واکنش یاسر جبرائیلی به بیانیه وزارت امور خارجه

3

برنامه تلویزیونی ثریا در قسمت اخیر خود مناظره زنده‌ای با حضور مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق و سیدیاسر جبرائیلی پژوهشگر به مناسبت دو سالگی توافقنامه برجام برگزار کرد. دو طرف در این برنامه دیدگاه‌های خود نسبت به برجام را مطرح کردند؛ جبرائیلی منتقد برجام و معتقد بود که این توافقنامه تقریباً هیچ کمکی به اقتصاد کشور نداشته بلکه ضررهایی را نیز به ایران وارد کرده است و در مقابل رحمانیان از این توافقنامه دفاع  می‌کرد. جبرائیلی همچنین در بخشهایی از این برنامه با نمایش دادن تیترهای روزنامه‌های اصلاح طلبان پیش و پس از برجام از اغراقهای فراوانی که نسبت به برجام صورت گرفته بود شدیداً انتقاد کرد و گفت که اصلاح‌طلبان با این کار مردم را رسما فریب داده‌اند. او همچنین در بخشی از این برنامه گفت که متن برجام همان متن یک موسسه آمریکایی است که ۱۴ ماه پیش از توافق برجام منتشر شده بود.

وعده های حسن روحانی نقد و انتقاد چیست نقد عملکرد دولت روحانی نقاط ضعف دولت روحانی مناظره سیاسی مناظره تلویزیونی سوابق مهدی رحمانیان روزنامه شرق پسابرجام چیست بیوگرافی یاسر جبرائیلی برنامه ثریا برجام چیست انتقاد از دولت روحانی اخبار بدون سانسور سیاسی آزادی بیان در دولت روحانی

پس از این مناظره روابط عمومی وزارت خارجه بیانیه‌ای صادر و نسبت به این برنامه شدیداً اعتراض کرد. وزارت خارجه در جملاتی علیه یاسر جبرائیلی نوشت که “‎زمان این تردستی‌های ژورنالیستی مدت‌ها است که گذشته و مردم ما فریب این صحنه‌سازی‌های سیاسی توسط تازه از راه رسیدگان ناشی و کم اطلاع را نخواهند خورد.”

وعده های حسن روحانی نقد و انتقاد چیست نقد عملکرد دولت روحانی نقاط ضعف دولت روحانی مناظره سیاسی مناظره تلویزیونی سوابق مهدی رحمانیان روزنامه شرق پسابرجام چیست بیوگرافی یاسر جبرائیلی برنامه ثریا برجام چیست انتقاد از دولت روحانی اخبار بدون سانسور سیاسی آزادی بیان در دولت روحانی

بعد از انتشار این بیانیه وزارت خارجه، سید یاسر جبرائیلی نیز متعاقباً جوابیه‌ای به آن منتشر کرده است. متن کامل جوابیه جبرائیلی به وزارت خارجه به شرح ذیل است:

پیرو مناظره روز چهارشنبه ۲۷ دیماه ۹۶ اینجانب با آقای مهدی رحمانیان مدیرمسئول روزنامه شرق در برنامه ثریا، وزارت امور خارجه دولت آقای روحانی بیانیه ای صادر کرده و ضمن ایراد ناسزاهایی چون «تازه از راه رسیده»، «کم اطلاع»، «عقده گشا»، «مغرض سیاسی و جناحی»، «مصاحبه سخیف ساختگی»، «همنوایی با دشمنان» و…، مسائلی را مطرح کرده است که لازم می دانم نکاتی را درباره آنها متذکر شوم.

اولا از خواندن متن این بیانیه حقیقتا بسیار خوشحال شدم. وقتی شنیدم وزارت خارجه علیه این حقیر بیانیه داده، با خود گفتم لابد چونان همه بیانیه هایی که از آن دستگاه صادر می‌شود، مرا نیز به «خویشتن داری» توصیه کرده‌اند. اما با مطالعه بیانیه دیدم که خیر، وزارت خارجه ما هم می‌تواند مواضع آتشین اتخاذ کند؛ اما ظاهرا آن کلی‌گویی‌های دیپلماتیک، مصرف خارجی و این ناسزاگویی‌ها، مصرف داخلی دارد.

ثانیا جای خشنودی است که این بیانیه درباره ۹۰ درصد اظهارات این حقیر در برنامه ثریا سخنی برای گفتن نداشته و صرفا درباره یک نکته بیانیه داده است که آن هم نه تنها تکذیبیه نیست، بلکه تائیدیه است. آن نکته، اشاره حقیر به انتشار متن برجام توسط اندیشکده آمریکایی International Crisis Group  چهارده ماه پیش از توافق بود که دوستان وزارت خارجه ضمن تائید این سخن، در کمال تعجب آن را نقطه قوت مذاکره کنندگان دانسته‌اند: «اینکه در میانه راه یک موسسه مطالعاتی پیشنهادهایی را برای پایین آمدن مذاکره کنندگان آمریکایی از مواضع خود مطرح نماید و آنها هم قبول نمایند، اتفاقا نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است». همانطوریکه مشاهد می‌کنید، آقایان تکذیب نکرده‌اند که مفاد پیشنهاد ICG در برجام تکرار شده است، اما حقیقتا جای سوال است که تکرار متن پیشنهادی یک اندیشکده وابسته به دولت آمریکا -که جرج سوروس از اعضای اصلی آن است- در برجام، چگونه نقطه قوت مذاکره کنندگان ایرانی است؟

