟
پس از ثبت شرکت و موسسه، شرکتها می بایسد ظرف یک هفته دفاتر تجاری خود را پلمپ نمایند و بلافاصله نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند وگرنه مسئول جرائم قانونی خواهند شد و همچنین باید ظرف ۲ ماه از تاریخ ثبت نسبت به پرداخت ۲ در هزار سرمایه شرکت به حوزه مالیاتی خود اقدام نمایند در غیر اینصورت دو برابر جریمه خواهند شد.

چه تغییرات و تصمیماتی می توان در شرکت انجام داد؟چه مدت زمان جهت ثبت تغییرات لازم است؟
هرگونه تغییرات و تصمیماتی اعم از (تغییر نام – تغییر موضوع یا الحاق به موضوع- تاسیس شعبه قانونی- تغییر آدرس-افزایش و کاهش سرمایه – تبدیل نوع سهام به بانام یا بی نام – تغییرات تعاد مدیران و تغییر در سایر مواد اساسنامه – تعیین مدیران- تعیین بازرسین- تصویب تراز و سود و زیان سالیانه – تغییر و تعیین سمت مدیران و تغیین و تغییر حق امضاء) پس از ثبت شرکت در هر زمانی قابل انجام می باشد.

آیا می توان نوع شرکت را از مسئولیت محدود به سهامی خاص و یا بالعکس تبدیل کرد؟
طبق بخشنامه ۹۲/۹۰۵۳۶ مورخ ۲۶/۰۵/۹۲ اداره ثبت شرکتها تبدیل نوع شرکتها به نوعی دیگر امکان پذیر نیست و فقط درخصوص شرکت سهامی خاص که قابل تبدیل به شرکت سهامی عام خواهد بود.

تغییرات و تصمیمات چقدر هزینه دارد؟
حداقل دستمزد تغییرات و تصمیمات شرکتها ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال می باشدو سایر هزینه ها (حق الثبت – حق التمبر- روزنامه رسمی) طبق واریزی سهامی اداره ثبت شرکتها اخذ می گردد.

نقل و انتقال سهام بی نام نیز نیاز به پرداخت ۴% مالیات و اخذ گواهی نقل و انتقال سهام از اداره دارائی را دارد؟
طبق بخشنامه ۹۲/۷۶۸۵۰ مورخ ۲۹/۰۴/۹۲ نقل و انتقال سهام اعم از اینکه با نام و یا بی نام باشد می بایست ابتدا مبلغ ۴% ارزش ریالی مبلغ نقل و انتقال واریز و گواهی نقل و انتقال اخذ گردد.

نحوه محاسبه مالیات شرکتها به چه صورت است؟
محاسبه مالیات شرکتها معمولا ارکان مختلفی دارد و کمتر شاهد وحدت رویه در اخذ مالیات شرکتها هستیم اما در صورتیکه دفاتر قانونی دریافت شده باشد و سود و زیان شرکت به صورت قابل قبول ارائه شده باشد پس از کسر هزینه درآمد معمولا ۲۵% مالیات اخذ می گردد البته بعضی از شرکتها یک سری فعالیت تجاری خود را در دفاتر درج نمی کنند تا به نوعی از مالیات آن فرار کنند اما در صورتیکه حتی یک مورد مغایرت قابل اثبات در دفاتر باشد مالیات شرکت علی الراس خواهد شد شرکت بخودی خود و در صورتیکه فعالیت نداشته باشد به هیچ عنوان شامل مالیات قابت نخواهد بود توصیه ما به شما این است پس از ثبت شرکت کلیه فعالیتهایی که تاکنون به صورت حقیقی انجام می دادی به همان گونه ادامه دهید و فقط در مواردی از شرکت و شخصیت حقوقی استفاده شود که چاره ای جز استفاده از آن نیست مطمئن باشید شرکت دارای وسائل مالیاتی بسیار ساده و بدون دردسر است فقط شما نیازمند مشاوری هستید که به صورت دوره ای کلیه امور مربوطه را به شما یادآوری نماید که اگر افتخار همکاری با شما مدیر محترم را داشتیم حتما از طریق SMS به شما اطلاع رسانی خواهیم نمود.

این اطلاع رسانی رایگان بوده و شما تصمیم گیرنده هستید که شخصا این کار را انجام دهید یا به ما بسپارید. شرکتها پس از شروع فعالیت می بایست در ۴ ماه اول هر سال اظهارنامه مالیاتی ارائه بدند برای مثال کارکرد سال ۹۱ خود را در دفاتر و صورت های مالی باید از ابتدای فروردین ۹۲ تا انتهای تیرماه ۹۲ به دارائی ارائه دهند.

پیشنهاد ما به شما این است که حتما اینکار انجام شود و در صورتیکه کارکردی هم نداشتید دفاتر سفید و اظهار نامه سفید ارسال نمائید- این کارها بسیار بسیار ساده بوده و از طریق پست هم انجام می شود. لطفا از واژه ها و کلماتی مثل اظهارنامه و ترزنامه، مالیات و غیره هیچ هراسی نداشته باشید.