ثالثا، وزارت خارجه اظهارات این جانب را «تردستی ژورنالیستی» خوانده و گفته است «مردم فریب صحنه‌سازی‌های سیاسی مخالفان برجام را نخواهند خورد». برادران گرامی! تردستی ژورنالیستی و صحنه سازی سیاسی را کسانی انجام دادند که مدعی شدند تمامی تحریم ها در روز اجرای برجام لغو- و نه تعلیق- خواهد شد. کسانی مردم را فریب دادند که آب خوردن مردم را هم به برجام پیوند دادند. لیست این تردستی ها و صحنه سازی ها فراوان است، مکرر درباره آنها سخن گفته ایم  و صدای مقامات دولت هنوز در گوش مردم است. از دیگر سو، همه گفته ها و نوشته های منتقدان در طول مذاکرات و ادعاهای شما عالیجنابان موجود است. مردم خوب می فهمند چه کسانی دغدغه منافع ملی را داشتند و درباره این روزها انذار می دادند و چه کسانی عده ای را با «یک دلاری و هزار تومانی» وسط خیابان‌های تهران رقصاندند.

رابعا، این پرسش از جناب آقای دکتر ظریف بسیار جدی است که آمریکایی ها، چه امیدی به حضور طیف سیاسی جنابعالی در قدرت داشتند و پیروزی شما در انتخابات چه نفعی برایشان داشت که به شورای روابط خارجی آمریکا رفتید و آنها را تهدید کردید که اگر توافق نشود، مردم به افراد دیگری رای خواهند داد. «همنوایی با دشمنان قسم خورده ملت»، این رفتارهای حیرت انگیز شما سیاسی است یا نقدهای مستند ما بر برجام؟

خامسا، بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم که دو برجام وجود دارد. یکی برجام آمریکایی که متن برجام موجود با همه سوابق درخشانش است، و دیگری برجام نظام جمهوری اسلامی که اجرای آن، مشروط به شروط ۹ گانه رهبر حکیم انقلاب اسلامی است، که دولت اغلب آنها را رعایت نکرده است. لذا دولت آقای روحانی حق ندارد توافق خود با آمریکایی‌ها را به پای نظام بنویسد. طبق شروط رهبر انقلاب، اقداماتی نظیر تصویب تحریم کاتسا، نقض برجام است و باید روال مصوب مجلس درباره تعهدات ایران طی شود. دولت آقای روحانی اگر مجری برجام نظام بود، تاکنون این روال مصوب را طی کرده بود.

سادسا، وزارت امور خارجه در پایان بیانیه خود، این حقیر را به پیگیری حقوقی تهدید کرده است. من حتما از شکایت این دستگاه استقبال می‌کنم تا در یک دادگاه علنی، ناگفته‌های دیگری را نیز بازگویم.

سابعا، در بیانیه وزارت خارجه ادعا شده است صدا و سیما با این حقیر «مصاحبه سخیف ساختگی» کرده است. ظاهرا آقایان تفاوت مناظره و مصاحبه را نمی دانند. برنامه ثریا مصاحبه یک طرفه مانند تمام مصاحبه های مقامات دولتی نبود، بلکه یک مناظره میان این حقیر و یکی از بزرگترین بزک کنندگان آمریکا یعنی مدیرمسئول روزنامه شرق بوده است. اگر تصور دوستان وزارت خارجه این است که مدیرمسئول روزنامه شرق «نقش ساختگی» داشته است، این را باید از وی سوال کنند، اما پیشنهاد اینجانب این است که در برنامه ای دیگر، یکی از مسئولان وزارت خارجه به مناظره بیایند تا مناظره، به زعم آنان، «واقعی» شود.

نهایتا از مسئولان محترم سازمان صدا و سیما درخواست می کنم به این نکته توجه داشته باشند که امروز، روز نتیجه گرفتن از تجربه برجام است. تجربه برجام، همان بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و ضرورت بازگشت به خویشتن برای رسیدن به عزت و پیشرفت و تعالی ملت ایران است. جز با این قبیل برنامه ها، تجربه گران سنگ برجام به دست نخواهد آمد. صدا و سیما اگر در این برهه، به درس ها و تجربه های برجام نبپردازد، وظیفه خود را در حق ملت ادا نکرده است.

والعاقبه للمتقین

سید یاسر جبرائیلی

۳۰ دیماه ۹۶

فیلم کامل و جنجالی برنامه ثریا در دومین سالگرد اجرای برجام

منبع: تسنیم

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. محمد می گوید

    سلام جناب سیدیاسر جبراییلی درود برشرف شما درود برپدر ومادرتان که چنین فرزند رشیدی چون شما را تربیت کردند

  2. پیمان می گوید

    ایراد گرفتن همیشه راحت و کار کردن و توافق کردن همیشه سخت و نفسگیر است. این دوستان یادشان رفته که دولت معجزه فقر احمدی نژاد ، که مورد علاقه این دوستان است ،حتا یک توافق کوچک به درد بخور با دنیا نتونست داشته باشه نه بر سر موضوع اتمی و نه بر سر هیچ موضوع دیگه

    1. مریم می گوید

      الان توافق شده لابد کشور گل و بلبل شد