در خصوص بیمه : شرکت ها پس از اینکه شروع به فعالیت نمودند طبق قانون باید کارمندان رسمی خود را بیمه نمایند – سهم کارفرما ۲۷% و سهم کارگر ۷% از کل مبلغ حقوقی است که دولت سالانه تصویب می کند. برای مثال اگر حقوق ثابت ۴.۰۸۸.۰۰۰ ریال محاسبه گردد سهم کارفرما ۱۱۲.۰۰۰ تومان و سهم کارگر ۳۴.۰۰۰ تومان می باشد که در مجموع ۱۴۶.۰۰۰ تومان به بیمه پرداخت می گردد.

چه اشخاصی می توانند نام و نشان تجاری (لوگو) خود را به ثبت برسانند؟

هرشخص اعم از حقیقی یا حقوقی (شرکت یا فرد) مدارکی دال بر تولید – توزیع – بسته بندی- خرید و فروش و یا واردات و صادرات کالا) و یا مدارکی جهت فعالیت در زمینه خدماتی خواص داشته باشد می تواند در همان زمینه تقاضای ثبت نام و لوگوی خود را بدهد.

مدارک لازم جهت ثبت نام و علائم تجاری چیست؟

الف: کپی مدارک هویتی شخصی متقاضی
ب: مدارکی دال بر فعالیت شخص متقاضی از قبیل جواز کسب، جواز تأسیس، کارت بازرگانی، پروانه بهره برداری، جواز فعالیت از یکی از سازمانها، نهادها، وزارتخانه ها، اتحادیه ها و سایر مراجع دولتی.

مدت اعتبار گواهی ثبت نام و علائم تجاری چقدر است و آیا قابل تمدید است؟

مدت اعتبار گواهی ثبت نام و علائم تجاری ۱۰ سال می باشد که هر ۱۰ سال قابل تمدید می باشد و چنانچه ظرف ۱۰ سال تمدید نگردد و ۶ ماه از تاریخ اعتبار گذشته باشد صاحب گواهینامه می بایست جهت ثبت نام و علامت تجاری خود دوباره اقدام نماید

تفاوت شرکت های هولدینگ با شرکت های سرمایه گذاری چیست ؟

شرکت‌های مادر (Holding Company) شرکت‌هایی هستند که با تاسیس یا خرید اکثر سهام شرکت‌هایی که ویژگی مشترک دارند علاوه بر اداره آن شرکت‌ها با ایجاد زمینه‌های هم‌افزایی یا تکمیل چرخهء کامل یک فعالیت، از تولید مواد اولیه، بازرگانی داخلی و خارجی برای خرید مواد اولیه، تولید کالا، توزیع و فروش و حتی خدمات، سعی در کسب سود تمام چرخه از طریق شرکت‌های تخصصی فعال در اجزای چرخه می‌کنند. برخی از شرکت‌های مادر، ممکن است در شرکت‌های مختلف در یک فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند. مثلا سهام‌دار تمام یا اکثریت تعدادی شرکت تولید دارو یا مواد غذایی باشند تا در همهء انتخاب‌های مشتریان، سهم خود را به دست آورند. بنابراین شرکت‌های مادر، مدیریت شرکت‌های تحت تملک خود را دارند و کم‌تر مبادرت به فروش آن‌ها می‌کنند. مگر این‌که سیاست جدیدی اتخاذ کنند و به همین دلیل برخی از شرکت‌های خود را بفروشند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری (Investment Company) به قصد دخالت در مدیریت، در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و اصولا دیدگاه بلندمدت در خرید سهام ندارند. به محض آن‌که سود مورد نظر خود را محقق یافته ببینند، سهام یک شرکت را می‌فروشند و سهام شرکت‌های دیگر را می‌خرند یا در صورتی که در چشم‌انداز کوتاه‌مدت، کاهش ارزش سهامی را مشاهده کنند، آن سهم را خواهند فروخت. این نوع شرکت‌های سرمایه‌گذاری، در پی به دست آوردن سود از نوسانات قیمت سهام در بازار هستند و قاعدتا باید فقط در سهام پذیرفته شده در بورس سرمایه‌گذاری کنند.در حال حاضر، اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران همزمان هر سه فعالیت شرکت مادر، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و شرکت سرمایه‌گذاری را دارند. شیوه مدیریت شرکت مادر و نوع برخورد آن با شرکت‌های تابعه با شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری و شرکت سرمایه‌گذاری متفاوت است. در نتیجه گردآوری مجموعه ناهمگونی از فعالیت‌ها موجب می‌شود که انرژی مدیریت شرکت‌ها مصروف مسایلی شود که هم‌جنس نیستند و در نتیجه تمرکز و تخصص حرفه‌ای هم در یک بخش به سختی ایجاد می‌شود.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